تدبیر ش ۳۳
نخبه های علمی را باید تجلیل کنیم
در تبلیغاتی که انجام میگیرد: هنرپیشه ها و هنرپیشه های خارجی و اسمهای گوناگون تبلیغ و ترویج میشوند… فرض کنید میلیونها نفر این فیلم را ندیدهاند و این هنرمند یا این بازیگر را نمیشناسند؛ این شد یک نقیصه؟ که شناخت او بشود یک امتیاز؟! … حرف من این است که چرا ما باید یک نخبه ی علمی را کمتر از یک نخبه ی ورزشی بها بدهیم؟ ما چقدر نخبه های علمی داریم که در قله اند؛ چقدر نخبه ی علمی داریم که اگر چنانچه دست کشورهای دیگر به اینها برسد، آنها را فوراً میقاپند و میبرند؛ اینها را باید تجلیل کنیم… ما نخبگان علمی تاریخیمان را هم ترویج نمیکنیم؛ خیلی از مردم کشور ما علمای بزرگ و دانشمندان بزرگِ رشتههای مختلف را نمیشناسند؛ نه فقط در رشتهی فقه و فلسفه و علوم دینی، بلکه دانشمندانی که در رشتههای رایجِ امروز دنیا – در فیزیک، در ریاضی، در شیمی، در مکانیک – در تاریخ خود ما برجسته بودند و کارهای بزرگی آن روز انجام دادند و بعضی از اختراعات آنها حتّی امروز مورد استفاده است. نه جوانهای ما اسمهایشان را میدانند، نه ترویجی از آنها میشود، نه یادی از آنها میشود! خیلی نقیصهی بزرگی است. این هم بایستی حتماً اصلاح بشود. دیدار با نخبگان دانشگاهی۵/۶/۸۷
تدبیر ش ۳۴ضرورت تشکیل گردهمائی های اساتید دانشگاه و محققین و پژوهشگران درجهت کمک به تصمیم سازی
اگر ما بتوانیم گردهمائیهای عمومی از اساتید دانشگاه و محققین و پژوهشگران در طول سال داشته باشیم و کسانی از خودِ این جمع به عنوان سخنران دعوت بشوند و در آن گردهمائیها مسائل مورد نظرشان را بیان کنند. این، کمک میکند به تصمیمسازی. هم در دولت، هم در مجلس شورای اسلامی، هم در مجمع تشخیص، هم در مراتب تصمیمگیری در دستگاههای اجرائی دولتی مثل وزارتخانهها و غیره. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه ۳/۷/۸۷
تدبیر ش۴۰- ۴۱ ضرورت ایفای نقش نخبگان در بخش فرهنگی و سیاسی
کتابها و خاطراتی را از دوران طاغوت، کسانی که خودشان جزو آن مجموعهها بودند، نوشتهاند که انسان وقتی میخواند، عرق شرم بر پیشانیاش مینشیند. بزرگان و تصمیمگیران کشور برای انتخاب نخست وزیر، برای تصمیمگیری در مسائل صددرصد داخلی، برای خطوط اصلی کشور، ناچار بودند سراغ سفیر آمریکا و سفیر انگلیس بروند، استمزاج کنند ببینند آنها مخالف نباشند! این حرفی نیست که مخالفین آن رژیم بخواهند درست کرده باشند؛ نه؛حرفهایی است که خود آنها نوشتهاند. نظام جمهوری اسلامی این بساطها را به هم زده. بایستی ما این را به عنوان یک حقیقت بدیع، روشن، ارزشمند در نظر داشته باشیم و محاسبات و اقدامها را بر این اساس قرار بدهیم. من احساس میکنم نخبگان محترم و عزیز این استان میتوانند نقشهای مهمی را در این بخش که در واقع یک بخش فرهنگی – سیاسی است، ایفا کنند۱۳. ۱۳. ۲۴/۰۲/۸۸ دیدار برگزیدگان استان کردستان
نقش نخبگان و دستگاههای دولتی در نخبهپروری
نخبهپروری هم یکی از وظایف مهم نخبگان هست. همین طور که ملاحظه میکنید، جوانهای برجستهای الحمدللَّه هستند؛ … بخشی از این نخبهپروری البته مربوط به دستگاههای تصمیم گیرنده و دستگاههای دولتی است که بحق آنها باید دنبال کنند و البته انشاءاللَّه تأکید خواهد شد که دنبال شود؛ هم این نکاتی را که ذکر کردید و هم همهی وظایف دیگر را؛ اما بخشی هم به عهدهی خود نخبگان است؛ به عهدهی اساتید، معلمان، آموزگاران دین، آموزگاران ادب و فرهنگ، آموزگاران علم درحوزهی کار خودشان و در محدودهی دانشجویی و تعلیم و تربیت خودشان که روی فکر جوانها تأثیر بگذارید۱۳. ۱۳. ۲۴/۰۲/۸۸ دیدار برگزیدگان استان کردستان
باید به آینده یقین داشته باشیم
جوانها … استعدادهایی هستند که انسان میتواند امیدوار باشد که کشور به این استعدادها در آینده ببالد و افتخار کند. این استعدادها باید شکوفا شود. توسعهی خدمات، توسعهی کارهای آموزشی، توسعهی سواد و معلومات در بین آحاد مردم … در شهرهای گوناگون، این امکان را برای آینده … در اختیار ما و شما قرار میدهد. امید ما زیاد است عزیزانم! تجربهها به ما میگوید که ما باید امیدوار باشیم و به آینده یقین داشته باشیم؛ تجربه ی ما این را برای ما مسلم و مبرم میکند۱۴. ۱۴. ۲۴/۰۲/۸۸ بیانات در دیدار سران و معتمدان عشایر کردستان
لازم است با حمایت از نخبگان، توجه نظام اسلامی به نخبه پروری را ملموستر کرد
پرورش استعدادهای برجسته جوانان … را منبع و منشای قابل تکیه ای برای پیشرفت است. … و لازم است با حمایت از نخبگان و استعدادهای خوب آن، توجه نظام اسلامی به نخبه پروری در مناطق مختلف کشور … را ملموستر کرد۱۵. ۱۵. ۲۵/۰۲/۸۸ ( گزارش خبری) دیدار اعضای هیات دولتومسئولان استانی