تولید علم و افزایش قدرت علمی۲

توليد علم و افزايش قدرت علمي2

تدبیر ش ۴

  برای بیان حرف حق در دنیا ، تولید علم را توسعه دهید

من البته عمیقاً و جداً باور دارم که مشکلات این کشور جز با توسعه‏ى علم و تعمیم و تعمیق علم در کشور پیش نخواهد رفت. ما ناگزیر بایست این فاصله‏ى چندین ده‏ساله‏یى را که براى ما به وجود آورده‏اند، پُر کنیم. داریم مى‏بینیم که دنیاى دانشمند با تکیه به علم، چه حرف زورى را به همه مى‏زند و چطور به برکت علمى که دارند، ناحق‏هایى را حق مى‏کنند… چرا؟ چون علم دارد و این علم توانسته او را مجهز کند به ثروت، به ابزار جنگى و به قدرت سیاسى. اگر ما بخواهیم کشورمان، ملت‏مان و امت اسلامى خود را به نقطه‏یى برسانیم که بتواند حرف حق خودش را با همین شجاعت بزند، احتیاج به علم داریم … ما باید براى کشورهاى اسلامى مادرِ علم بشویم. بار به دوش ماست؛ ماییم که هم امید داریم، هم ایمان داریم، هم احساس توانایى در خودمان مى‏کنیم براى این کار و هم ابزارش را داریم.        ۱۳/۱۰/۸۴

  دانشکده ها در علوم پایه و علوم انسانی تربیت محقق را در دستور کار خود قرار دهند

این تخصص‏ها لازم است و براى یک کشور مثل آب و هواست؛ منتها توجه بکنیم که تربیت پزشک، تربیت مهندس، تربیت حقوق‏دان، تربیت معلم، تربیتِ نیازهاى روزمره‏ى جامعه است . و ما باید محقق هم تربیت کنیم که بتواند آینده را براى ما صاف کند. مهندس، این بنا را براى امروزِ ما مى‏سازد و نیازهاى امروزِ ما را برآورده مى‏کند … لیکن اینها امکانات مصرفى هستند؛ این، پولى است که ما در جیب‏مان مى‏گذاریم براى این‏که خرج کنیم و غیر از آن مرکزِ پول‏سازى است که بایستى در آن‏جا سرمایه‏گذارى کرد، که ما آن را هم لازم داریم؛ بخصوص در دانشگاه‏ها …. و اما علوم انسانی …. ما آغوش‏مان را باز کرده‏ایم و حرف‏هایى که الان در زمینه‏هاى جامعه‏شناسى، روان‏شناسى، تاریخ و حتّى فلسفه و ادبیات مطرح است، از خارج براى ما دیکته مى‏شود! ما باید در زمینه‏ى علوم انسانى یک کار اساسى بکنیم و این حرف ، …. باید تحقق پیدا کند.              ۱۳/۱۰/۸۴     

در پژوهش و تحقیق بجای تقلید،  مبتکر باشید

دانش را از دارندگان آن، از هرجا و هرکه، باید آموخت ولى دنیاى اسلام باید همّت کند تا همیشه شاگرد نماند و از استعدادهاى خود و همّت خود براى نوآورى و ابتکار و تولید علم کمک بگیرد.          ۱۹/۱۰/۸۴   

  قدرت علمی را افزایش دهید تا قدرت بین المللی کسب شود
امروز کسانى در دنیا زور مى‏گویند، خلاف قوانین بین‏المللى رفتار مى‏کنند، وقیحانه‏ترین موضع را در دنیاى تعامل بین‏المللى انسان‏ها ملت‏ها و دولت‏ها  مى‏گیرند و خجالت هم نمى‏کشند؛ سرشان را هم بالا مى‏گیرند. چرا؟ چون قدرت دارند؛ قدرت اقتصادى و سیاسى (که از اقتصادى ناشى مى‏شود) و بالاتر ازهمه‏ىاینها،قدرت علمى، که منشأ همه‏ى اینهاست؛ یعنى منشأ قدرت اقتصادى و سیاسى‏شان هم قدرت علمى است. ما این طرف دنیا حرف‏هاى حقّ زیادى داریم؛ حرفمان را شجاعانه مى‏زنیم، منطقمان را در صحنه های رویارویی منطقی هم اثبات می کنیم …  اما احتیاج به یک چیز دیگرى هم داریم و آن، عبارت است از «قدرت بین‏المللى»، تا بتوانیم این راه را بى‏دغدغه، درست، به طور کامل، همه‏جانبه و بى کم و کاست ادامه دهیم و به اهداف و آرمان‏هایمان برسیم. این قدرت را ، قدرت اقتصادى، سیاسى و نفوذ فرهنگى ، چطورى به دست آوریم؟ پایه و مایه‏ى همه‏ى اینها، قدرت علمى است. یک ملت، با اقتدار علمى است که مى‏تواند سخن خود را به گوش همه‏ى افراد دنیا برساند؛ با اقتدار علمى است که مى‏تواند سیاست برتر و دست والا را در دنیاى سیاسى حائز شود. اقتصاد هم به دنبال اینها به دست مى‏آید؛ پول تابع توانایى‏هاست. امروز این‏طورى است؛ علم را مى‏شود به پول تبدیل کرد و از لحاظ اقتصادى هم قوى شد. این، جایگاه علم است. ما از علم عقب ماندیم… وظیفه ی دانشگاه … مطلق دانشگاه  در این کشور، این است که این درّه‏ى علمى را پُر کند. هر چه مى‏توانید، علم بیاموزید.            ۲۹/۱۰/۸۴    

    تدبیر ش ۷  مراکز فنی و دانشگاهی چرخه علم آموزی را به فناوری و توسعه متصل کنند
از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمود: «العلم سلطان، من وجده صأل و من لم یجده صیل علیه»؛ یعنى علم اقتدار است، علم مساوى است با قدرت؛ هر کسى که علم را پیدا کند، مى‏تواند فرمانروایى کند؛ هر ملتى که عالم باشد، مى‏تواند فرمانروایى کند؛ هر ملتى که دستش از علم تهى باشد، باید خود را آماده کند که دیگران بر او فرمانروایى کنند. ما باید علم را با همه‏ ى معناى کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم. این را من به جوانها ، استادان و دانشگاه ها می گویم. علاوه بر این، علم مجرد و به تنهایى هم کافى نیست؛ علم  را باید وصل  کنیم  به، فناورى، فناورى را باید وصل کنید به صنعت، و صنعت را باید وصل کنیم به توسعه‏ى کشور. صنعتى که مایه‏ى توسعه و پیشرفت کشور نباشد، براى ما مفید نیست؛ علمى که به فناورى تولید نشود، فایده‏اى ندارد و نافع نیست. وظیفه‏ ى دانشگاهها سنگین است؛ وظیفه‏ى آموزش و پرورش سنگین است؛ وظیفه‏ى مراکز تحقیقاتى و مراکز پژوهشى سنگین است.      ۱/۱/۸۵                               
 با جهاد علمی ، سیاسی و اخلاقی ، به مصاف دنیای غرب بروید
در دایره وسیعتر یعنی جهان اسلام نیز دست یافتن به این هدف والا یعنی رهایی از سلطه و زورگویی و دخالت استعمارگران و زندگی در سایه اسلام، ممکن و شدنی و البته متوقف بر جهادی از نوع دیگر است. این جهادی علمی ، سیاسی و اخلاقی است… پایه‌ این جهاد مقدس، ایمان گرایی و علم گرایی است و خصوصیت آن این است که هرگام استوار در آن، گام بعدی را استوارتر و طی هر  مرحله‌اش ، مرحله‌ بعدی را ممکن تر می‌سازد.         ۲۵/۱/۸۵                      

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا