تدبیر ش ۳۳علم را با شهوات، غرضها و چیزهایی که در عالم مادی وجود دارد، مخلوط نباید کرد
خودِ علم ارزش است. این ارزش را کسانی میتوانند به ضد ارزش تبدیل کنند که از او علیه منافع بشریت استفاده کنند؛ اما خودِ دانش یک ارزش است. به برکت دانش، معرفت خدا هم آسان میشود. کسانی که دارای علماند، بیشتر میتوانند حقانیت پیام پیغمبران و حقانیت پیام راستین اسلام را بفهمند. علم را با شهوات، با غرضها و با چیزهایی که در عالم مادی و گرایشهای مادی وجود دارد، مخلوط نباید کرد… اینی که پیغمبر میفرماید:«اطلبوا العلم و لوبالصّین۱»، نمیخواهد بگوید بروید فلسفه یا فقه را از چین یاد بگیرید؛ بروید دانش را – هر دانشی؛ علم و آنچه که بر علم مترتب میشود یعنی فناوری و توانائیهای فراوان سرپنجهی بشری – یاد بگیرید.
دیدار با نخبگان دانشگاهی ۵/۶/۸۷در بخشهای مرتبط با دانش و علم و فناوری، بایستی هماهنگی کامل بوجود بیاید
خوشبختانه بنیاد نخبگان … الحمدللَّه خیلی خوب فعالند؛ من خیلی خوشحالم از این که حرکت را شروع کردهاند، کار را آغاز کردهاند؛ لیکن باید به ضعفهایی که وجود دارد توجه کنند و پی در پی ضعفها را بر طرف کنند.
یکی از ضعفها ناهماهنگیهاست؛ در بخشهای مرتبط با دانش و علم و فناوری، بایستی هماهنگی کامل بوجود بیاید. ما مسئلهی ارتباط صنعت و دانشگاه را مطرح کردیم … لیکن هماهنگی بین خود مراکز علمی خیلی لازم است؛ یعنی دو وزارت علوم و بهداشت با همین معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور و بنیاد نخبگان و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی و هر بخشی از بخشها که در این زمینهها همکاری میکنند، یک ارتباط و همکاری و همافزایی دائم لازم است که مبادا اینها کار هم را خنثی بکنند یا حلقههای مفقوده و خلأهایی در این زمینه- از قبیل همین که یک خانمی راجع به مشکل جوانهای خوارزمی بیان کردند- بوجود بیاید. دیدار با نخبگان دانشگاهی ۵/۶/۸۷
تدبیر ش۴۰- ۴۱ هرچه میتوانید جلسات دانشجویی را با شکل صمیمی، باز و بدون رودربایستی برگزار کنید
به نظر من بهتر از مجلس دانشجویی، همین مجلسی است که الان شما دارید؛ این جور مجالس را زیاد کنید. یکی از عللی که من توی دانشگاهها میروم … همین است که مایلم پای مسئولان به دانشگاهها باز بشود و با دانشجویان رو به رو بگویند و بشنوند. امروز حرفهایی را که شما در اینجا زدید، … به گوش دیگر مسئولان هم خواهد رسید؛ چه وسیلهای بهتر از این؟ هر چه میتوانید جلسات دانشجویی را با همین شکل صمیمی، باز و بدون رودربایستی برگزار کنید. و البته با کم کردن تعارفها! … بگذاریم ارتباطات یک قدری با صفاتر، صمیمیتر و طبیعیتر باشد. دانشجویان حرفهایشان را بزنند، مسئولین بشنوند؛ گاهی مسئولین هم یک حرفی برای دانشجویان دارند، بگویند۱۷. ۱۷. ۲۷/۰۲/۸۸ بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستانلزوم توجه به نقاط اشتراک در پیشرفت کشورهای توسعه یافتهی غربی
ما اگر نقاط افتراق پیشرفت با منطق اسلامی را با توسعهی غربی میشماریم، نباید از نقاط اشتراک غفلت کنیم؛ یک نقاط اشتراکی هم وجود دارد که اینها در توسعه ی کشورهای توسعه یافتهی غربی کاملاً وجود داشته؛ روح خطرپذیری – که انصافاً جزو خلقیات و خصال خوب اروپاییهاست – روح ابتکار، اقدام و انضباط، چیزهای بسیار لازمی است؛ در هر جامعهای که اینها نباشد، پیشرفت حاصل نخواهد شد. اینها هم لازم است. ما اگر باید اینها را یاد بگیریم، یاد هم میگیریم؛ اگر هم در منابع خودمان باشد، باید آنها را فرا بگیریم و عمل کنیم۱۷. ۱۷. ۲۷/۰۲/۸۸ بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستانهر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده استقلال کشور باشد
صاحبان فکر در دانشگاهها بنشینند و روی این مسائل مطالعه کنند؛ تبیین علمی بشود؛ مدلسازی علمی بشود تا بتوانیم این را به برنامه تبدیل کنیم و بیندازیم در میدان اجرا تا در پایان ده سال، ملت احساس کنند که پیشرفت حقیقی پیدا کردهاند. یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کنندهی استقلال کشور باشد؛ این باید به عنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگویی از الگوهای طراحی شوندهی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنبالهرو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. یعنی استقلال، یکی از الزامات حتمی مدل پیشرفت در دههی پیشرفت و توسعه است. پیشرفت ظاهری – با وابسته شدن در سیاست و اقتصاد و غیره – پیشرفت محسوب نمیشود. … سراب پیشرفت است۱۷. ۱۷. ۲۷/۰۲/۸۸ بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان
بررسی و تحلیل مشکلات و آسیبها۱
- شهریور ۲۹, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 82 نفر
- برچسب ها : استقلال کشور, الگوی پیشرفت, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, جلسات دانشجویی, رهبری, علم, فناوری