مردان باید بخوانند..

مردان باید بخوانند..

* مرد کلی‌نگر است و زن جزئی‌نگر. افراد جزئی‌نگر مایل‌اند اطرافیان آن‌ها به جزءبه‌جزء زحماتی که کشیده‌اند توجه داشته باشند. تمیز شدن خانه، آماده شدن غذا، شسته شدن لباس‌ها و… نیاز به دیدن و تشکر مهربانانه دارد. وقتی کنار هم هستید، این دیدن و تشکر می‌تواند بخشی از زمان شما را پر کند؛ البته هر بار به زوایای تازه‌ای از کارهای او اشاره کنید و در شیوه بیان و تشکر از او هم تنوع و خلاقیت داشته باشید تا نحوه دیدن و تشکر، برای خودتان و همسرتان تکراری و خسته‌کننده نشود.

* نگویید «من همینم که هستم!» گفتن این جمله به همسرتان حس ناکامی می‌دهد و به‌مرور او را دچار افسردگی می‌کند. هنرمند کسی است که بگوید «من همیشه آماده اصلاح کردن خود هستم.»

* دریای زندگی گاه پر از طوفان و موج‌های وحشتناک عصبانیت می‌شود. برای نجات دادن کشتی زندگی مشترک لازم است این دریا را خودتان آرام کنید. خیلی سخت نیست فهمیدن این‌که چگونه می‌توانید عصبانیت خود را کنترل کنید. هر کس قلق خودش را بهتر بلد است. بااین‌حال می‌توانید از خود بپرسید موضوعی که به خاطرش عصبانی شدید، دو هفته، یک ماه، یک سال بعد، … چه‌قدر اهمیت خواهد داشت. می‌توانید موضوعات مشابه قدیمی را که اهمیت آن محو شده یا رو به فراموشی است، به یاد بیاورید.

* حقش را به او بدهید؛ طبق مفاهیم دینی، بخشش زن، یکی از حقوق اخلاقی زن بر گردن مرد است. اگر اشتباهی کرد، او را ببخشید و اگر اشتباهی کردید، عذرخواهی کنید. عذرخواهی دارویی تلخ ولی شفابخش است.

* توافق، بهترین و تفاهم، واقع‌بینانه‌ترین حالت در یک زندگی مشترک است. همیشه توافق ممکن نیست ولی همیشه تفاهم ممکن است. تفاهم یعنی با وجود اختلاف‌نظر، به رأی و احساس همدیگر احترام بگذارید و با همدیگر کنار بیایید.

* محبتی که انتظارش را نمی‌کشیم شیرین‌تر است. محبت‌های شیرین به همسرتان هدیه دهید. گاهی که همسرتان توقع ندارد، او را نوازش کنید و هرچند وقت یک‌بار بی‌هیچ دلیل خاصی برایش گل بخرید. گاهی این کارهای غیرمنتظره کوچک ممکن است بسیار بیش‌تر از برخی اظهار علاقه‌ها و کلمات معنا داشته باشند.

* از خلاقیت و تنوع برای ابراز محبت به همسرتان غافل نباشید و با شیوه‌های متنوع کلامی و غیرکلامی به او ابراز علاقه کنید تا نشان دهید حضورش هیچ‌وقت برایتان عادی نشده است. برای مثال می‌توانید یادداشتی محبت‌آمیز بنویسید و آن را داخل کفش او بگذارید و یا این‌که بسته‌بندی شکلاتی را باز کنید، یادداشت محبت‌آمیزتان را کنارش بگذارید و به او تعارف کنید.

* «بی‌منت» و «بی‌اذیت»، این دو اصل را در کمک کردن به خانم‌ها مدنظر داشته باشید تا از ثواب الهی این کار بهره ببرید.

* زنان به مقایسه‌های دارای طعم توبیخ حساس هستند؛ مقایسه خصوصاً با زنی از زنان فامیل، خواه‌ناخواه طعم تحقیر دارد و تحقیر، پرتگاه رابطه‌هاست. همسرتان را به درون این پرتگاه هُل ندهید.

* گاهی گذشته‌های شیرین را زنده کنید. هرچند وقت یک‌بار به مکان‌هایی بروید که در دوران عقد، خاطرات خوشی را در آن‌جا سپری کرده‌اید. زندگی در گذشته‌های شیرین، امروزتان را خوشایند و آینده‌تان را امیدبخش‌تر می‌کند.

* پیام‌رسان خوبی باشید. پیام‌رسان خوب شخصی است که بهترین پیام را یعنی «تو همیشه با من هستی!» با بهترین شیوه‌ها به همسرش منتقل می‌کند. این پیام از جهت روانی برای خانم‌ها مهم است و به آن‌ها احساس امنیت می‌دهد. روش انتقال این پیام می‌تواند از یک خداحافظی گرم، هدیه دادن وقت و بی‌وقت، تلفن زدن در طول روز به همسر، … تا رفتارهای خلاقانه دیگری باشد که به این فهرست اضافه می‌کنید.

* گاهی خانم‌ها پیام معکوس ارسال می‌کنند؛ مثلاً وقتی‌که می‌گویند «تنهایم بگذار»، واقعاً نیازمند توجه مهربانانه‌تر شما هستند و یا وقتی از قیافه خود شکایت می‌کنند درواقع منتظر شنیدن این حرف شما هستند که «عزیزم خودت برام خواستنی هستی!»

* ما هم خودمان را دوست داریم و هم هر آن‌چه به ما متعلق است. همسران ما هم همین‌طورند. پس احترام به بستگان آن‌ها درواقع احترام به خود آن‌هاست.

* لباس، کفش، کیف، طلا و… تنها نیازهای زنان نیستند؛ دل، گوش، نگاه، تبسم و تحسین هم از نیازهای یک زن است. همسرانتان را از دل، گوش، نگاه، تبسم و تحسین خود به بهانه تأمین لباس، کفش، کیف، طلا، … محروم ننمایید؛ بنابراین مدام سر در روزنامه و تلویزیون و تلفن همراهتان نکنید؛ چراکه تکرار این رفتار و عدم تأمین نیازهای دسته اول، به خانم‌ها احساس طردشدگی می‌دهد.

* انتقاد (آن‌هم به‌صورت محترمانه)‌ درباره دست‌پخت همسرتان را تا چند روز بعد از صرف غذا به تأخیر بیندازید تا خستگی به تن همسرتان ننشیند. در دلش بزرگواری شما را تحسین کند، انگیزه جدی‌تر برای جبران پیدا کند و هم‌چنین تیزی احساس ناراحتی شما در کنار آن انتقاد، کُند شود. در مقابل، نسبت به تشکر در برابر خوبی‌هایی که همسرتان در حق شما می‌کند، شتاب کنید و نخواهید همه را جمع کنید و یک‌جا تشکر کنید! مورد به مورد و روزانه از زحماتش سپاسگزاری کنید.

– ان‌شاءالله رعایت مجموعه این نکته‌ها به شما کمک می‌کند یک اعتکاف ارزشمند در منزل خود هم‌وزن اعتکاف با مسجدالنبی (ص) داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا