شهادت امام زمان (عج)

شهادت امام زمان (عج)

پرسش: عاقبت امام زمان علیه ‏السلام چه می‏شود؟ می‏گویند حضرت به دست یک زن کشته می‏شود. آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟ چگونه ممکن است مؤمنان مدت طولانی منتظر بمانند و وقتی امام زمان ظاهر شد و حق و عدل را جایگزین باطل کرد، کشته شود؟

پاسخ: در مورد شهادت امام زمان علیه ‏السلام روایاتی داریم. برای نمونه آمده است: «ما منا الا مقتول او مسموم   (بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۳۶۳ )  ؛ از ما هیچ کس نیست مگر آنکه با سم به شهادت می‏رسد یا کشته می‏شود». این، شامل امام زمان علیه‏ السلام هم می‏شود. در برخی روایات به شکل خاص گفته شده است که امام زمان به شهادت می‏رسد. اما اینکه حضرت به دست یک زن، شهید می‏شود، تنها در بعضی از نقل‏ ها آمده است که آن هم چندان قابل اعتماد نیست، ولی به طور کل، اصل شهادت امام زمان را هم روایات عام تأیید می‏کند و هم روایات خاص.

مطلب دیگر اینکه امام زمان بعد از این همه مدت ظهور می‏کند، تکلیف الهی خود را که ساختن جامعه نمونه اسلامی و گشودن راه هدایت بندگان خدا باشد ادا می‏کند، جهان را پر از عدل و داد می‏نماید و نظام بی‏نظیر الهی را بر جامعه حاکم می‏کند، ظلم و جور را ریشه می‏کَند، دین خدا را بر همه عالم استوار می‏سازد و ویژگی‏های جامعه عصر ظهور را تحقق می‏بخشد. با به شهادت رسیدن ایشان نیز زمین از حجت خالی نمی‏شود؛ چرا که آن طور که در روایات آمده، دیگر امامان معصوم علیهم‏ السلام «رجعت» می‏کنند و سکان جامعه را به دست می‏گیرند و جامعه را به مقصد می‏رسانند. بنابراین اولاً همه آرمان‏ها، نیازها و ضرورت‏ های جامعه الهی و دوره آخر زمان، به دست امام زمان علیه ‏السلام محقق می‏شود و پس از اینکه تکلیف انجام شد، حضرت به شهادت می‏رسد. ثانیا بحث «رجعت» به میان می‏آید و این گونه نیست که با رفتن حضرت مهدی، برنامه هدایتی خداوند ناتمام بماند، بلکه امامان معصوم دیگر علیه‏السلام راه ایشان را ادامه می‏دهند و جامعه را اداره می‏کنند تا زمانی که خداوند متعال صلاح بداند و کار دنیا به پایان برسد.

نکته سوم اینکه برای دریافت تصویر روشن از جامعه آخر زمان، برهان عقلی کارساز نیست، علم هم نمی‏تواند از آینده خبر دهد. بنابراین جز قرآن و روایات به منبع دیگری نمی‏توان در این باره رجوع کرد. قرآن هم فقط کلیات را مطرح کرده و یک دورنمای کلی از جامعه پس از ظهور را نشان داده است. البته روایات روشن‏تر است و توضیح بیشتری دارد، در عین حال، بسیاری از مسائل مبهم می‏ماند. مواردی از روایاتی که درباره چگونگی «رجعت» آمده، متواتر است و انسان را به این یقین می‏رساند که مثلاً رجعت امام حسین علیه‏ السلام قطعی است، اما بعضی‏ها، خبر واحد است و انسان در حد یک قرینه می‏تواند احتمال رخ دادن آن را بدهد.
نکته آخر اینکه در برخی روایات، مشخصات زنی آمده است که حضرت را به شهادت می‏رساند، اما سند این روایات در حدی از اعتبار نیست که بتوان به آن اعتماد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا