اعمال پدر و مادر

اعمال پدر و مادر

پرسش ـ چرا گاهی پدر ومادر در زندگی کارهای‏بدی را انجام‏ می‏دهند، ولی خودشان سزای عملشان را نمی‏بینند، بلکه باید تاوان کارهای بد آنان را فرزندان بدهند و به بلاها و مصیبت‏ هایی گرفتار شوند؟
پاسخ ـ نظام هستی به گونه‏ ای خلق شده که هر عملی ـ اعم از خیر یا شر ـ در مرحله اول قطعاً در فرد انجام دهنده آن، اثر خواهد گذاشت. چنین نیست که بین عمل و رفتار آدمی با آثار وضعی آن در روح مرتکب شونده ملازمه‏ای نباشد. عمل بد (گناه) هر قدر هم کوچک باشد، اثر شومش را در مرحله اول در گناهکار خواهد گذاشت و در مراحل بعدی ممکن است به دیگران نیز سرایت کند. البته ممکن است اثر گناهان در افراد مختلف باشد؛ مثلاً فرد گناهکار به مشکلات روحی شدید و اضطراب مبتلا شود و دیگران ـ که در اثر گناه او اذیت شده‏اند ـ به مشکلات جسمی و… مبتلا گردند، اما این امر سبب نقض قانون «ملازمه عمل و اثر وضعی آن در عامل» نخواهد بود.
نکته دیگر آنکه هر انسانی مسؤول اعمال و رفتار خویش است و هیچ کس نمی‏تواند بار گناه دیگران را بر دوش گیرد؛ چنان که خداوند متعال فرموده است:     وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ اُخْری       ( انعام ۶، آیه ۱۶۴.)  
و هیچ باربرداری، بار [گناه] دیگری را بر نمی‏دارد.

بنابراین، کار بد پدر و مادر هیچ گاه نباید دلیل گناه فرزندان آنان گردد. فرزندان درصورتی که به حدّ تکلیف رسیده باشند، مسؤول اعمال خویش‏اند و لازم است با تدبیر و اندیشیدن صحیح، خود را در مسیر هدایت قرار دهند و از انجام اعمالی که سبب انحطاط آنان می‏گردد، پرهیز کنند.
این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که هرگونه نقص به وجود آمده در روح یا جسم فرزندان بر اثر گناه پدر و مادر، اولین عذاب برای پدر و مادر گناهکار است. هر پدر و مادری دوست دارد فرزندانی سالم و موفق در زندگی داشته باشد و با دیدن فرزند ناقص، دچار عذاب وجدان می‏گردد.
امّا خداوند از هر کس به اندازه توانایی‏اش تکلیف خواسته و همه می‏توانند به‏اندازه استعداد خود، در راه کسب معرفت و تکامل و پیشرفت بکوشند. همچنین طبق روایاتی، در روز قیامت به چنین افرادی، توفیقات خاصی عنایت می‏گردد.
در این باره می‏توانید به کتاب «عدل الهی» از شهید مرتضی مطهری، مراجعه بفرمایید.
به امید آنکه همه والدین محترم، رسالت عظیم خویش را در تربیت فرزندانشان به طور شایسته انجام داده، فرزندان نیز با رعایت شأن و منزلت والای آنان به وظایف خویش جامه عمل پوشند و جایگاه واقعی‏شان را دریابند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا