نکات ۱۵گانه برای مادرانی با کودک چاق

نکات 15گانه برای مادرانی با کودک چاق

کودکم چاق است، چه کنم؟

۱. با مشورت پزشک، از محدوده وزنی مناسب کودکتان آگاه شوید.

۲. توجه داشته باشید که رژیم گرفتن برای کودک مناسب نیست؛ باید عادت‌های غذایی او را تغییر داد.

۳. عوامل چاقی را معین کنید، مانند نداشتن برنامه متعادل غذایی (این‌که میزان غذای خورده شده بیش‌تر از فعالیت‌های بدنی کودک باشد.) خوردن میان‌وعده‌های زیاد و پرکالری، پرخوری، خوردن هنگام ناراحتی به‌جای ابراز احساسات، … .

۴. هر بار یک عادت بد را از فهرست بالا هدف قرار دهید.

۵. برای کودک، یک برنامه متعادل غذایی که دربردارنده گروه‌های اصلی غذایی، تنظیم کنید. برنامه‌ریزی برای ورزش مناسب را فراموش نکنید. برای اجرای این برنامه قانون بگذارید و به همکاری کودک پاداش دهید.

۶. دفعه‌های غذایی را سبک و طولانی کنید؛ مکان‌های غذا خوردن را محدود کنید.

۷. کودک باید اشیاء را از نزدیک مشاهده و لمس کند. او افزون بر مشاهده، باید اشیاء را لمس کند زیرا دیدن به‌تنهایی، کنجکاوی کودک را ارضاء نمی‌کند. کودکانی که از لمس کردن اشیاء محروم می‌شوند، توانایی کشف و اختراع را از دست می‌دهند. درحالی‌که مشاهده همراه با لمس کردن اشیاء، آن‌ها را در بازی‌های خیالی، اختراعات و پاسخ‌گویی به آزمون‌های خلاقیت کمک می‌کند. به کودک اجازه دهید وسایل بی‌خطر خانه را لمس کند. به‌ویژه که او از بیرون کشیدن وسایل آشپزخانه از داخل کابینت‌ها و بازی با کاسه و بشقاب و قابلمه لذت زیادی می‌برد.

۸. برای کودک، همیشه کیک و کلوچه، لباس و شیرینی خاصی نخرید. کودک را تشویق کنید تا در خرید لوازم‌التحریر، خوراک و پوشاک، انواع مختلف آن‌ها را امتحان کند. شما هم از خرید کالاهای تکراری و یکسان دوری کنید.

۹. کودک را همیشه از یک مسیر خاص به خانه نبرید. زمانی که با او بیرون می‌روید هنگام برگشت به خانه برای او توضیح دهید که حالا می‌خواهیم از یک راه جدید به خانه برگردیم. او به این شیوه می‌فهمد که برای رسیدن به یک هدف راه‌های مختلفی وجود دارد، نه یک راه ثابت و همیشگی.

۱۰. به او توضیح بدهید که از وسایل مختلف برای چه کارهایی استفاده می‌کنند. سپس از او بپرسید که به نظر تو دیگر چه‌طور می‌شود از این وسیله استفاده کرد؟

۱۱. او را به جاهای جدید ببرید؛ موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و پارک‌ها. به کودک اجازه دهید که مکان‌های مختلف را از نزدیک بشناسد.

۱۲. برای تزئین اتاق کودک، از ذوق و سلیقه خودش استفاده کنید. از کودک بخواهید هر چند یک‌بار جای وسایل اتاقش را عوض کند.

۱۳. اگر کودک دوست دارد روی دیوار نقاشی کند، یک کاغذ بزرگ روی دیوار اتاقش بچسبانید و آن‌گاه به او بگویید روی این کاغذ هر چه دوست دارد، بکشد.

مطمئن باشید با تلاش خود برای پرورش خلاقیت کودکتان به آن‌ها هدیه‌ای با ارزش برای تمام عمر می‌دهید.

۱۴. از کودک بخواهید آهسته غذا بخورد، هر لقمه را خوب بجود و تا دهانش پر است، لقمه دیگری برندارد. هر روز یک دقیقه به مدت زمان غذا خوردن در وعده‌های اصلی غذایش اضافه کنید.

۱۵. بخواهید کودکتان در هنگام ناراحتی، برای مهار آن به‌جای پرخوری به ورزش یا فعالیت‌های فیزیکی مشغول شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا