واژه دانش آموزان استثنایی به گروه های مختلفی اطلاق می شود که یکی از آنها دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری (learning difficulties=D.L) می باشد و آن به گروهی گفته می شود که در یک یا چند فرایند روانی اساسی در ارتباط با فهمیدن و یا کاربرد زبان شفاهی و کتبی ، ناتوانی نشان می دهند . این ناتوانی ممکن است خود را در فعالیت هایی از قبیل گوش دادن ، فکر کردن ، سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن و یا حساب کردن نشان دهد. این اختلال ها با نارسایی های دیگری نیز همراه است که عبارت اند از : نقایص ادراکی ، آسیب مغزی ، بدکاری جزئی مغز ، نارسایی در خواندن، و اختلال گویایی . این اصطلاح کودکانی را که به علت های دیگر با مسائل یادگیری مواجه می باشند( نظیر نقص بینایی ، نقص شنوایی ، نقص حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی ، آشفتگی عاطفی و یا عدم برخورداری از محیط فرهنگی و اقتصادی مناسب ) در بر نمی گیرد . به بیانی دیگر « دانش آموز با مشکلات ویژه یادگیری» به دانش آموزانی اطلاق می شود که « با وجود برخورداری از هوش طبیعی و نداشتن نقایص حسی، آسیب های شدید مغزی و مشکلات شدیدعاطفی – اجتماعی، قادر به بهره گیری کامل از امکانات آموزش و پرورش متداول نبوده و در یک یا چند ماده درسی ضعف محسوس و مشهود داشته باشد».ویژگی ها :
تشخیص اولیه ( غربال گری ) این گروه از دانش آموزان غالباً از طریق مشاهده خصوصیات و ویژگی هایی است که می توان از آنها به عنوان نشانه های مشکلات ویژه یادگیری نام برد.
این ویژگی ها به دو بخش تقسیم می شوند:بخش اول : خصوصیاتی هستند که شامل همه افراد این گروه می باشد ( که با علامت × مشخص گردیده است) .
بخش دوم : خصوصیاتی که غالباً افراد این گروه دارند.
عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از :× هوش بهر طبیعی
× کارکرد تحصیلی پائین تر از حد انتظار
– سرعت کم در یادگیری
-پیشرفت کندتر
– سقف پائین تر یادگیری
-تجدیدی مکرر در یک یا چند درس خاص
– تکرار پایه های تحصیلی
× تفاوت بین سطح یادگیری در درس های مختلف
× نداشتن انعطاف در استفاده از راه بردهای آموزشی
× تفاوت قابل توجه بین توانایی ها و مهارت ها ؛ عملکرد ضعیف
– ضعف حافظه ( کوتاه مدت و بلند مدت )
– وابستگی زیاد به معلم
– وابستگی به والدین در انجام تکالیف مدرسه
– کوتاهی دامنه توجه ( زود پرت شدن حواس )
– نداشتن اعتماد به نفس
– نقص در مهارت های اجتماعی
– ناهماهنگی حرکتی
– تاخیر در نشان دادن عکس العمل
– تاخیر در فراگیری زبانتوجه
:این نشانه ها صرفاً احتمال وجود مشکل را نشان می دهد و برای تشخیص دقیق باید دانش آموزان با چنین ویژگی هایی را به کارشناسی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ارجاع نمود.انواع :
اگر چه طبقه بندی های مختلفی از این اختلال وجود دارد ولی عمده ترین مشکل را می توان در حوزه های خواندن ، نوشتن و ریاضی مشاهده نمود.-۱ ناتوانی در خواندن :
از عمده ترین نشانه های این اختلال عبارتند از :
حذف یک صدا یا کلمه
اضافه کردن صدا یا کلمه
تحریف و اشتباه خواندن صداها یا کلمات
جانشین سازی صدا یا کلمه
مشکلات درک مطلب
ناتوانی در درک معنی کلمات ، یادآوری و پاسخ به سوالاتی که از متن پرسیده می شود.
ناتوانی در استنباط از مطالب خوانده شده
ناتوانی در قدرت تحلیل و بررسی صحت و سقم متن-۲ ناتوانی در نوشتن :
عمده ترین مشکلات نوشتن عبارتند از :
معکوس نوشتن ( آیینه نویسی )
جابه جا نوشتن حروف (دور به جای رود )
حذف یا اضافه کردن حروف و کلمات در نوشتن
ناتوانی در ترکیب حروف یا بخش های کلمه
ناتوانی در رونویسی ، کج نویسی ، پراکنده نویسی ، ناخوانا نویسی و …-۳ ناتوانی در ریاضی :
عمده ترین مشکلات ریاضی عبارتند از :
مشکلات در یادگیری مفهوم عدد و شمارش
ناتوانی در استفاده از راهبردهای عددی
ناتوانی در قرض کردن و انتقال در محاسبات
ناتوانی در مسئله توصیفی ( ارتباط جملات کلامی و نوشتاری برای کاربرد ریاضی )
ناتوانی در خواندن و نوشتن نشانه های ریاضی ( اعداد ، ارقام ، علائم ) .
دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را بشناسیم
- تیر 5, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 140 نفر
- برچسب ها : اعتمادبه نفس, بهداشت و سلامت, خواندن, دانش آموزان, روانشناسی, ریاضی, مشاوره, مشکلات, ناتوانی, نوجوان, نوشتن, وابستگی, یادگیری
اشتراک گذاری این صفحه در :
درمانهای گیاهی فشار خون بالا
۱۴۰۴/۱۰/۰۳
قهوه شیرین خانم روانشناس
۱۴۰۴/۱۰/۰۲
خواص انار
۱۴۰۴/۱۰/۰۱
چرا دختران باید در 9 سالگی حجاب را رعایت کنند؟
۱۴۰۴/۰۹/۳۰
قهوه شیرین خانم روانشناس
۱۴۰۴/۱۰/۰۲
انتخاب کتاب مناسب برای کودکان
۱۴۰۴/۰۷/۱۰
نمونه اي از آثار اخروي دعاي پدر و مادر
۱۴۰۴/۰۷/۰۵