در قیامت، زاد و ولدى نیست، امّا از آنجا که انسان به همسر و همدم نیاز دارد، خداوند براى اهل بهشت همسرانى بهشتى قرار داده که پاکى و طهارت، ویژگى اصلى آنهاست.
به گزارش راسخونبه نقل از خبرگزاری حوزه، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطرهای به بیان آموزه های آیه بیست و پنجم سوره بقره پرداخته است.
«وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ کُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَهٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَهٌ وَ هُمْ فیها خالِدُونَ» (بقره،۲۵)
ترجمه : و کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، مژده بده که برایشان باغ هایى است که نهرها از پاى درختانِ آن جارى مى باشد. هرگاه میوه اى از آن (باغ ها) به اهل بهشت، روزى شود، گویند: «این همان است که قبلاً روزىِ ما شده بود»، در حالى که مشابه آن (نعمت هاى دنیوى) به ایشان داده شده است، (نه خودِ آنها). و برایشان در بهشت همسرانى پاک و پاکیزه است و در آنجا جاودانه اند.
به دنبال آیه قبل که کافران را به آتش دوزخ تهدید کرد، این آیه سرانجامِ مؤمنان را بیان مى دارد، تا از مقایسه سرنوشتِ این دو گروه، حقیقت روشن تر شود. البته ایمان در صورتى مفید است که همراهِ عمل صالح باشد. نه ایمان و نه عمل، هیچکدام به تنهایى، سعادت انسان را تضمین نمى کند.
ایمان همچون ریشه درخت، و عمل صالح میوه آن است. وجود میوه شیرین دلیل بر سلامتِ ریشه و وجود ریشۀ قوى، سبب پرورش میوه سالم است.
افراد بى ایمان، گهگاه کار خوبى انجام مى دهند، اما چون ایمان در اعماق وجودشان، ریشه ندارد، همیشگى و دائمى نخواهد بود.
جایگاه اهل ایمان در قیامت، بهشتى است که باغ هاى آن پاییز و خزان ندارد، همواره سبز و پر میوه است، و آب، این مایه طراوت و شادابى، دائماً از پاى درختان آن جارى است.
گرچه میوه هاى بهشتى از نظر ظاهر، شبیه میوه هاى دنیوى است، تا اهل بهشت آن ها را بشناسند و با آنها نامأنوس نباشند، اما از نظر طعم و مزه، کاملاً متفاوت و متمایز است.
در قیامت، زاد و ولدى نیست، امّا از آنجا که انسان به همسر و همدم نیاز دارد، خداوند براى اهل بهشت همسرانى بهشتى قرار داده که پاکى و طهارت، ویژگى اصلى آنهاست.
گرچه بسیارى از آیات قرآن مثل این آیه، نعمت هاى مادىِ بهشت را از قبیل باغ، قصر و همسر مطرح کرده است، امّا در کنار این امور، در آیات دیگر به نعمت هاى معنوىِ بهشت نیز اشاراتى شده است.
چنانکه در آیه ۷۲ سوره توبه به دنبال ذکر نعمت هاى مادىِ بهشت، مى فرماید: «و رضوان من اللَّه اکبر» «خشنودى خداوند از همه اینها بالاتر است»، و در آیه ۸ سوره بیّنه نیز مى فرماید: «رضى اللَّه عنهم و رضوا عنه» خداوند از آنان راضى است و آنان نیز از خداوند خشنود.
به نظر مى رسد آنچه در مورد نعمت هاى بهشتى در قرآن آمده، ویژگىِ مکان و مسکنِ اهل بهشت را بیان مى دارد، نه آنکه این امور، تمام پاداشِ آنها باشد، بلکه حضور در میان پیامبران، اولیاى خدا و پاکان و صالحانِ تاریخِ بشریت، از بهره هاى معنوى و لذت بخش بهشتیان است.
از این آیه مى آموزیم که :
* نشانه وجود ایمان، عمل صالح است، لذا قرآن همواره این دو را در کنار یکدیگر آورده و مى فرماید «آمنوا و عملوا الصالحات»
* در فرهنگِ قرآن، عمل صالح، عملى است که با انگیزه و نیّت الهى انجام بگیرد، نه هر کار نیکى که بر اساس تمایلات شخصى یا جاذبه هاى اجتماعى انجام گرفته باشد. لذا، عمل صالح، پس از ایمان به خدا مطرح شده است.
* محرومیت هایى که مؤمن به جهت رعایتِ حلال و حرام، در این دنیا مى بیند، در بهشتِ آخرت جبران مى شود.
* نعمت هاى دنیا تمام شدنى است، لذا با رفتنش، خاطرِ انسان پریشان مى شود، اما نعمت هاى آخرت دائمى و همیشگى است، لذا انسان، غصّه از دست دادنش را ندارد. چنان که این آیه مى فرماید: «و هم فیها خالدون» اهل بهشت در آن جاودان و همیشگى اند.
* همسر مناسب، همسرى است که از هر جهت پاک و پاکیزه باشد، هم از نظر روح و قلب، هم از نظر جسم و تن، لذا این آیه در مورد ویژگى همسران بهشتى مى فرماید: «ازواج مطهرّه».
ویژگی اصلی همسران بهشتی چیست؟
- اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۵
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 155 نفر
- برچسب ها : برزخ،بهشت و جهنم, پرونده خدا, خانواده بهشتی, ماوراء, همسران بهشتی