آمریکایی ها درباره امام چه گفتند

امام خمینی (س) اگر چه به نسل ‏های قرن حاضر تعلق دارد اما در میان نخبگان ایران و جهان جایگاهی رفیع دارد . آنچه در ادامه گرد آمده است گوشه ای از اظهارات و نظرات شخصیت ها و رسانه های آمریکایی پیرامون شخصیت بینانگذار کبیر انقلاب اسلامی است:

نوآوری بزرگ

(آیت الله) خمینی را غالباً یک روحانی سنتی توصیف کرده اند اما ایشان در واقع، نوآور بزرگی در ایران بودند؛ هم به لحاظ نظریه سیاسی شان و هم از نظر استراتژی مردمی که وجهه مذهبی داشت. نقش تعیین کننده و محبوبیت وسیع [آیت الله] خمینی را با دو عامل می توان توضیح داد. عامل اول شخصیت ایشان به خصوص زندگی ساده و سازش ناپذیری با طاغوت بود. در کشوری که بیشتر سیاستمداران زندگی پر تجملی داشتند، [آیت الله] خمینی زندگی زاهدانه ای چون عارفان و صوفیان و عاری از آلایش های مادی چون مردمان عادی داشت.

در محیطی که رهبران سیاسی، کار چاق کن، اهل ساخت و پاخت، و اعمال نفوذ شخصی و خانوادگی بودند، [آیت الله] خمینی مصرانه از هرگونه سازشی، حتی آنگاه که ناگزیر و لازم می نمود، سر پیچیدند؛ تأکید کردند که اگر فرزندان خود ایشان مستوجب مجازات باشند، خود این کار را انجام می دهند؛ و هم چون «مرد خدا» یی عمل کردند که نه به دنبال قدرت دنیوی بلکه مرجعیت روحانی بودند. همچنین در دهه ای رسوا از کردار سیاستمداران خودپسند، بی تفاوت، فاسد، نومید و بی ثبات، [آیت الله] خمینی در عین صمیمیت، جسارت، تحرک، ثبات و بسیار مهم تر از همه، فسادناپذیری ظاهر شدند. کوتاه سخن ایشان رهبر انقلابی پر جاذبه ای بودند در زمانی که چنین رهبری بسیار کمیاب و سخت مورد نیاز بود. (آبراهامیان، یرواند ـ امریکا)

ایجادکننده رابطه دو جانبه بین حکومت و مردم

فرهنگ سیاسی امریکا نشان می دهد که به ایجاد رابطه با حکومت های استبدادی جهان سوم متمایل بوده اند و دولتمردان امریکایی دریافتند که همزمان با افزایش آگاهیهای مردم در این کشورها، پایگاه امریکا متزلزل می شود و در این میان به نقش آیت الله خمینی در افزایش آگاهیهای مردم اشاره می کند و می افزاید که آیت الله خمینی رابطه دو جانبه ای بین حکومت و مردم برقرار کرده که ثبات سیاسی کشور ایران را به همراه داشته است. (اوستیا جورج، آفواکو ـ محقق)

دارای اخلاص کامل و اراده محکم

(امام) خمینی مانند بسیاری از جوانان مذهبی مشتاق در شهرهای کوچک در قلب ایران، ثروت مادی اندکی داشت اما از استعداد طبیعی سرشاری برخوردار بود … او سرانجام صاحب تخصص فوق العاده ای شد و به یک مدرّس و معلم مردمی فلسفه اسلامی و اخلاقیات بدل گشت. (امام) خمینی که خود از پیروان آیت الله العظمی «سید محمد حسین بروجردی» از رهبران آگاه، اما غیر سیاسی شیعه بود، سیستم سیاسی پهلوی را نامشروع، فاسد و سرکوب گر می شمرد و احساس مخالفت با آن را قویاً پرورش می داد. بعد از مرگ «بروجردی» در فروردین ۱۳۴۰. امام خمینی کار خود را به عنوان یک فعال سیاسی آغاز کرد.

تردیدی نیست که (امام) خمینی با اخلاص کامل و اراده محکم اهداف خود را دنبال می کرد. وی از اوایل دهه ۱۹۶۰ به بعد در صدد نابود کردن سلسله پهلوی بود و احساس می کرد، این خاندان روح ایران را به غرب فروخته، در حالی که فساد، کارهای خلاف اخلاق و ظلم و استبداد را در ایران ترویج کرده است، فعالیتهای رژیم علیه او در دهه ۱۹۶۰ و علیه پیروان او و طلبه های مرید او در اوایل دهه ۱۹۷۰، این مخالفت اولیه او را تقویت کرد. (آ، بیل، جیمز ـ استاد دانشگاه و محقق)

آگاه به سیاست های امریکا

امام خمینی، حضور امریکا در منطقه را یک حرکت ضد انسانی در عرصه سیاست بین المللی می داند. امام خمینی، قانون اساسی امریکا و شعار حقوق بشر و دموکراسی را از طرف امریکا کاملاً ریاکارانه و دروغ می داند و امریکا را همان استکباری می پندارد که قرآن به آن اشاره کرده و امام خمینی، امریکا را شیطان بزرگ می نامد و سلطه گری امریکا را محکوم می کند. امام خمینی از همان ابتدای شروع انقلاب موضع خود را نسبت به امریکا و شعارهایش با قاطعیت روشن می کند. امام خمینی، سیاست های امریکا و عملکرد وی را در کشورهای جهان سوم به درستی می شناسد و بر آن ها اشراف دارد و این نوع عملکرد را محکوم می کند. امام خمینی متوجه شده است که امریکا از قوانین بین المللی پیروی نمی کند و توانایی اداره کشورهای جهان سوم را ندارد. امام خمینی تأثیر زیادی در برداشتن نقاب از چهره امریکا در جهان داشته است و چهره منافقانه امریکا را به مردم نشان داده است. (آنتونی پران، زیمونس ـ نویسنده)

چهره ای مصمم و پولادین و سازش ناپذیر

آیت الله خمینی جهان را تکان داد و راهنمای مطلق ایران به شمار می رفت. آیت الله خمینی فردی با چهره ای مصمم و پولادین بود که در برخورد با مخالفین به گونه ای رفتار می کرد که گویا آنها در مقابل اسلام فاقد قدرت هستند. امام خمینی، هرگز سازش نکرد. در چهره او هیچ نشانی از تردید و آشفتگی درونی دیده نمی شد. در تمامی دوران ملتهب انقلاب ایران، پیام امام ساده باقی ماند، (شاه باید برود) هیچ کدام از پیشنهادهای متعدد سازش در این زمینه به جایی نرسید. (آسوشیتد پرس)

یک قهرمان بزرگ

من معتقدم که مردم مسلمان امام خمینی (س) را دوست دارند و از رحلت ایشان غمگین شدند. ما یک قهرمان بزرگ را از دست دادیم. حتی مردم غیر مسلمان نیز در امریکا به خاطر عدالت خواهی امام، ایشان را ترجیح می دادند. باید بار دیگر بگویم که امام خمینی (س) فردی فوق العاده و نمونه بزرگ وبارزی از یک مجاهد واقعی و پیرو حضرت محمد(ص) بودند که خدایشان رحمت کند. ما باید افتخار کنیم که در زمانی زندگی کردیم که ایشان بودند. او (امام خمینی) در قلب ماست و همه او را عاشقانه دوست دارند. (احمد، شیخ زهیر ـ امام جماعت مسجد الحمدلله شهر بوستون امریکا)

جامعه شناسی اسلام شناس

امام خمینی به ارتباط فرهنگ و توسعه بسیار اهمیت می دهد و معتقد است فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را می سازد و اساس ملیت یک ملت را امام خمینی در فرهنگ می داند و می گوید: فرهنگ اساس ملت است، اساس ملیت یک ملت است. اساس استقلال یک ملت است. … امام خمینی نگرشی جامعه شناسانه به اسلام داشته است و ترسیم تازه ای از مبانی اسلامی دارد. (بریجید آن، استارکی ـ نویسنده)

سمبل خلوص، قدرت و عزم

امام خمینی برای پیروانش سمبل خلوص، قدرت و عزم برای مبارزه با دشمنان اسلام بود که وی آنها را در قالب هجوم ارزشهای فرهنگی و سیاسی غرب می دید و برای دشمنانش یک بنیادگرای آشتی ناپذیر بود. (اکونومیست، هفته نامه)

شخصیتی هوشیار و زیرک

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی مانع از آن شد تا اهداف امریکا در ایران و منطقه خلیج فارس تحقق یابد. امریکا در پایان دهه ۱۹۷۰ از وقوع انقلاب در ایران شگفت زده شده بود. شکست امریکا در ایران پس از انقلاب از یک سو ناشی از بی اطلاعی و عدم آگاهی مقامات امریکایی از اوضاع داخلی ایران بود و از سوی دیگر از هوشیاری امام خمینی در جریان انقلاب و توجه همیشگی رهبر ایران به مسائل داخلی و خارجی ایران زیرکی ایشان ناشی می شد، اقتدار و سرعت عمل رهبر ایران در تصمیم گیری از دیگر عوامل شکست امریکا در ایران پس از انقلاب به شمار می رود. (الاین، فونتانا. ـ پژوهشگر)

برپاکنندۀ حکومتی مطابق با اصول و قوانین الهی

پس از انقلاب اسلامی ایران، امنیت و ثبات منطقه با برقراری حکومت اسلامی امام خمینی برقرار شد که متأسفانه با جنگ ایران و عراق مورد تهدید قرار گرفت. ارزشهای فکری امام خمینی در روابط بین المللی و سیاست های ایشان در منطقه بسیار مشهود است. اندیشه سیاسی امام خمینی بر گرفته از اصول و قوانین الهی است و ایشان در تمام جنبه های زندگی بشری تکامل و رسیدن به خداوند را مد نظر داشته است. امام خمینی همواره سعی داشت تا حکومتی بر پا سازد که کاملاً مطابق با اصول و ارزشهای اسلامی باشد و معتقد بود که تنها احترام به ارزشهای انسانیت می تواند موجب به وجود آمدن روابط صحیح بین المللی شود. (عبدالله مشعل، الانزی ـ محقق)

بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم

بنده معتقدم که تاریخ، امام خمینی را به عنوان بزرگ ترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا که او فردی بود که هم نبوغ سیاسی وهم نبوغ دینی را باهم داشت. درست است که ولایت فقیه به عنوان یک مفهوم اسلامی تشیع از عصر غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده، ولی امام خمینی به این مفهوم تفسیر دیگری دادند. ایشان می گفتند: «امام زمان از طریق علمایی که فقیه اند نقشی در حکومت دارند و آن علما نایبان امام هستند» و چنانچه در شخصی خصوصیاتی که امام بیان کرده فراهم گردد، فقیه هم خود او خواهد بود. بنده معتقدم که از مهمترین اثرات نهضت امام خمینی (س) این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ وبا اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب، جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش های اسلامی جهان گردید.

امام خمینی در واقع یک ویژگی مهم داشت که عامل تفاوت او با دیگران بود این ویژگی قاطعیت او بود. او در طول جنگ ایران و عراق در برابر غرب ایستاد و تسلیم نشد. جمهوری اسلامی با مشکلات و سختی های بزرگی مواجه گشت اما امام با قدرت آنها را به جان خرید و با آن دست و پنجه نرم کرد. منظورم دوره بنی صدر و مجاهدین خلق [منافقین] است. معتقدم که اکنون انقلاب مرحله ای را آغاز کرده که تا حدی موقع برداشت و چیدن میوه های انقلاب است که بر اثر خون شهدای ایران به بار نشسته است. به اعتقاد من امام(س) مانند تمامی سازندگان تاریخ، تنها یک فرد نبود، بلکه او یک جنبش اسلامی بود و آن هم یک جنبش مهم. او رهبر یک تحول و دگرگونی بود که در شخص ایشان تجسم یافت. یازده سال قبل با امام دیدار داشتم و از اینکه با یک انسان ایده آل و برجسته ای دیدار کردم شگفت زده شدم. من در واقع نمی خواهم در تعریف و تمجید او مبالغه کنم و نمی خواهم بگویم که امام خمینی در تماس با امام مهدی(عج) بودند، این چیزها یی است که نمی خواهم راجع به آنها بحث کنم؛ ولی معتقدم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود. (ایوب، مصطفی ـ نویسنده کتاب تفسیر قرآن و مدیر گروه مطالعات ادیان-دانشگاه تمپل امریکا)

مدافع حقوق واقعی زن

علی رغم تبلیغات منفی رسانه های غربی در مورد ایران، پس از انقلاب اسلامی جایگاه زنان در جامعه ترفیع یافته است و سخنان امام خمینی شاهد براین مطلب است. ایشان زنان را بخش مهمی از نیروهای فعال و پویای جامعه معرفی می کند و نقش زنان را در ایجاد انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند می داند و برای حفظ انقلاب برای زنان رهنمودهای خاصی دارند. افزایش آزادی زنان ایران پس از انقلاب و پیشرفت آنان در آموزش و فعالیتهای اجتماعی ناشی از دید باز و همه جانبه رهبر ایران می باشد. امام خمینی زنان را به شرکت در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ترغیب می کند و زنان پست های بالای مدیریتی را نیز در ایران می توانند احراز کنند. رهبر ایران زیر بنای جامعه را؛ زنان می داند و بنابراین در برنامه های دولتی توصیه هایی برای ارتقای فرهنگی زنان دارد. (باربارا، گیش گلندورا ـ محقق)

شخصیتی فراملی

ملی گرایی همواره مهم ترین عامل در روابط ایران و اعراب بوده است و تضاد اعراب با ایران به گونه های متفاوت فرهنگی، مذهبی، منطقه ای، سیاسی و اقتصادی نمود یافته است. انقلاب اسلامی ایران الگوهای مداخله در خلیج فارس را تغییر داده است و حضرت امام خمینی با عملکرد خود به وحدت جهان اسلام کمک شایانی کرده است و بحث شیعه و سنی را بسیار کم رنگ کرده است. امام خمینی فراملی می اندیشید و به تشکیل امت واحده اسلامی فکر می کرد. امام خمینی اهتمام ویژه ای در برداشتن دیوارهای موجود بین دو مذهب شیعه و سنی داشته است و اعتقاد به اسلام را سرلوحه عملکرد هر مسلمان می دانست. (باسل رئوف، خطیب ـ محقق)

ایفاگر نقشی موثر در دنیای اسلام

جهان امروز جهانی به شدت دینی است و نمی توان آن را، آن چنان که بسیاری از تحلیل گران نوگرا اعلام کرده اند جهانی سکولار نامید. میل به دین همواره در بشر وجود داشته است ولی ظهور پدیده انقلاب ایران و ظهور افکار رهبر آن در جهان، تمایل به دین را دوباره در دلهای مردم سراسر جهان شعله ور ساخته است و آنان که از نقش امام خمینی در دنیای اسلام غفلت می ورزند در تحلیل مسائل جهان دچار اشتباه می گردند. (برگز، پیتر ـ ال ـ جامعه شناس دینی)

نمی توان از تأثیرات اندیشه امام خمینی در جهان به راحتی گذشت

باید اعتراف کنیم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما برای افکار دینی و مذهبی هیچ جایی باز نکرده بودیم ولی از این پس برای ما امریکایی ها ضروری است که زمینه ای جهت مطالعه و تحقیق پیرامون مذهب فراهم آوریم و به طور خاص در زمینه اندیشه و اعتقادات و خط مشی و هدف امام خمینی تحقیقاتی به عمل آوریم چرا که نمی توان از تأثیرات اندیشه امام خمینی در جهان به راحتی گذشت و دنیای غرب به دلیل نفوذ افکار امام خمینی بار دیگر اسلام را کشف کرده است و این ما امریکایی ها را با مشکل مواجه می کند. (پایپز، دانیل ـ رئیس انجمن سیاست خارجی)

مردی با جاذبه و نفوذ بی مانند

تردیدی نیست که ایشان [امام خمینی] یکی از مردان بزرگ تاریخ در این قرن بود و کمتر کسی را امروز می توان یافت که از جاذبه و نفوذی همانند آنچه او نه تنها در ایران بلکه در جهان داشت، برخوردار باشد و توجه قدرت های بزرگ تا به این حد به خود معطوف دارد. به گمان من مورخین روزی نشان خواهند داد که او مردی بود که شخصیتش به خوبی درک نشده است. او مردی بود که تنها قضاوت خود را قبول داشت و سازشکاری نکرد. (پرشت، هنری ـ کاردار سیاسی نظامی سفارت امریکا در سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا