کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: سواد رسانهای(قسمت سوم)
آنچه بیان شد:
• سواد رسانه، از ملزوماتی که فرزندان و والدین باید با آن آشنا بشوند.
• سواد رسانه، مانند رژیم غذایی است؛ به این معنا که: بچهها باید بدانند که: چه برنامههایی را باید ببینند؟ چقدر ببینند؟ و چه زمانی ببینند؟
• طبق تحقیقات پژوهشگران عرصه تربیت، سقف استفاده از رسانهها، ۲ و نیم ساعت در طول شبانه روز میباشد. که در آن هم باید از محتواهای مفید رسانه استفاده بشود.
در شرایط غیرعادی مثل کرونا که بچهها مجبور میشوند ساعتهای فراوانی را برای رسانه وقت بگذارند باید به نکات زیر توجه کنیم:
۱- در فواصل زمانی مشخصی باید بچهها از رسانه دور بشوند. مثلا: ۳۰ دقیقه که در کلاس بود، بمدت ۱۵ دقیقه به فضای آزاد برود، قدمی بزند و بعد بیاید و ادامه بدهد.
اینطور نباشد که بعد از نیم ساعت کلاس، تلویزیون تماشا کند یا با کامپیوتر بازی کند.
۲- در همان زمانهای کار مجازی، بچهها را به سمت فعالیتهای حقیق سوق بدهیم.
مثلا: اگر میخواهد تکلیفش را با کامپیوتر تایپ کند، از او بخواهیم که تکلیفش را بنویسد و عکسش را برای معلم بفرستد.
هرچقدر بتوانیم فرزندان را به سمت فضای حقیقی سوق بدهیم، قطعا کمتر دچار آسیبهای مجازی خواهند شد.
۳- با توجه به اینکه بچهها در بیشتر در فضای مجازی هستند، در فضای حقیقی با آنها بیشتر ارتباط بگیریم.
در این ایام با آنها صحبت و گفتگو کنیم. تا خیلی در فضای رسانه غرق نشوند. با چالشهای فضای حقیقی هم آشنا بشوند.
۴- سعی بشود در فضای حقیقی، فضایی اطمینان بخش از لحاظ روانی، احترامی و آرامشی شکل بدهیم که لذت بخش باشد.
حتما میدانید که: فضای مجازی، یک فضای لذتآور است و اگر بخواهیم با آن مقابله کنیم، باید فضای حقیقی خوب و دلنشینی برای فرزندان فراهم آوریم.