۱۵-طراحی سناریو رسانه ای

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: طراحی سناریو رسانه ای

بحث بسته‌های محتوایی را به این جا رساندیم، به اینکه اگر می‌خواهید بروید با صاحبان تریبون ارتباط برقرار کنید. الزاماً راه‌حل آن تماس تلفنی و رایزنی حضوری به‌صورت یکی دوباره نیست. شما باید دائماً در قالب‌های مختلف رسانه‌ای به اینها خوراک قابل‌فهم تهیه کنید، خلاصه و دارای تحلیل باشد.

چه‌کار کنیم در این شبکه تخصصی این اتفاق بیفتد؟

یک جاهایی شما برای این بسته‌های محتوایی که دارید باید سوژه پردازی کنید. طراحی سناریوی رسانه‌ای کنید. وقتی در رسانه سناریو در نظر گرفتید قالب‌های مختلف رسانه را هم می‌بینید. شما یک موضوعی را می‌خواهید رسانه‌ای کنید؛ مثلاً اقدام مؤمنانه که در هیأت شده است. آیا صرفاً به فلان روزنامه می‌برید؟ به فلان کانال می‌برید؟ نمی‌آیید برای این موضوع یک موقعیت‌نمایشی در صداوسیما ترسیم کنید؟ در فلان برنامه تلویزیونی؟ می‌توانید.

می‌توانید یک نگاهی به تریبون نمازجمعه‌تان داشته باشید. از آنجا منتشر کنید.

طراحی سناریو رسانه‌ای مهم است. شروع و پایان آن مهم است. شروع همان محتوا است. یعنی ابتدا محتوا را تولید کنید. دوم به صاحبان محتوا برسانید و سوم اقدام میدانی برای آن ایجاد کنید.

در هیأت برای شما ابتدایش اقدام میدانی شده است؛ بنابراین بعدش کار محتوایی می‌خواهید. این مثال یک کار اثرگذار و جریان‌ساز است.

حتماً باید تلفیق میدان و محتوا و رسانه را داشته باشید. اگر شروع شما محتوا بود کار میدانی‌اش را بسازید. اگر شروع کار شما اقدام میدانی بود محتوایش را بسازید.

می‌دانید دشمن چه‌کار می‌کند؟ در موضوع فتنه حجاب چه‌کار می‌کرد؟

عمامه انداختن از سر روحانی‌ها چطور بود؟ فکر می‌کنید واقعاً این یک موضوع فراگیر در کشور بود. اصلاً این‌طور نبود. اصلاً شما نوع فیلمبردای ها را ببینید. دشمن چه‌کار می‌کند؟

دشمن برای اینکه کار را رسانه‌ای کند می‌آید یک اتفاق میدانی برایش رقم می‌زند، محتوا را هم قبلاً ساخته است. چند سال بر روی قصه روحانیت و ضد روحانیت کارکرده است. یک اقدام میدانی به‌عنوان عمامه انداختن می‌سازد. بعد می‌آید خیلی قشنگ فیلمبردای می‌کند و کار رسانه‌ای انجام می‌دهد.

اگر به فیلمبردای‌های این قصه دقت می‌کردید متوجه می‌شدید که همه فیلم‌برداری‌ها حرفه‌ای انجام می‌شد. زاویه خیلی درست بود. زاویه‌ای کسی که می‌رفت تا عمامه را بیندازد… آن کسی که می‌رفت عمامه را بیندازد دقیقاً از زاویه درست حرکت می‌کرد. آن کسی که فیلم‌برداری می‌کرد دقیقاً کار را درست انجام می‌داد. نشان می‌داد که انگار موبایل است؛ ولی مشخص بود که آدم حرفه‌ای پشت آن است. بعد از نادانی رفیق‌های انقلابی‌مان همین‌قدر کافی است اینها بیایند همین را یک توضیح درست بدهند، همین را در رسانه‌هایشان منتشر کنند می‌آمدند و می‌گفتند که وا اسلاما، وا مصیبتا، عمامه از روی سر روحانیت انداختند! این یک پیوستی دارد.

اسکرول به بالا