کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد عزیزی
عنوان: معرفی قالب های مختلف رسانه ای
طی جلسات قبل سناریوی رسانهای تعریف کردیم. خود سناریو تعریفکردن پیشنیازش چیست؟
این است که شما قالبهای مختلف رسانهای را بشناسید. اگر قالبهای مختلف رسانهای را شناختید و در حوزه رسانهها جامع شدید آن زمان است که میتوانید سناریو تعریف کنید. ولی اگر رسانه را فقط به قالب شبکههای اجتماعی کوچک و کانال و سایت و خبرگزاری ببرید عملاً نمیتوانید یک سناریو جامع برایش تعریف کنید.
ما یک دستهبندی کردیم، به نظر میرسد که در این دستهبندی تمام قالبهای رسانهای را آوردیم. مصادیق را بیان میکنیم؛ ولی حتماً قابلتعمیم است؛ بنابراین اگر ما خواستیم خوراک مرجع برای کنشگران، صاحبان تریبون و رسانهها تعریف کنیم لازمهاش این است که خود رسانهها را بشناسیم.
به چهار دسته تقسیم میکنیم:
- کلان کنشگران
- خرده کنشگران
- رسانههای رسمی
- رسانههای تعاملی
کلان کنشگران چه کسانی هستند؟ افراد مؤثر تریبوندار
در انقلابیها: آقایان:
- رائفیپور
- پناهیان
- صدیقی (امامجمعه تهران)
- حسینی (امامجمعه البرز)
- حسین شریعتمداری (مدیرمسئول روزنامه کیهان)
- منصور ارضی (در هیئات)
- حاج مهدی رسولی (در هیئات)
- و…
اینها افراد مؤثر تریبوندار و شناخته شده هستند. خداوند عنایتی کرده است که مردم اینها را میشناسند. ما برای اینها میتوانیم خوراک تعریف کنیم در آن حوزه تخصصی چون اینها الزاماً در آن موضوع تخصصی ما آن عمقی که باید را ندارند. ما رفتیم و پیدا کردیم.
یک سری متخصصین همان حوزههای خودشان هستند. مثلاً یک گروهی در حوزه هیأت کار میکنند، یک گروهی در حوزه جمعیت کار میکنند، یک گروهی در حوزه فضای مجازی کار میکنند. حتماً گروههای دیگری هم هستند که میتوانند با هم دست بدهند. اینها میتوانند این خوراک را برای هم تعریف کرده و تعریف کنند.
گروه بعدی، تصمیمگیران نهادی و سازمانی هستند:
- نمایندههای مجلس
- رؤسای سازمانها و نهادها
- مدیران شرکتها
- مدیران بنیادها
- مقامات دولتی، لشگری، کشوری
- و…
اینها تصمیمگیر هستند. میخواهید تصمیمسازی کنید یا خیر؟
گفتمانسازی و جریانسازی یک جاهایی تصمیمسازی نیاز دارد. باید بروید و برای اینها تصمیمسازی کنید. این میشود یک پله از آن رسانههایی که باید بشناسیم.