۱۸-خرده کنش گران

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: خرده کنش گران

دسته‌بندی قالب‌های رسانه‌ای:

گروه بعدی که می‌خواهیم معرفی کنیم خُرده کنشگران است. چه کسانی هستند؟

  • ائمه جمعه
  • ائمه جماعات
  • مداحان
  • سرشبکه‌های فرهنگی
  • سرشبکه‌های اجتماعی
  • دانشجویان و طلاب
  • انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی
  • بسیج
  • نویسندگان
  • شعرا
  • فیلم‌سازان
  • برنامه‌سازان
  • مستندسازان

افراد مؤثری هستند. تریبون‌دار هستند. مخاطبین خاص دارند.

وقتی می‌خواهید یک سناریوی رسانه‌ای در آن حوزه‌ای که می‌خواهید تعریف کنید و فرض کنید که به یک پیام مشخص رسیدید و مثلاً این پیام حضرت آقا که می‌فرمایند:

“ما دستور می‌دهیم، نصیحت می‌کنیم، استدلال می‌آوریم، منطق می‌آوریم اثر نمی‌کند. چون فضای عمومی جامعه متناسب با آن چه که ما خواستیم نبوده و فرهنگ‌سازی باید اتفاق بیفتد.”

برای پیام فوق می‌خواهید سناریوسازی کنید. خیلی سطحی است که ما فقط این را بیاوریم و در یک شبکه اجتماعی بگذاریم.

هر جا که می‌توانیم باید برویم و بگوییم. به هر کسی که رسیدیم باید بگوییم. به مستندساز، فیلم‌ساز، شاعر، برنامه ساز و…

اصلاً برای این پیام موقعیت‌نمایشی در نظر بگیریم و فکر کنیم. امام‌جمعه شهرمان و منطقه و امام‌جماعت را در جریان بگذاریم.

سراغ تشکل‌ها برویم. سراغ بسیج و فرماندهان برویم. اینها می‌شود خُرده کنشگران.

یک نسخه واحد هم به درد نمی‌خورد و سراغ یکی از اینها هم برویم به درد نمی‌خورد. یک کار را باید به انتها برسانیم.

فلان کار و فعالیت هیأتی که دارید را می‌خواهید بگویید. سراغ کدام‌یکی از اینها رفتید و گفتید؟!

هر کدام از اینها هم ملاحظات خودش را دارد. یعنی یک زمانی شما می‌توانید این پیام را به همه ائمه جمعه‌ها برسانید. هیچ اشکالی هم ندارد. از هر طریقی که شد این کار را انجام بدهید. مثلاً برای تک‌تک ائمه جمعه‌ها نامه می‌زنید و باخبرشان می‌کنید.

این‌طوری ما می‌توانیم کار رسانه‌ای مؤثر دارای مبنا بکنیم. پیداکردن اینها هم اصلاً کار سختی نیست. فقط کافی است که شما در ذهنتان بیاورید و بخواهید که سراغ این گروه‌ها بروید.

مثلاً یک مستندسازی خوب پیدا کنید که این کار را بکند و بعد هم به شبکه افق بدهید.

محتوای درس
اسکرول به بالا