۱۹-رسانه های رسمی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: رسانه های رسمی

انواع قالب‌های رسانه‌ای:

رسانه‌های رسمی خیلی مهم هستند. دو گروه قبلی یعنی کلان کنشگران و خُرده کنشگران که بیان شد بسیار برای مردم ملموس است. در بعضی از رسانه‌های رسمی ممکن است که ایراداتی وارد بشود. مثلاً بگویند که دوره اینها گذشته است.

اتفاقاً صحبت ما این است که این‌طور نیست!

رسانه‌های رسمی چند شاخصه دارند:

  • تحلیل ارائه می‌دهند.
  • توثیق دارند؛ یعنی موثق هستند. قابل‌استناد هستند.
  • رسمیت‌بخشی به موضوعات می‌کنند.
  • تزریق فکر می‌کنند.

انواع رسانه‌های رسمی:

یک سری از رسانه‌های رسمی ما رسانه‌های پیشران هستند. مثال‌هایی که در حوزه FATF و ۲۰۳۰ زدیم را به یاد بیاورید.

رسانه‌های پیشران آن‌هایی هستند که متن محور هستند. مثل مطبوعات و کتاب

مطبوعات ما هم نشریات مکتوب را دارند و هم سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را دارند.

شاید شما بگویید که دوران نشریه گذشته است! چه کسی سایت و خبرگزاری نگاه می‌کند؟ الآن همه در این شبکه‌های اجتماعی هستند.

ولی به شما می‌گوییم که این‌طور نیستند. آنهایی که صاحبان رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی هستند یک منبعی نیاز دارند. فکر و تحلیلشان را از کجا می‌گیرند؟ حتماً سراغ نشریات و سایت و خبرگزاری‌ها می‌روند. الزاماً همه که صاحب‌فکر و تحلیل نیستند! دائم پله‌های مختلف دارند.

کنشگران، رهبران میانی و افراد رسانه‌ای پله‌های مختلف دارند. یک مواقعی واقعاً می‌روند و تحلیل و فکر را از رهبران میانی، یعنی یک پله قبل‌تر می‌گیرند. کارایی رسانه‌های رسمی این است. کارکردشان این است.

کتاب هم همین‌طور است. این همه آقا تأکید روی کتاب و کتاب‌خوانی دارند. چرا؟

چون می‌خواهند اهمیت کتاب را یادآور باشند. می‌خواهند بگویند که توییتر و امثال اینها خوب است. فضای مجازی خوب است. ولی تخاطب واقعی لازم است. کتاب، نشریه، گعده‌های دو یا چندنفره…

ما کتاب شعر داریم که اثرگذار است. الآن شما شعرهای حماسی و سیاسی را ببینید. اخیراً شعرهای سیاسی ما برای امروز ما نیست و از قدیم داشتیم. شعر هنوز اثر خودش را دارد. داستان و آموزش و کتاب‌های مختلف

نباید کتاب را از یاد ببریم.

دیگر در رسانه‌های رسمی چه چیزهایی داریم؟

  • صداوسیما
  • سینما
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون‌های اینترنتی
  • و…

اینها هستند که تزریق فکر می‌کنند. تحلیل می‌دهند و موثق هستند. در انتخابات مردم هرچقدر هم اخبارشان را از شبکه‌های اجتماعی بگیرند، خبر موثق را از صداوسیما می‌گیرند.

محتوای درس
اسکرول به بالا