۲۰-رسانه های تعاملی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: رسانه های تعاملی

انواع قالب‌های رسانه‌ای:

رسانه‌های بعدی که می‌خواهیم بیان کنیم رسانه‌های تعاملی هستند.

در رسانه‌های تعاملی یک‌بخشی از رسانه‌ها که در ذهن مردم فقط رسانه است را می‌خواهیم بیان کنیم.

رسانه‌های تعاملی فقط رسانه‌های مجازی نیستند؛ بلکه حقیقی‌ها هم هستند.

یک موضوع تازه را می‌خواهیم برای شما که این مطلب را می‌خوانید باز کنیم.

رسانه‌های مجازی:

داخلی و خارجی

 ما همان رسانه‌هایی هستند که یک‌بخشی ایرانی و یک‌بخشی هم خارجی هستند. الزاماً توئیتر و اینستاگرام و تلگرام نیست. تازه هرکدام از اینها یک کارکرد و کارویژه‌ای دارند.

مهم است که شما در آن طراحی سناریو در کدام یک از اینها ببرید. کارایی تلگرام حتماً با اینستاگرام متفاوت است. توئیتر حتماً با این دو متفاوت است.

داخلی‌ها را هم داریم. بله، ایتا و…

این‌هایی که ما آماده کردیم برای سال‌هایی است که فضای مجازی ما خیلی ول‌تر از الآن بود. البته همین الآن هم ما قائل هستیم که هنوز ایراداتی دارد؛ ولی الحمدلله اتفاقات خوبی افتاده است و بهتر هم می‌شود.

در مجازی‌ها دیگر چه چیزهایی داریم؟

بازی‌های رایانه‌ای

آیا رسانه است یا خیر؟ حتماً رسانه است. اصلاً بازی در دنیا یکی از آن رسانه‌های تعاملی است که حتی با کار میدانی می‌آورند و تلفیقش می‌کنند. خیلی از این اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ما تعاملی هستند.

مثل همین باد صبا که می‌تواند به‌عنوان یک رسانه تعاملی و تریبون باشد.

دوباره در رسانه‌های تعاملی رسانه‌های حقیقی هم داریم.

یک سری از رسانه‌های حقیقی، مُدرن و یک سری هم تمدنی هستند.

  • مدرن‌ها مانند استارتاپ‌ها است؛

ولی مهم‌تر از همه و مورد تأکید ما و به نظر ما مهم‌ترین رسانه‌ها از نظر ما رسانه های تمدنی هستند.

  • مهم‌ترین رسانه تمدنی ما مسجد است. در رسانه تمدنی مسجد محور است، الباقی دور آن هستند. خانواده، مدارس، هیأت‌ها، حوزه‌های علمیه، مؤسسات فرهنگی، بازار، جریانات سیاسی و…

اینها حول مسجدی هستند که در نگاه تمدنی ما محور است. محور محله است. متأسفانه ما رها کردیم.

انقلاب ما از دِل مساجد ما بیرون آمد.

  • بازار! چقدر بازار ما در دوران انقلاب مؤثر بوده است. چرا از یاد بردیم؟

الآن بازاری‌های ما سرشان در گوشی موبایل است. مسجدی‌ها و حوزوی‌ها هم همین‌طور سرشان در گوشی موبایل است. یادشان رفته است که خودشان یک رسانه تعاملی هستند.

رسانه مهم تعاملی مؤثر جریان‌ساز گفتمان ساز

محتوای درس
اسکرول به بالا