۲۳-شناخت جایگاه خود در رسانه

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: شناخت جایگاه خود در رسانه

در حال بیان یک سیر برای شما هستیم. مخاطب ما باید یک سیری را ببیند و خودش را جانمایی کند. ببیند که کجا می‌خواهد بایستد.

حتماً یک نفر نمی‌تواند هم اینفوگرافیک طراحی کند و هم کلیپ بسازد، هم موشن بسازد، هم گزارش و یادداشت و مقاله بنویسد، هم عکس‌نوشته تولید کند، هم برود محتوا را تبدیل به محتواهای کوچک‌تر بکند و هم موقعیت‌های نمایشی و برنامه‌های تلویزیونی طراحی کند.

  • ما در حوزه‌های رسانه در حال بیان جنبه‌های مختلف هستیم. هر کسی باید برود جایگاه خودش را پیدا کند بر اساس علاقه و سلیقه‌ای که دارد و آن نقطه‌ای که می‌خواهد برای خودش ترسیم کند و جلو ببرد.

نکته: یک نفر شاید بگوید که هدف من الآن این نیست که صرفاً بروم مقاله و گزارش تولید کنم، می‌خواهم عکس‌نوشته تولید کنم؛ چون هنر خوبی دارم. یا هر موضوع دیگری

یعنی الزاماً این نیست که همه باید گزارش‌نویس بشوند که اتفاقاً توصیه ما این است که بشوند. پیشنهاد می‌کنیم و حتی خواهش می‌کنیم؛ چون دغدغه رهبری است.

حضرت آقا یک جلساتی دارند که پنج‌شنبه‌شب‌ها برگزار می‌شود، دو جلسه از این جلسات را با اصحاب رسانه و مطبوعات داشتند که در آنجا تأکید کردند که سراغ تحلیل‌گر نویسنده بروید. تحلیل‌گر نویسنده تربیت کنید. حتی عدد گفتند، ۱۰۰ یا ۱۵۰ تحلیل‌گر نویسنده تربیت کنید.

در دیدار اول ۱۰۰ نفر را گفتند و در دیدار دوم ۱۵۰ نفر را فرمودند.

بعداً  اتفاقی نیفتاد و آقا در دیدار ماه رمضان با دانشجویان این مسئله را به‌صورت عام مطرح کردند.

تحلیل‌گر نویسنده صرفاً نمی‌آید محتوای کوتاه، کوتاه تولید کند. تحلیل‌گر نویسنده مسائل را می‌بیند، دیتاهای را جمع‌آوری می‌کند و اینها را تحلیل می‌کند و تبدیل به متن می‌کند. متنی که برای انتشار به سایرین و خُرده کنشگران داده می‌شود.

البته جدا از اینکه این دغدغه رهبری و پیشنهاد ما هم است؛ اما شما می‌توانید بر اساس علاقه و سلیقه‌ای که دارید یک جایگاهی را انتخاب کنید و در آن متمرکز بشوید.

ولی اگر دوستان یا گروهی داریم که اینها می‌خواهند در یک حوزه تخصصی می‌خواهند کار کنند باید تمامی این جنبه‌ها را نگاه کنند، اثرگذاری صرفاً حتی با یک هشتگ‌سازی اتفاق نمی‌افتد.

مگر هشتگ‌سازی در نیمه شعبان را ندیدید! مثلاً ۲ میلیون هشتگ خورد که روی همین عدد هم ما بحث داریم.

به‌محض این که در توییتر این هشتگ‌سازی را کردند. وقتی که صاحبان این شبکه اجتماعی دیدند آقای پناهیان و رائفی‌پور با موضوع مهدویت به مناسبت نیمه شعبان یک هشتگی را بالا آوردند و ترند کردند سریع بر سر آنها زد و جلوی دیده‌شدن این موضوع را گرفت. این شد اثرگذاری؟!!!

اثرگذاری نیمه شعبان به سال‌های سال تخاطب واقعی با مخاطبین توسط مراجع ما است و بعد هم توسط طلاب ما می‌باشد و در مساجد و حوزه‌های علمیه ما که به خانواده‌های ما بسط پیدا کرده است. نه با هشتگ‌سازی در توییتر نمی‌توانیم بیاییم و بگوییم که تمام شد و آن وظیفه‌ای که در قبال امام‌زمان (عج) داشتیم انجام شد.

برای همین است که ما تأکید می‌کنیم اگر قرار شد افرادی یا گروه‌هایی در موضوعات تخصصی ورود کنید حتماً به سمت تحلیل‌گر نویسنده شدن بروید. 

محتوای درس
اسکرول به بالا