آموزش و تعمیق معارف دینی۴

آموزش و تعميق معارف ديني4

    تدبیر ش ۵در انجام کارها از عنصر عاطفه هنرمندانه استفاده کنید
استمرار حادثه، عاطفه یک نقش تعیین کننده‏اى ایجاد کرده است، که باعث شد مرزى بین جریان عاشورایى و جریان شیعى با جریان‏هاى دیگر پیدا شود. حادثه‏ى عاشورا، خشک و صرفاً استدلالى نیست، بلکه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظیمى است؛ لذا ما را امر مى‏کنند به گریستن، گریاندن و حادثه را تشریح کردن. زینب کبرى (سلام‏ اللَّه ‏علیها) در کوفه و شام منطقى حرف مى‏زند، اما مرثیه مى‏خواند؛ امام سجاد بر روى منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حکومت اموى مى‏کوبد، اما مرثیه مى‏خواند. این مرثیه‏ خوانى تا امروز ادامه دارد و باید تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشود. در فضاى عاطفى و در فضاى عشق و محبت است که مى‏توان خیلى از حقایق را فهمید، که در خارج از این فضاها نمى‏توان فهمید.         ۵/۱۱/۸۴در تبلیغ هر امر دینی ، سه عنصر عاشورائی باید بکار گرفته شود
سه عنصر در حرکت ابی عبد الله (علیه السلام) وجود دارد؛ عنصر منطق و عقل ، عنصر حماسه و عزت و عنصر عاطفه …. هر یک از آن سه عنصر باید در تبلیغ ما نقش داشته باشد؛ هم صِرف پرداختن به عاطفه و فراموش کردن جنبه‏ ى منطق  و عقل که در ماجرای حسین بن علی (علیه السلام) نهفته است ، کوچک کردن حادثه است ، هم فراموش کردن جنبه‏ى حماسه و عزت ناقص کردن این حادثه عظیم و شکستن یک جواهر گرانبهاست . این مسأله را باید همه – روضه‏خوان، منبرى و مداح – مراقب باشیم.     ۵/۱۱/۸۴ در انتخاب اشخاص ، برای انتقال مفاهیم ، به «عنصر هنرمندی» توجه شود
عنصر ، هنرمندى در نحوه ‏ى بیان است. من به منبر خیلى عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهاى گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچ‏کدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنى روبه‏ رو و نفس ‏به ‏نفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازى دارد که در هیچ‏کدام از شیوه‏ هاى دیگر، این تأثیر وجود ندارد. این را باید نگه داشت؛ چیز با ارزشى است؛ منتها بایستى آن را هنرمندانه ادا کرد تا بتواند اثر ببخشد.            ۵/۱۱/۸۴   امور فرهنگی و تبلیغی را با هدف تبدیل مخاطب به شخصیت دینی ، برنامه ریزی کنید
تبلیغ یعنى چه؟ تبلیغ یعنى رساندن؛ باید برسانید. به کجا؟ به گوش؟ نه؛ به دل. بعضى از تبلیغ‏ هاى ما حتى به گوش هم درست نمى‏رسد! گوش هم حتى آن را تحمل و منتقل نمى‏کند! گوش که گرفت، مى‏دهد به مغز؛ قضیه این‏جا نباید تمام بشود، بلکه باید بیاید در دل نفوذ و رسوخ کند و به هویت ما هویت مستمع – تبدیل شود. تبلیغ براى این است. ما تبلیغ نمى‏کنیم فقط براى این‏که چیزى گفته باشیم؛ ما تبلیغ مى‏کنیم براى این‏که آنچه را که موضوع تبلیغ است، در دل مخاطب وارد شود و نفوذ کند. آن (موضوع تبلیغ) چیست؟ … ما مى‏خواهیم منطق دین، ارزش‏هاى دینى، اخلاق دینى و همه‏ ى چیزهایى را که در بناى یک شخصیت انسانى بر مبناى دین تأثیر دارد، تبلیغ کنیم؛ براى این‏که مخاطب ما به همین شخصیت دینى تبدیل شود.          ۵/۱۱/۸۴
    عقاید و اخلاق مخاطب را بهمراه اندیشه و تحلیل سیاسی اصلاح کنید
از دو طرف نباید لطمه بخوریم: نه ما باید مسائل سیاسى را بکلى از حیطه‏ ى حرف و گفت و تلاش و مجاهدتِ تبلیغى خودمان خارج کنیم؛.آن‏چنان که دشمنان روى آن ده‏ها سال سرمایه‏ گذارى کردند، ولى نهضت اسلامى آمد و این سرمایه‏گذارى را آتش زد و از بین برد و گفتار و اندیشه‏ ى سیاسى را وارد متن فعالیت‏هاى دینى کرد، و نه از این طرف باید بیفتیم که تصور کنیم همه‏ ى منبر، همه‏ ى تبلیغ، همه‏ى مخاطبه‏ى با مردم و با مؤمنین، یعنى این که بنشینیم مسائل امریکا و اسرائیل و مسائل سیاسى را تحلیل کنیم؛ نخیر، یک کارِ واجب‏تر اگر نباشد، واجب دیگرى وجود دارد و آن، دلِ مخاطب شماست. دل و جان و فکر او را بایستى تعمیر و آباد و سیراب کنیم.دفاع از ارزشهای دینی و انقلابی باید به پشتوانه منطق درست انجام گیرد
باید به فکر و منطقِ درست مجهز شویم، تا حرف سُست زده نشود. آنهایى که گفته‏ اند یکى از مؤثرترین حمله‏ ها، دفاع‏هاى ناقص و بد است، حرف کاملاً درستى زده‏اند. وقتى دفاع از دین، ضعیف و سُست و بد باشد، تأثیرش از حمله‏ ى به دین، بیشتر است؛ باید از این، به خدا پناه ببریم. مبادا در حرف و منبر و تبلیغ ما – آنچه به عنوان تبلیغ داریم انجام مى‏دهیم – حرف سُست، بى‏منطق و ثابت نشده‏اى وجود داشته باشد … پایه‏ى کار ما منطق است. بنابراین، منطق، عنصر اصلى در تبلیغ ماست.        ۵/۱۱/۸۴
با تکلیف محوری در امورفرهنگی،  کام جان  افراد  را با حقایق دینی شیرین کنید
کار تبلیغ، کارِ بسیار بزرگ، حساس و مؤثرى است …  تأثیرات تبلیغ، دفعى و آنى نیست؛ طولانى‏مدت است. مبلّغ دین اگر ظواهرى را مشاهده مى‏کند که به گمان او ظواهر غیر دینى است، مأیوس نشود. این توهّماتى که بعضى شایع مى‏کنند که جوان‏ها از دین برگشته‏ اند، همه را جنگ روانى بدانید … جوان‏هاى ما دل را به طرفِ دین دارند و تشنه‏ى حقایق دینند و دل‏هاشان تشنه است. هر جوانِ سالم ‏الفطره و سالم‏ الطبیعه‏ اى این‏طور است؛ مخصوص این‏جا هم نیست. این‏جا بحمداللَّه زمینه هم آماده است؛ تشنه‏اند و مشتاق؛ باید کامِ جان آنها را سیراب و با حقایق دینى شیرین کرد؛ این نتیجه ‏اش را خواهد بخشید و فرداى جامعه‏ى ما از این موهبت‏ها بهره‏ مند خواهد شد.   ۵/۱۱/۸۴
  فرهنگ عاشورا ، درس « درهم تنید گی» سه عنصر در انجام وظایف است
عاشورا یک حادثه‏ ى تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمى براى امت اسلام بود. حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) با این حرکت – که در زمان خود داراى توجیه عقلانى و منطقى کاملاً روشنى بود – یک سرمشق را براى امت اسلامى نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیزِ مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت ابى‏ عبداللَّه (علیه‏السّلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه … این براى مسلمان‏ها تا روز قیامت درس است و این درس عمل هم شده است و فقط این‏طور  نبوده که درسى براى سرمشق دادن روى تخته‏ى سیاه بنویسند، که بعد هم پاک بشود؛ نه، این با رنگ الهى در پیشانى تاریخ اسلام ثبت شد و ندا داد و پاسخ گرفت، تا امروز …. این سه عنصر، سه عنصر اصلىِ تشکیل‏ دهنده‏ ى حرکت عاشورایى حسین‏ بن‏ على(ارواحنافداه) است … همین براى ما درس‏هاى فراوانى دارد.     ۵/۱۱/۸۴
                                                   
    تدبیر ش ۷جامعیت اسلام با قرائت پیامبر  اعظم حاصل می شود
در پیامبر اعظم، علم همراه اخلاق هست؛ حکومت همراه حکمت هست؛ عبادت خدا همراه با خدمت به خلق هست؛ جهاد همراه با رحمت هست؛ عشق به خدا همراه با عشق به مخلوقات خدا هست؛ عزت همراه با فروتنى و خاکسارى هست؛ روزآمدى همراه با دوراندیشى هست؛ صداقت و راستى با مردم همراه با پیچیدگى سیاسى هست؛ غرقه بودن جان در یاد خدا همراه با پرداختن به صلح و سلامت جسم هست؛ در او دنیا و آخرت همراه است؛ هدفهاى والاى الهى با اهداف جذاب بشرى همراه است.  ۱/۱/۸۵ آموزش عقیدتی سیاسی باید  تربیت نبوی را تعلیم و تبیین کند
براى اینکه در جامعه اخلاق استقرار پیدا کند، دو چیز لازم داریم: …  یکى هم آموزشهاى اخلاقى که به وسیله‏ى آموزش و پرورش، مراکز تربیتى و مراکز آموزشى و علمى  باید  در  همه‏ ى سطوح به انسانها تعلیم داده شود؛ اینها موظفند. این یک قلم از کارهاى لازم در سال پیامبر اعظم الهى است.      ۶/۱/۸۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا