تدبیر ش ۱۵نوع و نحوه آموزشهای علمی در دانشگاه امام حسین (ع) ، باید از سطح متعارف ارتقاء یابد
لازم است که از اساتید محترم این دانشگاه ( امام حسین (ع) ) هم صمیمانه تشکر کنم .نقش اساتید ،نقش بسیار مهمی است. بالا بردن رتبه علمی این جوانها و یاد دادن راه عالم شدن به اینها ،خیلی مهم و با ارزش است.علمی که انسان به این عنصر با این اهمیت تعلیم می دهد
،تفاوت میکند با علمی که انسان به طور متعارف تعلیم خواهد داد. این جوان ها را به فکرکردن، به پیدا کردن راه های نو در زمینههای علمی ،به ابتکار،به جرأت در گزینش راههای درست و ابداع نظرات صحیح،به این امور عادت بدهید.این جوانان را اندیشمند،فکور،عالم،محقق،پژوهشگر و دلیر در میدان علم و پژوهش بار بیاورید.کار، کارِ با ارزشی است. ۴/۹/۸۵
تدبیر ش۱۹ اساتید دانشگاه با تولید علم درونزا کشور را به اوج اقتدار برسانند
امروز، موضوع علم براى کشور ما یک موضوع حیاتى است؛ و علم هم به میـزان زیـادى به شما مجموعهى دانشگاهى متکى است. امروزدانشگاه باید احساس بکند که کشور در یک نقطهى عطفى قرار گرفته است که با دو گونه حرکتِ دانشگاه، دو مسیر متباین و متعارض از این نقطهى عطف بوجود خواهد آمد؛ اگر یک طور عمل کنیم به یک سمت خواهیم رفت، اگـر به گونهى دیگرى عمل کنیم، به سمت دیگر و نقطهى مقابل آن خواهیم رفت؛ پس در یک چنین لحظهى حساسى قرار داریم. امروز مناسبات بینالمللى روى قدرت مىچرخد. مىبینید، قدرتها به اتکاء و استناد قدرتمندى خودشان، زور مىگویند و بىمنطق و بىاستدلال حرف مىزنند … این قدرت (آمریکا) – که امروز محور همهى تحرکات بینالمللى شده – متـوقف است به علـم؛ و لــذا ثروت امریکا هم ناشى از علم است، توانائیهاى تبلیغاتىاش هم ناشى از علم است، موقعیت بینالمللىِ سیاسىاش هم ناشى از علم است. علم است که یک کشور را به یک اقتدارى مىرساند؛ علم، اینقدر براى کشورها مهم است. روشن است که ما یک راه طى شدهى دویست سالهى دیگران را در ظرف بیست سال نمىخواهیم طى کنیم. مدعا این نیست … بلکه مدعا این است که نباید وقت را تلف بکنیم. اگر ایران باید آیندهاى داشته باشد و اگر این ملت باید همین راه استقلال و عزت و عدم وابستگى را که در آن وارد شده ادامه بدهد، این امکان ندارد مگر با عالم شدن این ملت. باید عالم بشوند و علم در این کشور ترقى پیدا کند. علمِ وارداتى، علم – به معناى حقیقى کلمه – نیست؛ علمِ درونزا است که اقتدار مىبخشد. اینکه من مسألهىتولید علم و شکستن مرزهاى علم را مطرح کردم، به خاطر این است و باید آن را جدى بگیرید. حوزهها سهمى دارند در بخشى، دانشگاهها هم سهم عمدهاى دارند در بخش دیگرى. امروز اساتید و مدیران دانشگاه باید اینگونه به دانشگاه نگاه کنند. ۲۵/۲/۸۶
با بکارگیری دانشجویان دوره های تکمیلی، به تحقق جنبش نرم افزاری شتاب بیشتری بدهید
دربارهى بحث تولید علم و مسألهى جنبش نرمافزارى – که ما مطرح کردیم – مراکز تحقیقى جواب
دادند، دانشگاهها هم در سطوح محققین و اساتید جواب دادند و از این جهت بنده حقیقتاً خشنودم؛ منتها در سطح دانشجویان و جوانان این معنا جدى گرفته نشده و تحقق پیدا نکرده؛ در حالى که از استعداد جوان و نیروى جوان، خیلى باید استفــاده کرد. این
کار، کار اساتید است. بخصوص دانشجویان دورههـــاى تکمیلـــى، اگـــــــر بوسیلــــــهى استــــــــادراهنمایى بشوند، مىتوانند حقیقتاً در نوآورى علمى، همان اساتید خودشان را در مواردى پشت سر بگذارند. گاهى استاد، شاگردى را راهنمایى مىکند و دستگیرىِ علمى مىکند و آن شاگرد با دستگیرىِ استاد، از خود استاد جلوتر مىرود؛ از این قبیل موارد زیاد اتفاق افتاده است. این را بایستى تحقق بخشید. ۲۵/۲/۸۶