تولید علم و افزایش قدرت علمی۶

توليد علم و افزايش قدرت علمي6

تدبیر ش ۱۵نوع و نحوه آموزشهای علمی در دانشگاه امام حسین (ع) ، باید از سطح متعارف  ارتقاء یابد
     لازم است که از اساتید محترم این دانشگاه ( امام حسین (ع) ) هم صمیمانه تشکر کنم .نقش اساتید ،نقش بسیار مهمی است. بالا بردن رتبه علمی این جوان‌ها و یاد دادن راه عالم شدن به اینها ،خیلی مهم و با ارزش است.علمی که انسان به این عنصر با این اهمیت تعلیم می دهد

،تفاوت می‌کند با علمی که انسان به طور متعارف تعلیم خواهد داد. این جوان ها را به فکرکردن، به پیدا کردن راه های نو در زمینه‌های علمی ،به ابتکار،به جرأت در گزینش راه‌های درست و ابداع نظرات صحیح،به این امور عادت بدهید.این جوانان را اندیشمند،فکور،عالم،محقق،پژوهشگر و دلیر در میدان علم و پژوهش بار بیاورید.کار، کارِ با ارزشی است. ۴/۹/۸۵   

     تدبیر ش۱۹  اساتید دانشگاه با تولید علم درونزا کشور را به اوج اقتدار برسانند

    امروز، موضوع علم براى کشور ما یک موضوع حیاتى است؛ و علم هم به میـزان زیـادى به شما مجموعه‏ى دانشگاهى متکى است. امروزدانشگاه باید احساس بکند که کشور در یک نقطه‏ى عطفى قرار گرفته است که با دو گونه حرکتِ دانشگاه، دو مسیر متباین و متعارض از این نقطه‏ى عطف بوجود خواهد آمد؛ اگر یک طور عمل کنیم به یک سمت خواهیم رفت، اگـر به گونه‏ى دیگرى عمل کنیم، به سمت دیگر و نقطه‏ى مقابل آن خواهیم رفت؛ پس در یک چنین لحظه‏ى حساسى قرار داریم. امروز مناسبات بین‏المللى روى قدرت مى‏چرخد. مى‏بینید، قدرتها به اتکاء و استناد قدرتمندى خودشان، زور مى‏گویند و بى‏منطق و بى‏استدلال حرف مى‏زنند … این قدرت (آمریکا) – که امروز محور همه‏ى تحرکات بین‏المللى شده – متـوقف است به علـم؛ و لــذا ثروت امریکا هم ناشى از علم است، توانائیهاى تبلیغاتى‏اش هم ناشى از علم است، موقعیت بین‏المللىِ سیاسى‏اش هم ناشى از علم است. علم است که یک کشور را به یک اقتدارى مى‏رساند؛ علم، این‏قدر براى کشورها مهم است. روشن است که ما یک راه طى شده‏ى دویست ساله‏ى دیگران را در ظرف بیست سال نمى‏خواهیم طى کنیم. مدعا این نیست  … بلکه مدعا این است که نباید وقت را تلف بکنیم. اگر ایران باید آینده‏اى داشته باشد و اگر این ملت باید همین راه استقلال و عزت و عدم وابستگى را که در آن وارد شده ادامه بدهد، این امکان ندارد مگر با عالم شدن این ملت. باید عالم بشوند و علم در این کشور ترقى پیدا کند. علمِ وارداتى، علم – به معناى حقیقى کلمه – نیست؛ علمِ درون‏زا است که اقتدار مى‏بخشد. این‏که من مسأله‏ىتولید علم و شکستن مرزهاى علم را مطرح کردم، به خاطر این است و باید آن را جدى بگیرید. حوزه‏ها سهمى دارند در بخشى، دانشگاه‏ها هم سهم عمده‏اى دارند در بخش دیگرى. امروز اساتید و مدیران دانشگاه باید اینگونه به دانشگاه نگاه کنند.         ۲۵/۲/۸۶

با بکارگیری دانشجویان دوره های تکمیلی، به تحقق جنبش نرم افزاری شتاب بیشتری بدهید
    درباره‏ى بحث تولید علم و مسأله‏ى جنبش نرم‏افزارى – که ما مطرح کردیم – مراکز تحقیقى جواب
دادند، دانشگاه‏ها هم در سطوح محققین و اساتید جواب دادند و از این جهت بنده حقیقتاً خشنودم؛ منتها در سطح دانشجویان و جوانان این معنا جدى گرفته نشده و تحقق پیدا نکرده؛ در حالى که از استعداد جوان و نیروى جوان، خیلى باید استفــاده کرد. این
کار، کار اساتید است. بخصوص دانشجویان دوره‏هـــاى تکمیلـــى، اگـــــــر بوسیلــــــه‏ى استــــــــادراهنمایى بشوند، مى‏توانند حقیقتاً در نوآورى علمى، همان اساتید خودشان را در مواردى پشت سر بگذارند. گاهى استاد، شاگردى را راهنمایى مى‏کند و دست‏گیرىِ علمى مى‏کند و آن شاگرد با دست‏گیرىِ استاد، از خود استاد جلوتر مى‏رود؛ از این قبیل موارد زیاد اتفاق افتاده است. این را بایستى تحقق بخشید.   ۲۵/۲/۸۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا