رویارویی کتاب مقدس و چارلز داروین

رويارويي کتاب مقدس و چارلز داروين

“تئوری آفرینش کتاب مقدس هم می‌بایست در درس زیست شناسی به دانش‌آموزان تدریس شود.” این گفت? وزیر فرهنگ ایالت هسن (Hessen)، واکنشهای مثبت و منفی بسیار زیادی را در جامع? آلمان به همراه داشته است.
“تدریس تئوری آفرینش مبتنی بر آموزه‌های کتاب مقدس در کنار تئوری تکامل داروین در زنگ زیست شناسی.” این خواست? کارین ولف (Karin Wolff)، وزیر فرهنگ ایالت هسن است که در گفتگویی با روزنام? فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (FAZ)، به چاپ رسید. پس از درج و انتشار این گفته، بحثهای بسیاری در بین دانشمندان و روحانیان مذهبی در آلمان به راه افتاد که دنبال? این بحثها حتی به شورای اروپا هم کشیده شد. آیا آلمان در آستان? خطر گسترش مخالفان تئوری تکامل داروین قرار دارد؟دیدگاه مخالفان داروین
“طرفداران تئوری آفرینش بر اساس آموزه‌های مذهبی” (Kreationisten)، نامی است که به مخالفان سرسخت و افراطی نظری? تکامل داروین داده‌اند. این دسته از افراد از اندیشه‌ای پیروی می‌کنند که بر اساس آن، بر خلاف نظری? داروین، انسان نه به شکل حیوان، بلکه از همان ابتدا به شکل امروزی آفریده شده است.کارین ولف چه گفت؟
کارین ولف سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان، از سال ???? عضو کلیسای پروتستان هسن و ناساو (Hessen und Nassau)، است. وی نخستین بار در سال گذشته در گفتگویی با خبرگزاری آلمان گفته بود که به نظر وی نباید دانش آموزان را با شرح دوگان? داستان آفرینش سردرگم کرد. اشار? وی در آن زمان به تدریس نظری? آفرینش کتاب مقدس در کلاس دینی و تئوری تکامل داروین در کلاس زیست شناسی بود.
در همان زمان نیز وی از سوی اولریش کوچرا (Ulrich Kutschera)، پروفسور زیست شناس در دانشگاه کاسل، متهم به استفاده از زبان مخالفان داروین شد. اما ولف توضیح داد که وی هیچ تناقضی را بین نظری? تکامل داروین با آنچه که در کتاب مقدس آمده است، نمی‌بیند.
در مصاحب? اخیرش با فرانکفورترآلگماینه سایتونگ، ولف از “زیست شناسی مدرن” سخن گفته که در آن تئوری آفرینش کتاب مقدس هم به دانش آموزان تدریس می‌شود. وی همچنین افزوده است که دانش‌آموزان باید این امکان را داشته باشند تا بتوانند بین توضیحات علوم طبیعی و علوم دینی به مقایسه بپردازند: «علوم طبیعی چگونگی پیدایش جهان را شرح می‌دهند و علوم دینی چرایی آن را.»
نگاهی فراتر از نگاه ولف
چرا سخنان وزیر فرهنگ ایالت هسن تا این اندازه هیاهو برانگیز شد؟
«من فکر می‌کنم که بهترین جا برای صحبت از این قضیه همان کلاس دینی است. آموز? آفرینش مسحیت پایه و اساس علمی ندارد.» این گفته، واکنش هارتموت میشل (Hartmut Michel)، برند? جایز? نوبل، به سخنان اخیر ولف بود.
اما میشل تنها مخالف سرسخت این موضوع نبود. در بین مخالفان، هم سِمت و هم حزبی ولف، یورگن شرایر (Jürgen Schreier)، وزیر فرهنگ ایالت زارلند نیز دیده می‌شد: «مهم اینست که رشت? دینی، مسائل دینی را منتقل کند، قبل از آنکه به سؤالات اعتقادی آدمها در کلاس زیست شناسی پاسخ داده شود.»
مسئل? مهمی که واکنش مخالفان را برانگیخته، ترس از به خطر افتادن آزادیهای مذهبی و همچنین دخالت کلیسا در سیاست است.
خطر گسترش طرز فکر ” طرفداران تئوری آفرینش بر اساس آموزه‌های مذهبی” نیز یکی دیگر از نگرانیهای صاحب نظران در این مورد بوده است. دامن? این واکنشها به بیرون از مرزهای آلمان نیز کشیده شد. کمیسیون فرهنگ شورای اروپا ?? عضو خود را از این امر بر حذر داشت که آموز? انجیل را همتراز نظری? تکامل داروین قرار دهند.
به تازگی در همایشی در دانشگاه Trier، اعلام شد، طرز فکر” طرفداران تئوری آفرینش بر اساس آموزه‌های مذهبی” بیش از پیش در مدارس رواج یافته است. اخیراً در بسیاری از مدارس آلمان، فرانسه، اسپانیا، بلژیک و هلند جزوه‌ای ??? صفحه‌ای و رایگان به طور ناگهانی پخش شده است که در آن چنین آمده است: « آفرینش یک حقیقت است. تئوری تکامل دروغی بیش نیست.» در این جزوه به تبلیغ عقاید ” طرفداران تئوری آفرینش …” پرداخته شده است.کارین تو تنها نیستی!
در حالیکه ولف به دلیل گفته‌هایش از هر سو مورد انتقاد شدید قرار گرفت، کسانی همچون نوربرت گایس (Norbert Geis)، به طرفداری از وی پرداختند. گایس که نمایند? حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان است، در گفتگویی با Cicero online – مجل? هنر سیاسی – اینگونه اظهار داشت: “اگر یادآور شویم که کتاب مقدس آفرینش جهان را در دست قدرت بالایی می‌بیند، در آن صورت می‌توان جوانان را با این موضوع آشنا کرد که علوم طبیعی ضامن بیان حقایق نیستند.”
به جز گایس، رولاند کُخ و کریستیان واگنر نیز که هر دو هم حزبی ولف به شمار می‌آیند، اعلام کردند که می‌توان داستان خلقت در کتاب مقدس و تئوری تکامل داروین را با هم در کلاس زیست شناسی تدریس کرد.هم? بحثها بر سر داروین است!
چارلز رابرت داروین، مشهورترین طبیعی دان انگلیسی است که با نظری? خویش به نام “تئوری تکامل” انقلاب فکری عظیمی را در زمان خویش به وجود آورد. بر خلاف آموزه‌های دینی که معتقد بودند انسان از همان ابتدا به صورت امروزی خویش آفریده شده است، داروین اظهار داشت که کل حیات از یک نیای مشترک سرچشمه گرفته است. بر طبق اعتقاد داروین، انسان همانند دیگر موجودات زنده، تکامل یافته است.
نظری? داروین دربار? رده بندی و رویکردش به جغرافیای زیستی به همراه کتابهایش دربار? گیاه‌شناسی تجربی باعث شدند تا از وی به عنوان پدید آورند? مکتب داروینیسم نام ببرند. انتشار مهمترین کتاب او به نام “اصل انواع” در سال ???? انقلاب داروینی را به همراه داشت که نقط? عطفی در جهان بینی‌های پس از سال ???? به شمار می‌آید و هست? اصلی زیست شناسی نوین را تشکیل می‌دهد.
به نقل از: سایت خبری دویچه وله ۱۳/۷/۲۰۰۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا