آثار تربیتی عبادات
هر یک از جلوههای عبادات آثار تربیتی و معنوی ویژهای بر همسران و فرزندان دارد. آثار تربیتی عبادات بر همسران و کیفیت تأثیرگذاری آن با نوع تأثیرگذاری عبادات بر فرزندان متفاوت است؛ لذا به هر کدام از اینها به طور مستقل پرداخته میشود.
آثار تربیتی عبادات بر همسران
جلوهها و نمودهای تربیتی عبادات در همسران زیاد است که فقط به نمونههایی اشاره میگردد.
۱. برطرف کننده تکبر
تکبر یکی از بیماریهای روحی و اخلاقی است که آثار زیانباری در اجتماع به ویژه خانواده دارد. خیلی از اختلافات خانواده به دلیل تکبر و خودبرتربینی همسران یا یکی از آن دو است. کسی که روزی پنج بار با نهایت خضوع و خشوع (در نماز) در برابر پروردگار خود میایستد و در هر نماز چندین بار به رکوع و سجود میرود و اظهار بندگی و تواضع میکند، نه تنها در مقابل خدا، بلکه در مقابل بندگانش هم تکبر نمیورزد و روحیه خود برتربینی و فخرفروشی در او کاهش پیدا میکند. در دعا و مناجات با حضرت حق و در حج و روزه نیز وقتی روحیه تسلیم پذیری در مقابل فرمان پروردگار در او ایجاد میشود، و به عظمت خدا در طواف و دعا اعتراف میکند، خود را کمتر از آن میبیند که خود را برتر از دیگران بداند و بخواهد نافرمانی نماید. حضرت علی (علیه السلام) درباره آثار عبادت به ویژه آثار نماز در کاهش و زدودن روحیه تکبر میفرمایند: خداوند، ایمان را برای پاک کردن از نجاست شرک و نماز را برای پاکیزه کردن از پلیدی کبر و تکبر، واجب کرده است. (۴۱) و در حدیث دیگری که از محضر پیامبر اعظم حضرت محمد (علیه السلام) رسیده میخوانیم: روزه هوای نفس و شهوت طبیعت حیوانی را میمیراند (و طغیان آن را فرو می نشاند) و در آن صفای قلب و پاکی اعضاء و آبادی بیرونی و درونی انسان، و شکر برنعمت ها، و احسان به فقرا و فزونی تضرع و خشوع و گریه است؛ همچنین وسیلهای است برای التجای به پروردگار و سبب شکستن دلبستگی ها و کم شدن گناهان و فزونی حسنات و در آن فواید بی شماری است. (۴۲)
امام خمینی (قدس سره) میفرماید: چون نماز معراج کمالی مؤمن است و نزدیک کننده افراد باتقوا به خداست، به دو چیز قوام پیدا میکند که یکی از آن دو، مقدمه دیگری است: اول، ترک خودبینی و خودخواهی، که آن، حقیقت باطن تقواست، و دوم، خداخواهی و حق طلبی، که آن، حقیقت معراج و قرب است. (۴۳) وقتی در خانوادهای، تکبر که یکی از رذایل اخلاقی است، مهار شود، بستری مناسب برای رشد فضایل اخلاقی و معنوی، مهیا میشود.
۲. برطرف کننده غفلت
غفلت، مفهوم گستردهای دارد: بی خبری از شرایط زمان و مکان زندگی، از واقعیتهای فعلی و آینده و گذشته خویش، از صفات و اعمال خود، از پیامها و آیات حق و همچنین هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی به انسانها میدهد. مراد ما در این بحث غفلت از یاد خدا و سرنوشت نهایی انسان است.
خطری که به وسیله «غفلت» از یاد خدا، متوجه کمال و پیشرفت انسان میشود، بیش از آن است که غالباً تصور میکنیم. غفلت سعادت ما را ویران میکند و مانند آتش، خرمن زندگی را میسوزاند و تمام امکانات و استعدادهای خداداد را بر باد میدهد. هنگامی که حضرت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به معراج رفت، خطابهایی از سوی خداوند در یافت نمود؛ از جمله اینکه: ای احمد! هرگز غافل مشو؛ هر کس از من غافل شود، نسبت به اینکه او در کدام راه نابود میشود، اعتنا نمیکنم. (۴۴)
این بیان به خوبی نشان میدهد که عاقبت غفلت از خداوند، هلاکت و نابودی است. زیرا سرچشمه بسیاری از گناهان بوده و حتی باعث میشود انسان از حیوانات هم پستتر گردد. (اعراف: ۱۷۹)
اعمال عبادی به ویژه نماز، دعا و حج، انسان را متوجه خدا و ارزشهای معنوی میکند و انسان را از غفلت خارج ساخته و در مسیر فهم و دقت در اهداف خلقت قرار میدهد.
میرزا جواد ملکی تبریزی میگوید: اذان به عنوان یک عمل عبادی، دعوت برای ملاقات حضرت حق است. همان گونه که در روز قیامت برای عرضه بر خداوند فراخوانده میشوند، در این دنیا هم، با اذان مؤمنان به مجلس حضور و معراج و زیارت حضرت پروردگار خوانده میشوند. (۴۵) احساس حضور در محضر حق، انسان را از غفلت خارج میکند و تذکر میدهد که باید هوشیار باشد و وظایف بندگی را به خوبی انجام دهد. وقتی اعضای خانواده به ویژه والدین، هوشیار شدند و از غفلت خارج گشتند، به وظایف تربیتی و اخلاقی نیز التزام خواهند داشت و این التزام آنان، در فرزندان نیز تأثیرگذار بوده و آنان را به سوی مسائل معنوی و تربیتی سوق خواهد داد و از طریق یادگیری مشاهدهای در آنان تأثیرگذار خواهد بود.
۳. باعث آرامش دل و صفای درون
ایمان به خدا و راز و نیاز با او به انسان امید و توان میدهد و انسان احساس میکند به پناهگاه مطمئن و باقدرتی متکی است؛ از این رو احساس نشاط و توانمندی میکند. دیل کارنگی (۴۶) مینویسد: هنگامی که کارهای سنگین، قوای ما را از بین میبرد و اندوهها هر نوع ارادهای را از ما سلب میکند و بیشتر اوقات که درهای امید به روی ما بسته میشود، به سوی خدا روی میآوریم؛ ولی اصلاً چرا بگذاریم روح یأس و ناامیدی برما چیره شود؟ چرا همه روزه به وسیله دعا و مناجات و به جای آوردن حمد و ثنای خداوند، قوای خود را تجدید نکنیم. (۴۷)
امام سجاد (علیه السلام) در دعای خمس عشر میفرماید: پروردگارا! شادی و آرامش من در مناجات تو نهفته است و دوای بیماری و شفای قلب سوزانم و فرونشانده شدن حرارت دل و برطرف شدن اندوهم، نزد تو است. (۴۸)
آثار تربیتی عبادات بر فرزندان
در شکل گیری ویژگیهای شخصیتی، رفتاری، شناختی، عاطفی، دینی، معنوی و…عوامل چندی تأثیرگذار بوده و آنها را به وجود میآورند. یکی از عوامل تأثیرگذار و مهم در این عرصه، عوامل محیطی است. عوامل محیطی شامل خانواده، مدرسه، همسالان، محیط جغرافیایی، محیط اجتماعی و غیره میشود. در این بحث بیشترین توجه ما معطوف به محیط خانواده و به ویژه تأثیر والدین برفرزندان، بیشتر تأثیر را بر ابعاد مختلف تربیتی کودکان دارند. به این دلیل در آموزههای دینی بیشترین توجه به نقش تربیتی والدین معطوف شده است. در مباحث روان شناختی نیز بیشتر روان شناسان به تأثیر والدین به شکل گیری شخصیت (۴۹) و ویژگیهای رفتاری فرزندان، پرداختهاند.
یونگ معتقد است: در مرحله کودکی، آنچه ممکن است شخصیت کودک خوانده شود چیزی نیست مگر انعکاس شخصیت والدین او. آنها میتوانند تأثیر زیادی در شکل گیری ویژگیهای کودک و فرزند داشته باشند. (۵۰) اریکسون یکی دیگر از اندیشمندان روان شناسی بر نقش بی همتای والدین در فرزندان تأکید کرده و آن را عامل تعیین کننده میداند. (۵۱)
در رابطه با نحوه تأثیرگذاری والدین در مسائل معنوی فرزندان، میتوان به روشها و اصولی اشاره داشت.