ویژگیها و تعمیق تفکر بسیجی۸

ويژگيها و تعميق تفكر بسيجي8

    تدبیر ش ۷۱تناسب هویت بسیج با عاشورا
تناسبی هست میان هویت و حقیقت بسیج با هویت محرم و عاشورا. بسیج افتخار دارد که پیرو مکتب عاشوراست. البته عاشورا اوج فداکاری     و ایثار است. همه تاریخ، همه عالم، مسئله عاشورا و حسین‌بن‌علیH و اصحاب وفادار او را با این خصوصیت شناخته‌اند؛ فداکاری، ایثار در راه خدا و در راه تحقق اهداف الهی؛ لیکن مسئله عاشورا فقط این نیست. بله! برجسته‌ترین و نمایان‌ترین خصوصیت عاشورا، همین فداکاری و شهادت است؛ ولی در ماجرای عاشورا حقایق دیگری هم وجود دارد: از آغاز حرکت از مدینه، بذر معرفت پاشیده شد – این یکی از خصوصیات حادثه عاشوراست – بذر بصیرت پاشیده شد. اگر مردمی، امتی از بصیرت برخوردار نباشند، حقایق گوناگون، کار آنها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آنها گشوده نخواهد شد. بنابراین اخلاص، موقع‌شناسی، پـاشیدن بـذر یک حـرکت فزاینده تاریخی، از خصوصیات مهم عاشوراست. ماجرا فقط در ظهر عاشورا تمام نشد؛ در واقع از ظهر عـاشورا یک جریانی در تـاریخ شروع شد، کـه همچنان رو به افزایش و گسترش است. بعد از این هم همین خواهد بود. امام حسینA برای اعلای کلمه حق و برای نجات خلق، همه داشته‌های خود را به میدان آورد. این برخی از خصوصیاتی است که انسان به‌طور کلی در ماجرای عاشورا می‌تواند ببیند و نشان بدهد.
بسیج، همین راه است؛ همین حـرکت است؛ همین هدف‌هاست؛همین ابزارها و وسیله‌هاست.۱۲ .  ۶/۹/۹۰  بیانات در دیدار اقشار نمونه بسیج سراسر کشورفرهنگ بسیج
بسیج سیاسی است، اما سیاست‌زده نیست، سیاسی‌کار نیست، جناحی نیست. بسیج مجاهد است، اما بی‌انضباط نیست، افراطی نیست. بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خـرافـی نیست. بسیج بـابصیرت است، امـا ازخـودراضی نیست؛ بسیج اهـل جـذب است – گفته‌ایم جذب حداکثری – امـا اهل تسامح در اصول نیست. بسیج غیور است، پاسدار خطوط فاصل است. بسیج طرفدار علم است، اما علم‌زده نیست. بسیج متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست. بسیج در کار آبادکردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست. این شد یک فرهنگ. … اینها حقایقی است که امروز وجود بسیج، عینیت بسیج، حرکت بسیج، هدف‌های بسیج، ما را به این حقایق آشنا می‌کند.۱۲ .  ۶/۹/۹۰  بیانات در دیدار اقشار نمونه بسیج سراسر کشورتأثیر ناپذیری دشمنی دشمنان
انقلاب اسلامی و ملت انقلابی با یک چنین فرهنگی[فرهنگ بسیج]، با یک چنین آموزه‌هایی، با یک چنین روحیه‌ای، توانست بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن کند، محقق کند؛ و این حرکت ادامه خواهد داشت. دشمنی دشمنان نمی‌تواند تأثیری بگذارد. البته دشمن، دشمنی می‌کند – در این تردیدی نباید داشت؛ انتظاری هم جز این از دشمن نباید داشت – منتها ما وقتی حرکت عظیم ملت ایران را از آغاز این انقلاب، این حرکت، این نهضت عمومی تا امروز مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم یک خط سیر مشخصی دارد. ملت ایران به سمت پیش حرکت می‌کند، به سمت اوج حرکت می‌کند، در میدان‌هـای گونـاگون بـر چالش‌هـای گوناگون غلبه پیدا مـی‌کند؛ و دشمنان در همین مقابله و مـواجهه عقب‌نشینی می‌کنند، کـوتـاه می‌آیند؛ ناچارند. بـا ایـن حرکت، سرنوشت ملت ایران، پیروزی قطعی است.۱۲ .  ۶/۹/۹۰  بیانات در دیدار اقشار نمونه بسیج سراسر کشورتدبیر ش ۷۸   شهریور و مهر ۹۱راز و رمز بی‌نظیر بودن بسیج
این پدیده[بسیج]، پدیده بی‌نظیری است. آیا ملت‌های دیگر، انقلاب‌های دیگر، حضور مردمی نداشتند که شما می‌گویید حضور بسیج یک پدیده بی‌نظیر است؟ چرا! در انقلاب‌های دیگر، در حوادث بزرگی که در کشورهای جهان به وجود آمده است، توده مردم حضور داشتند؛ منتها با تفاوت‌های بسیار عمیق و تأثیرگذاری. اگر تاریخ را نگاه کنید، می‌بینید دو انقلاب در این دو سه قرن اخیر در حد انقلاب ما در دنیا معروف است؛ یکی انقلاب کبیر فرانسه است، یکی انقلاب کمونیستی در شوروی است. در هر دوِ اینها مردم بودند، اما حضور مردم در آن انقلاب‌ها – که پرحجم و انبوه هم بود – با حضور بسیجی در انقلاب ما متفاوت است. من حالا اندکی از خصوصیات حضور بسیجی را عرض می‌کنم.
اولاً این مجموعه عمومی مردمی از اول دارای سازماندهی بود؛ این یک خصوصیت منحصربه‌فرد است. این سازماندهی کمک کرد به اینکه این حرکت عظیم مردمی راه خودش را گم نکند. وقتی سازماندهی بود، یعنی هدایت در آن هست، بصیرت در آن هست، تمرکز در تصمیم‌گیری هست، اراده مردم هست؛ اما از تندروی، از زیاده‌روی، از کج‌روی، از خطاهای فاحش، جلوگیری می‌کند.
مهم‌تر از این، خصوصیت ایمان و برخاستن از احساس تکلیف شرعی بود. … بله! در انسان مؤمن هم احساسات وجود دارد؛ ما که بدون احساسات حرکت نمی‌کنیم؛ احساس داریم، احساس عاطفی داریم، احساس خشم داریم؛ لیکن این احساس با ایمان ما کنترل می‌شود. جوان بسیجی در برخورد با عنصر منافق، چون این منافق زن است و نامحرم است، حتّی جان خود را از دست می‌دهد، برای اینکه به بدن این زن مشکوک دست نزند. اینها وجود دارد؛ این جزو حوادثی است که مکرر اتفاق افتاده است. دقت نظر بسیجی در مچ‌گیری از منافق، در موارد زیادی تحقق پیدا می‌کند. در بعضی از این موارد، طرف مثلاً زن است؛ این جوان بسیجی حاضر نیست از حدود ایمانی تخطی کند. ببینید، این حضور ایمان را در این انسان بسیجی نشان می‌دهد؛ این خیلی مهم است. بله، یک جا به شهیدشدن چهار تا بسیجی می‌انجامد؛ اما در نگاه کلی وقتی نگاه می‌کنیم، این خیلی معنای متعالی و مهمی را به ما منعکس می‌کند. بنابر این حرکت عمومی و توده‌ای و سازماندهی ‌شده مردم، با هدایت ایمان، با دخالت ایمان پیش می‌رود؛ این از خصوصیات بسیج است.
یک خصوصیت دیگر این است که همه قشرها در بسیج حضور دارند؛ شهری هست، روستایی هست، جوانِ نوخاسته نوسال هست، پیرمرد کهن‌سال هم هست. چقدر در جنگ، رادیوهای خارجی و مبلّغین معاند و مغرض گفتند که جمهوری اسلامی بچه‌های نابالغ را به جنگ می‌فرستد. بله! بچه‌های نابالغ می‌رفتند، اما کسی آنها را به جنگ نمی‌فرستاد. آنها می‌آمدند با گریه، با زاری، با دست بردن در شناسنامه، با رضایت‌ گرفتن از پدر و مادر به زور گریه، با قاطی‌شدن بین رزمندگان، خودشان را به جبهه می‌رساندند. اینها واقعیت است. پیر و جوان، تحصیل‌کرده و غیرتحصیل‌کرده در بسیج حضور دارند. … اینجا کارگر بود، کشاورز بود، دانشجو بود، دانش‌آموز بود، پزشک بود، نویسنده مبرّز بود، شاعر برجسته بود، متخصص بود، مخترع بود و هست؛ همه وارد بسیج. … اینجا دیروز یک جوان مخترعی آمده، خودش را جزو بسیج مخترعین معرفی می‌کند. اینها در دنیا نظیر ندارد. بسیج مخترعین، بسیج اساتید دانشگاه، بسیج نویسندگان، بسیج شاعران. گروه‌های روشنفکری، با قواره‌های مختلف، در این مجموعه عظیم و پرراز و رمزی که ما اسمش را «بسیج» گذاشتیم، حضور دارند. جوان هم هست، پیر هم هست، زن هم هست، مرد هم هست، متخصص کارهای صنعتی هم هست، متخصص کارهای روان‌شناسی هم هست؛ همه جور انسانی در این مجموعه حضور دارند.
خصوصیت دیگر، پابه‌رکاب بودن است. خب! عزیز من! سی و سه سال از انقلاب می‌گذرد. حضور توده‌ای در انقلاب‌های گوناگون، یک ماه بود، دو ماه بود، حداکثر یک سال بود؛ بعد تمام شد. اینجا هم کسانی که می‌خواستند زندگی را و جمهوری اسلامی را از روی دستورالعمل‌های غربی تنظیم کنند و ترتیب بدهند، همین سفارش را می‌کردند. اوایل انقلاب سفارش می‌کردند که خیلی خوب! انقلاب تمام شد، مردم بروند خانه‌هایشان! در انقلاب‌های دیگر، مردم رفتند خانه‌هایشان؛ اما سی و سه سال از انقلاب می‌گذرد، بسیج در صحنه است، در عرصه است، پابه‌رکاب است. آن نسلی که آن روز وارد بسیج بودند، امروز افراد میان‌سال و مسنّی شده‌اند، محاسن‌هایشان سفید شده؛ نوه دارند، عروس دارند، داماد دارند؛ اما بسیجی‌اند. آنها پیر شدند، اما آیا چهره بسیج پیر شد؟ ابدا! چهره بسیج، چهره جوانی است! این معنایش چیست؟ این معنایش این است که نسل‌های نوظهور و پی‌درپی، این حضور مردمی را از دست نداده‌اند، فراموش نکرده‌اند. آن روز یک عده‌ای می‌گفتند خیلی خوب، جوان است، اهل هیجان است، جنگ هم یک حادثه پرهیجان است؛ این می‌کشد طرف جنگ، به خاطر هیجان. امروز که جنگ نیست، امروز که هیجان جنگ نیست؛ چرا جوان به میدان می‌آید؟ اینها مسائل بسیج است. ببینید، اینها آن نکات ریزی است که ما وقتی مجموع این نکات را کنار هم می‌گذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که بسیج یک پدیده شگفت‌آور و رمزآلود و رازآلود و استثنایی نظام جمهوری اسلامی است. این مجموعه خیلی گره‌ها را باز کرده است، در خیلی صحنه‌ها حضور داشته است، حضور او اثرگذار و تعیین‌کننده بوده است. پس ما در آینده هم به این حضور احتیاج داریم.۳۱  ۳۱.۹۱/۰۷/۲۴  بیانات در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالیایثار بسیجی و لزوم تقویت این روحیه
یک مسئله هم در بسیج، مسئله ایثار است. ایثار در لغت، نقطه مقابل استئثار است. استئثار یعنی هرچه که وجود دارد، ما برای خودمان بخواهیم. گاهی در بعضی از دعاهای ائمهG از مستأثرین شکایت شده است. مستأثرین یعنی آن کسانی که هرچه هست، برای خودشان می‌خواهند؛ دنبال منافع شخصی و دست‌اندازی به داشته‌های دیگرانند. ایثار، نقطه مقابل این است؛ یعنی از سهم خود، از حق خود برای دیگران گذشت‌کردن، و به نفع دیگران از حق خود صرف‌نظر کردن. این خصوصیت در قله‌های بسیج وجود داشته است.
و من به شما جوان‌های عزیز عرض کنم؛ سعی کنید این خصوصیت را در خودتان تقویت کنید. ما افراد بشر، دائم در کنار لغزشگاه داریم حرکت می‌کنیم. جاذبه‌ها ما را به خود فرا می‌خواند. دنبال منافع شخصی حرکت می‌کنیم. منافع شخصی، ما را جذب می‌کند. گاهی به خاطر منافع خودمان، حاضریم حق دیگران را هم پایمال کنیم. باید مراقب خودمان باشیم. خودسازی بسیجی، یکی از خصوصیاتش همین است که بتواند این روحیه را در خود تقویت کند و پرورش دهد که ایثار کند. آن قله‌های بسیج که عرض کردیم، آنهایی هستند که جان خودشان را در کف دست گرفتند، رفتند برای دفاع از اسلام، برای دفاع از انقلاب، برای دفاع از امام، برای دفاع از کشور، برای حفظ مرزهای کشور جنگیدند. از خودگذشتگی، بالاتر از این؟ بیش از این؟ این، قله ایثار است.
پایین‌تر از این، صرف‌نظر کردن و گذشتن از منافع کوتاه‌مدت مادی است که ما برای خودمان تعریف می‌کنیم. سعی کنیم از منافع شخصی به نفع منافع عمومی، به نفع اسلام، به نفع اهداف والا، صرف‌نظر کنیم. این معنایش این نیست که به دنیا پشت کنیم؛ نه. دنیا جای تلاش و فعالیت است؛ هم برای زندگی شخصی، هم برای زندگی عمومی، هم برای مادیات، هم برای معنویات؛ اما آنجایی که می‌بینیم رسیدن به یک حق شخصی معنایش این است که از حقوق دیگران عبور کنیم، از قانون عبور کنیم، از انصاف عبور کنیم، اینجا مهار و زمام نفس خود را به دست بگیریم؛ آنچه را که می‌توانیم به دست بیاوریم، به نفع دیگران از آن صرف‌نظر کنیم؛ این می‌شود ایثار.۳۱   ۳۱.۹۱/۰۷/۲۴  بیانات در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالیلزوم حفظ و تقویت صلاحیت‌های بسیج
شما جزو بسیجید. همه باید افتخار کنند که جزو مجموعه بسیجی باشند. کسی که وارد این مجموعه می‌شود، صلاحیت‌هایی دارد؛ این صلاحیت‌ها را نشان داده است، وارد بسیج شده است؛ این صلاحیت‌ها را باید حفظ کنید. آنچه که من به شما عرض می‌کنم … این است که این خصوصیات را باید حفظ کنید؛ نه فقط حفظ کنید، بلکه باید اینها را تقویت کنید.
یکی از خصوصیات، خودسازی است. ما باید خودمان را تربیت کنیم. منِ مسنِ پیرمرد هم احتیاج دارم خودم را تربیت کنم، خودم را مهار کنم، خودم را حفظ کنم. حرکت در جوان سریع‌تر، تصمیم‌گیری سریع‌تر، اقدام سریع‌تر است؛ بنابراین مراقبت و محافظت و خودسازی هم بسیار حساس‌تر است. خودسازی، کار سهل و ممتنعی است؛ هم آسان است، هم سخت است. اگر در محیطی قرار بگیریم که مناسب باشد، مساعد باشد، می‌شود آسان. شما مثلاً اهل توجه‌اید، اهل دعا و اهل تضرع و اهل گریه هستید. گاهی انسان در یک محیطی قرار می‌گیرد که محیط، محیط تضرع و گریه و توجه است؛ همه دل‌ها به سوی خداست، همه اشک‌ها جاری است؛ اینجا حالت تضرع برای انسان آسان‌تر دست می‌دهد. این، محیط مساعد است. محیط مساعد، خودسازی را آسان می‌کند. یکی از محیط‌های مساعد، خود مجموعه حالات دفاع مقدس بود؛ اما محیط مساعد، خود بسیج است. شما که در این مجموعه هستید، در واقع در یک فضای مساعدی برای خودسازی هستید. تقوا، خویشتنداری، دوری از گناه، انجام فرایض، نماز خواندن به صورت فرصتی برای انس با خدای متعال، توجه به معانی نماز، حضور قلب، تمرکز در حال نماز؛ اینها ابزارهای خودسازی است. وقتی شما در محیط مساعد قرار می‌گیرید، این ابزارهای خودسازی بهتر به شما کمک می‌کند، بیشتر به شما کمک می‌کند. وقتی این‌جور شد، توانایی روحی شما بیشتر می‌شود؛ هم استقامت شما، ایستادگی شما، صبر شما، توکل شما، هم ابتکار و جوشش درونی شما؛ اینها همه با هم است. ما وقتی وارد یک میدانی نشده‌ایم، احساس خوف می‌کنیم، هراس داریم؛ استعدادی هم اگر در ما هست، سرپوشیده باقی می‌ماند؛ اما وقتی این هراس را شکستید، خطر کردید و وارد میدان شدید، این استعدادها هم شروع می‌کند به سر بر آوردن؛ این‌جوری می‌شود که ناممکن‌ها ممکن می‌شود. … این با خودسازی به وجود می‌آید. بدون خودسازی نمی‌شود وارد این میدان‌ها شد.۳۱  ۳۱.۹۱/۰۷/۲۴  بیانات در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا