ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۱۱

ارتقاء و تحكيم ارزشهاي معنوي و اخلاقي11

تدبیر ش ۱۸با شناخت بیماری های درونی و صفات یأس آلود، برای علاج و مبارزه با آنها چاره جویی کنید
دشمن درونی، خصلتهای بدی است که ممکن است ما در خودمان داشته باشیم. تنبلی، نشاط کار نداشتن، ناامیدی، خودخواهی‏های افراطی، بدبین بودن به دیگران، بدبین بودن به آینده، نداشتن اعتماد به خود – نه به شخص خود و نه به ملـت خــود ـ اینها بیمـاری است …  همیشه دشمنان بیرونی ملت ایران سعی کرده‏ اند این میکروبها را در درون جامعه‏ی ایرانی رسوخ دهند: «شما نمی‏توانید»، «شما قادر نیستید»، «آینده‏تان تاریــک است»، « افقتــان تیــــره است»،«بیچاره شدید»، «پدرتان درآمد». سعی این بوده است که ملت ما را ناامید، کسل، بی‏اعتماد به نفس، تنبل و چشم به دست بیگانه بار بیاورند؛ اینها دشمنان درونی است. در طول سالهای قبل از بروز حرکت اسلامی در کشور ما، بلای عمده‏ی ملت ما اینها بود. اگر ملتی این بیماری‏ها را داشته باشد، این ملت پیشرفتش ممکن نست؛… چنین ملتی پیش نخواهد رفت؛اینها مثل موریانه‏ای که در درون پایه‏ی بنا بیفتد، بنا را ویران می‏کند؛ مثل کرمی است که داخل میوه قرار بگیرد، میوه را فاسد می‏کند. باید با این صفات مبارزه کرد …  اگر ما بتوانیم این دشمنها را در درون خود، در جان خود، در فرهنگ عمومی جامعه‏ی خود از کـاربیندازیم، دشمن بیرونی هم نمی‏توانـــــد به ما صدمه و لطمه‏ای برساند.     ۱/۱/۸۶عزت و استقلال دولت های اسلامی در گرو تمسک به دین و تکیه بر ملت هاست
امروز دنیای اسلامی باید برای عزت خود تلاش کند؛ برای استقلال خود تلاش کند؛ برای پیشرفت علمی و قدرت معنوی خود، یعنی تمسک به دین و توکل به خدا و یقین به کمک خدا تلاش کند. و«عِداتِکَ لِعِبادِکَ مُنَجَّزه». این وعده‏ی الهی است؛ وعده‏ی منجّز الهی است که «وَ لَینْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ» (حج۴۰) بااعتماد به این وعده، وارد میدان تحرک و عمل بشوند. این عمل، فقط تفنگ دست گرفتن نیست ؛ این عمل، عمل فکری است، عمل عقلانی است، عمل علمی است، عمل اجتماعی است، عمل سیاسی است؛ همه برای خدا و همه در راه اتحاد دنیای اسلام. از این، هم ملتها منتفع می‏شوند، هم دولتهای اسلامی. دولتهای اسلامی اگر متصل به دریای بیکران امت اسلامی باشند، قویتر خواهند شد، تا متکی باشند به سفیر امریکا و فلان سیاستمدار امریکایی؛ این، برای آنها قدرت نمی‏آورد.اما اگردولتهای اســلامی ‌به ‌دنیـای اسـلام، به امـت اسلامی و به این دریای عظیم و خروشان متصل شوند؛ به هم نزدیک شوند، چرا استکبار بتواند یک دولت‌اسلامی را هدف قرار بدهد و او را از دیگران جدا کند؛ به حساب او برسد، بعد برود سراغ یک دولتِ دیگر؟ همه بایـد به این مسـأله توجه کنند. دولتهای اسلامی، متحد و منسجم باشند و بدانند که ‌می‏توانند. ما (ملت ایران) این تجربه را در مقابل امت اسلامی قرار دادیم.    ۱۷/۱/۸۶همواره رمز اقتدار و راز غلبه سپاه پاسداران، در تکیه بر ایمان و معنویت بوده و هست
   معنویات، آن چیزی که در واقع روح در کالبد مجموعه سپاه است… باید همه برادران ارشد سپاه پاسداران توجه داشته باشند که این نهال درسرزمین ایمان وتوحید وتوکل واخلاص نشانده شد وبالید …  اساس وبنای سپاه بر پایه احساس تکلیف ، حرارت دینی ، شور انقلابی ، اعتماد مطلق به خدای متعال، امید به آینده روشن وتصمیم بر یک حرکت مومنانه وپرهیزگارانه گذاشته شد. برای همین هم بوده است که در طول این سالهای متمادی ـ هرجا من نگاه می‌کنم درآن مواقع حساس ـ می‌بینم سپاه دربخشهای مختلف موفقیت داشته است  … نه براساس    توانایی‌های رزمی ـ چه انسانی وچه تجهیزاتی ـ نه براساس یک سازماندهی مستحکم … شمـــا فلان سامانه موشکی مجهز راهم داشتــــه  اشید، یانداشته باشید ، خوب قبل از شمـا این سـامانه مجهـز را همان‌هایی داشتند که شما از آنها خریدید،یاساختنش رایاد گرفته اید. آنروزی که من وشما موشک آرپی‌جی نداشتیم، … فتح المبین و بیت المقدس وفتح خرمشهر و فاو و چه و چه و چه،  با همین‌ها (ایمان و معنویت) بدست آمد … حالا یک   عده ای بیایند و بگویند بدون تجهیزات، با این غول بی‌شاخ ودم مجهزبه اتم وانواع اینها، شمــا چه کار می خواهیـــــد بکنیــــد . خوب تجربه جلو چشم ماست . تـــــجربه نشان می دهد که با استحکــــام آن ستون اصلی وجـــــــــود وهویت انسان،یعنی دل او، ایمـــان او، روح او، ایـن خیمه بر پا می ایستد؛ ولو یـک گوشــــــــه آن آتش بگیـــــــرد، ساقط نمی شود . این تجربه است. مگرنمی گوئیم تجربه گرایی، بفرمائید این تجربه  …. شماها با دست خالی توانستید اولاً دستتان را یواش یواش پر کنید ، ثانیاً باوجود فاصله ی فراوان بین شما وآنها (بعثی ها و حامیان آنها) از لحاظ امکانات وتجهیزات ، توانستید بر آنها پیروز شوید. مگر تجربه این نیست                       ۲۶/۱/۸۶ هوشیارباشید عقب نشینی در مقابل نظام سلطه که اصل جمهوری اسلامی را هدف گرفته، بی فایده است
جمهوری اسلامی یک منش نو و حرکت نو در نظـام تعـامـلات بین‌المللی  بوجود آورد و این برای سردمداران نظام  بین المللی، دشوار،سخت وغیرقابل تحمل است. این را ما باید باورمان بیاید.اگر باورمان آمد آنوقت می فهمیم که عقـب نشینـی در مقابـل نظــام بین المللی فایده ای به حال ماازاین جهت ندارد. مسئله، مسئله ی اصل جمهوری اسلامی است. چه انرژی هسته ای داشته باشد وچه نداشته باشد. اصل جمهوری اسلامی است. این که یک نظام سیاسی تشکیل شود وآنهم در یک چنین نقطه‌ی حسـاس دنیـا، در خاورمیانـه و خلیج فارس ودرواقع مرکز دنیا ، که همـه ایـن بــاورهـای سیاسـی بین‌المللی رامورد نگاه ارزیابانه مجدد قرار دهد، بگوید: این غلط است ردش می کنیم، این درست است قبولش می کنیم، این برای آنهـا سخـت است …
مسئله‌ی جمهوری اسلامی و ایران اسلامی در دنیای استکبار، مسئلـه اش ایـن است. ایـن کـه می گویند جمهوری اسلامــی بایـد ساز وکــارهـای بین المللی را قبول کند، معنایش این است. مسئله هم فقط محدود نمی‌شود به پذیرش موجودیت اسرائیل یا رد او، یا با کمک به فلان کشور یا رد او، یا قبول دوستی واقعی آمریکا یا عدم قبول او، به اینها محدود نمی شود .   ۲۶/۱/۸۶فرماندهان و مدیران را به  رعایت سه امر تعمیق، دوام و سر ریز کردن ایمان و معنویت خود برانگیزانید
معنویت … یعنی تکیه ی به عنصر ایمان واعتقاد راسخ وپایدار، که آنوقت سه چیز را باید در اینجا رعایت کنید. یکی اینکه این ایمان وپایداری رابایستی هر چه بیشتر عمق ببخشید. این ایمان می تواند عوامانه وسطحی باشد ، که آنوقت زائل می شود. می تواند عمیق باشد که هرچه سختی ها بیشتر می شود این محکمتر می شود. این یک. البته هرکدام راههایی دارد. دوم اینکه در طول زمان نگذارید که این همت بشکند … یک روز آدم خوبی بودن ، کار خیلی سختی نیست اما این یک روز را توسعه دادن به روزهای بعدی و روزهای بعدی را و رساندن به سال و رساندن سال به عمر ، کار صدیقین وکار اولیاء است. وسط راه خسته نشود … پس استمرار شد مطلب دوم .مسئله سوم سرریز کردن این معنویت به بدنه است. شما قله‌اید. رؤسا هستید. از شما می جوشد. باید بجوشد وسرریز بشود، همه‌ی چیزهای خوب بروید به بدنه، تدبیر، ایمان، توکل، عقل،‌ تحرک، انگیزه، نشاط کار، احساس امید ، اینها باید از شما همینطور بریزد از این قله به بدنه. این جوانهایی که می آیند توی سپاه، نسل دوم سپاه، نسل سوم سپاه، که جنگ را ندیده اند، امام (ره) را ندیده اند، آن روزهای محنت را ندیده اند ، …  آنها را شما باید تربیت کنید. سپاه که بنا نیست از بین برود. سپاه که بنا نیست کهنه شود . سپاه که بنا نیست تبدیل به غیر خودش بشود. سپاه باید سپاه بماند … سپاه را سپاه نگه دارید. با کار روی خود. باکار روی استمرارعمل‌، با کار روی کسانی که اهل شما هستند . امت شما هستند رعیت شمایند که « کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته » …  رعیت یعنی کسی که رعایت او و ملاحظه او به عهده شماست.     ۲۶/۱/۸۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا