وظیفه ما نسبت به پدر و مادر مخالف (وظیفه اوّل)

وظيفه ما نسبت به پدر و مادر مخالف (وظيفه اوّل)

مخالف بودن پدر و مادر بافرزند گاهی در اعتقادات است و گاهی در اخلاقیّات و گاهی در عمل و رفتار که فرزند در برابرآنان وظایفی دارد که در زیر بیان می گردد :

وظیفه   اوّل  : تتفّر قلبی نسبت به اعتقادات باطل یا اخلاق رذیله و یا عملکرد خلافِ شرع

۱ . لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  

هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز قیامت دارد نمى‏یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندان آنها باشند، آنها کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحه قلوبشان نوشته و با روحى از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، آنها را در باغهایى از بهشت داخل مى‏کند که نهرها از زیر درختانش جارى است، جاودانه در آن مى‏مانند خدا از آنها خشنود و آنها نیز از خدا خشنودند آنها حزب الله‏اند بدانید حزب اللَّه پیروز است .

 سوره مجادله ، آیه۲۲

۲ . آرى در یک دل دو محبّت متضاد نمى‏گنجد، و آنها که دم از هر دو مى‏زنند یا ضعیف الایمانند، و یا منافق، و لذا مى‏بینیم که در غزوات اسلامى در صف مخالف جمعى از بستگان و خویشاوندان مسلمین بودند، ولى چون خطشان را از خط الهى جدا کرده، و به صفوف دشمنان حق پیوسته بودند، با آنها پیکار کردند، و حتى جمعى از آنها را کشتند. محبّت پدران و مادران و فرزندان و برادران و اقوام بسیار خوب است، و نشانه زنده بودن عواطف انسانى است، اما هنگامى که این محبّت رو در روى محبّت خدا قرار گیرد ارزش خود را از دست مى‏دهد.

 تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۴۶۹

۳ . عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم لِأَصْحَابِهِ : أَیُّ عُرَى الْإِیمَانِ أَوْثَقُ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصَّلَاهُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الزَّکَاهُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصِّیَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْحَجُّ وَ الْعُمْرَهُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْجِهَادُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم لِکُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَیْسَ بِهِ وَ لَکِنْ أَوْثَقُ عُرَى الْإِیمَانِ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ وَ تَوَالِی أَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّی مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ .

الکافی ، ج ۲ ، ص  ۱۲۵  ،  باب الحب فی الله و البغض فی الله ..

حضرت صادق علیه السلام می فرمایند : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از اصحابشان پرسیدند کدام دستگیره ی ایمان محکم تر است عرض کردند : خدا و رسولش عالم ترند . و بعضی عرض کردند : نماز و بعضی گفتند :زکات و بعضی گفتند : روزه و بعضی گفتند : حج و عمره و بعضی گفتند : جهاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : آن چه گفتید مهم است و دارای فضیلت ولی این ها محکم ترین دستگیره ی ایمان نیستند . بلکه محکم ترین دستگیره ی ایمان ، دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خدا و دوستی کردن با دوستان خدا و تبرّی و بی زاری جستن از دشمنان خداست .

۴ . عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ : إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِیکَ خَیْراً فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِکَ فَإِنْ کَانَ یُحِبُّ أَهْلَ طَاعَهِ اللَّهِ وَ یُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفِیکَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُحِبُّکَ وَ إِنْ کَانَ یُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَهِ اللَّهِ وَ یُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فِیکَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُبْغِضُکَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ .

الکافی ، ج ۲ ، ص ۱۲۶ ،   باب الحب فی الله و البغض فی الله

حضرت باقر علیه السلام می فرمایند : اگر بخواهى بدانى آدم خوبى هستى نگاهى به قلبت کن، اگر اهل طاعت خدا را دوست دارى، و اهل معصیتش را دشمن، بدان آدم خوبى هستى، و خدا تو را دوست دارد، و اگر اهل طاعتش را دشمن دارى و اهل معصیتش را دوست، چیزى در تو نیست، و خدا تو را دشمن دارد، و انسان همیشه با کسى است که او را دوست دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا