آشنایی با ۱۱ خاصیت گل کلم

آشنايي با 11 خاصيت گل کلم

گل کلم، حاوی مقادیر فراوانی از آنتیاکسیدانها بوده که میتوانند از ابتلا به انواع سرطانها، بیماریهای قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند.
گل کلم، گیاه بومی شمال شرق مدیترانه در حال حاضر در بیشتر کشورها کشت میشود.
گل کلم را میتوان خام، پخته یا به صورت ترشی مصرف کرد هر چند که ارزش غذایی گل کلم خام بیشتر است.
 ۱- پیشگیری از سرطان
مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطانها به خصوص سرطانهای پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش میدهد. محققان کانادایی در بررسیهای خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ۵۲ درصد کاهش میدهد.
مصرف گل کلم همراه با زردچوبه در سلامتی مردان موثر است
سرطان پروستات دومین عامل مرگ از سرطان در مردان آمریکا میباشد. هرساله ۵۰۰۰۰۰ مرد بر اثر سرطان پروستات میمیرند که این آمار نسبت به هند که در رژیم غذایی خود از گیاهان خانواده براسیکا و ادویهجات استفاده مینمایند، بیشتر است. ترکیب گل کلم و زردچوبه بسیار خوشمزه و خوش طعم میباشد. بهترین راه برای تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا گل کلم را تکه، تکه میکنیم و برای تقریباً ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را نگه میداریم. این مرحله سبب تولید فنیل ایزوتیوسیانات (phenethyl isothiocyanate) میشود که به کاهش رشد سلولهای سرطانی کمک میکند. این ماده زمانی که گل کلم تکه شده باشد تولید میشود اما با گرم کردن آن تولیدش متوقف میگردد. مقداری زرد چوبه به آن اضافه مینماییم و روی حرارت ملایم با اضافه نمودن کمی سبزیجات به مدت ۵ دقیقه گرم میکنیم و سپس همراه با کمی نمک، فلفل و روغن زیتون آن را خوش طعم تر نمایید.
 ۲- کمک به هضم بهتر
گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی از رودهها عبور میکنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به «گلوکورافین» وجود دارد که میتواند از شکم و رودهها در برابر ابتلا به برخی بیماریها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.
سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین میبرد و مانع
از رشد سلولهای سرطان میشود۳- منبع آنتی اکسیدانها
گل کلم، حاوی مقادیر فراوانی از آنتیاکسیدانها بوده که میتوانند از ابتلا به انواع سرطانها، بیماریهای قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند. آنتیاکسیدانها، همچنین در تخریب رادیکالهای آزاد که موجب پیری زودرس میشوند، دارای اهمیت اساسی هستند.
 
۴- ضد التهاب
وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین K در این سبزی، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماریها مانند آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و بیماریهای خاص روده میشود، کمک موثری میکند.
 
۵- مفید در بارداری
گل کلم دارای مقادیر فراوانی فولات (B9)، یک ویتامین B که برای یک بارداری سالم توصیه میشود، است. کمبود فولات در زنان باردار میتواند منجر به بروز برخی بیماریها از جمله ایجاد برخی نقایص هنگام تولد و نیز کم وزنی نوزاد شود.
 ۶- منبع ویتامینهای گروه B
علاوه بر فولات، گل کلم سرشار از ویتامینهای دیگر مهم B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و تیامین نیز هست.
 ۷- کمک به سلامت قلب
گل کلم به روشهای بسیاری از ابتلا به بیماریهای قلبی در فرد پیشگیری میکند. گل کلم دارای مادهای موسوم به آلیسین است که احتمال بروز بیماریهای قلبی و سکته مغزی را کاهش میدهد.
 ۸- کمک به کاهش وزن
گل کلم ماده غذایی فوقالعادهای برای کاهش وزن محسوب میشود چرا که کم کالری بوده و به روشهای مختلف میتوان از آن استفاده کرد برای نمونه میتوانید آن را درون انواع سالادها رنده کرده و یا همراه با برنج آن را بپزید و یا آن را پخته و پوره کرده سپس آن را با پوره سیبزمینی مخلوط کنید.
 ۹- تقویت حافظه
تازهترین مطالعات نشان میدهد مصرف برخی انواع میوه و سبزیها به ویژه گل کلم میتواند حافظه را تقویت کند. عصاره پنج نوع میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال، سیب، و تربچه حاوی موادی است که تأثیر آنها مشابه داروهای درمان آلزایمر است. بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت میشود.
دانشمندان در مطالعهای مشاهده نمودهاند که غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند مانند گل کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری مینمایند
بیشتر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل کولین استراز را دارند که عامل تجزیه پیامرسان عصبی استیل کولین است. هرچند پیش از این هم دانشمندان میدانستند برخی سبزیجات معمولی خواص ضد استیل کولین استراز دارند، اما هیچ تحقیق مفصلی در این زمینه انجام نشده بود. مطالعه جدید این تأثیر را در تمامی این پنج نوع میوه و سبزی تایید میکند. گل کلم بیشترین تأثیر را داشت به همین خاطر تحقیقاتی برای شناسایی عامل اصلی اثرگذار در گل کلم انجام شد. محققان دریافتند این ماده موثر گلوکوسینولات (glucosinolates) است که دستهای از ترکیبات است که در تمام خانواده کلمها یافت میشود.
 
۱۰- دفع سموم توسط کبد
همان طور که میدانیم گیاهان Cruciferous حاوی گلوکزینولات و تیوسیانات ( glucosinolates and thiocyanates) میباشند. این مواد توانایی کبد را برای دفع مسمومیت بالا میبرند.
اگر مولکولهای سمی به سرعت توسط کلیه از بین نروند، میتوانند همه سلولها را از جمله DNA، تخریب نمایند. این تخریب میتواند باعث رشد غیر قابل کنترل سلولها گردد.
 
۱۱- جلوگیری از ابتلا به آرتروز
دانشمندان در مطالعهای مشاهده نمودهاند که غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند مانند گل کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری مینمایند. یافتههای جدیدی که در سالنامه بیماریهای رماتیسم منتشر شده است نشان داده که این مطالعات بر روی ۲۰۰۰۰ فرد انجام گرفته که قبل از شروع این آزمایشات هیچگونه بیماری آرتروزی نداشتهاند.
آزمایشات نشان دادند افرادی که مصرف غذاهای حاوی ویتامین C در آنها کمتر است ۳ برابر ریسک ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر از افرادی است که مصرف غذاهای مملو از ویتامین C در آنها زیاد است. چگونگی انتخاب و نگهداری گل کلم
در انتخاب گل کلم باید به تمیزی، سفیدی و بهم پیوستگی آن (گلچه ها از هم فاصله نداشته باشند و به هم پیوسته باشند) توجه نمود. از خرید گل کلمهایی که سیاه شدهاند و یا لکههایی سیاه داشته باشند و همچنین گلکلمهایی که گلهای کوچکی در آنها ظاهر شده است خودداری کنید.
گل کلم را نپخته در پلاستیک قرار دهید و در یخچال نگهداری نمایید.
گل کلم تکه شده را تنها میتوان برای ۱ تا ۲ روز در یخچال نگه داشت و همچنین کلم پخته شده را به این دلیل که زود فاسد میشود تنها میتوان برای ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری نمود.
 خواص گل کلم به طور خلاصه* آلیسین موجود در گلکلم باعث سلامت قلب و کاهش خطر سکته میشود.
* سلنیوم و ویتامین C در این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.
* از آن جا که سرشار از فولات است، در رشد و تکثیر سلول موثر است.
* فیبر گل کلم سلامت روده بزرگ را بهبود میبخشد و مانع از بروز سرطان میشود.
* به تازگی محققان دریافتند که گل کلم حاوی ماده ای به نام «ایندول-۳ کاربینول» است که مانع از بروز سرطان سینه و سرطانهای دیگر مربوط به زنان میشود.
* مواد موجود در این گیاه توانایی کبد را در خنثی سازی ماده سمی افزایش میدهد. خاصیت سم زدایی دارد.
* سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین میبرد و مانع از رشد سلولهای سرطان میشود.
* نتایج تحقیقات نشان میدهد، فیتوکمیکال موجود در گل کلم خطر بروز سرطانها را کاهش میدهد.
* مصرف یک پیمانه گل کلم پخته شده، نصف ویتامین C مورد نیاز بدن در روز را تأمین میکند.
* ویتامین K و اسید چرب امگا ۳ در آن التهاب را کاهش میدهد.فرآوری: مریم مرادیان نیری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا