آموزش و تعمیق معارف دینی۹

آموزش و تعميق معارف ديني9

تدبیر ش۳۱- ۳۲  بایستی  مدیریت ما جوری باشد که زندان به معنای واقعی کلمه آموزشگاه نیکی ها شود
مسئله‏ ی حل مشکلات زندانها… را باید جدی گرفت. البته سیاست حبس ‏زدایی… بسیار کار خوبی است؛ لیکن به هر حال وجود حبس و وجود زندان یک واقعیتی است.‌ بایستی مدیریت ما در امر زندان جوری باشد که زندان به معنای واقعی کلمه آموزشگاه نیکی‏ها شود. اینها را باید جزو کارهای‌ بزرگ ‌شمرد؛ جزو مسائل مهم به حساب آورد.‌ اینها چیزهایی است که به خود قوه‏ ی قضاییه ارتباط پیدا می‌کند. مدیریتهای مربوطه بایستی حداکثر تلاش را برای این مسئله بکنند… به‌هرحال ‌بایست برای این کارها راه علاج واقعی پیدا کرد.      ۵/۴/۸۷ بصیرت و استقامت را از بعثت درس بگیریم
من یک وقت به بعضی دوستان گفتم زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظه‏ی این زندگی یک حادثه است؛ یک درس است؛ یک جلوه‏ی عظیم انسانی است؛ تمام این بیست‏وسه سال همینجور است. جوانهای ما بروند تاریخ زندگی پیغمبر را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقی افتاده است. اگر شما می‏بینید امتی به این عظمت به وجود آمد – که امروز هم بهترین حرفها، بهترین راهها، بزرگترین درسها، شفابخش‏ترین داروها برای بشریت توی همین مجموعه‏ی امت اسلامی است – این جور به وجود آمد، گسترش پیدا کرد و ریشه‏دار شد. والّا صرف اینکه حق با ما باشد، ما پیش نمی‌رویم؛ حق همراه با ایستادگی. امیرالمؤمنین – بارها من این جمله را از آن بزرگوار نقل کردم – در جنگ صفین فرمود: «لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». این پرچم را کسانی می‌توانند بلند کنند که اولاً بصیرت داشته باشند، بفهمند قضیه چیست، هدف چیست؛ ثانیاً صبر داشته باشند. صبر یعنی همین استقامت، ایستادگی، پابرجایی. این را ما باید از بعثت درس بگیریم.      ۹/۵/۸۷درس پیغمبر، برخاستن و بعثت امت اسلامی است
امیرالمؤمنین به فرزند عزیزش محمد بن حنفیه فرمود: «تزول الجبال و لا تزل»؛ کوهها ممکن است تکان بخورند؛ از جا کنده شوند؛ تو از جا کنده نشو. این همان نصیحت پیغمبر است؛ این همان وصیت پیغمبر است. این است راه برخاستن امت اسلامی؛ بعثت امت اسلامی این است. این درس پیغمبر به ماست. بعثت این را به ما تعلیم می‌دهد.
صرف اینکه بنشینیم، بگوییم آیه‏ای نازل شد و جبرئیلی آمد و پیغمبر مبعوث به رسالت شد و خوشحال بشویم که کی ایمان آورد و کی ایمان نیاورد، مسئله‏ای را حل نمی‌کند. مسئله این است که ما باید از این حادثه – که مادر همه‏ی حوادث دوران حیات مبارک پیغمبر است – درس بگیریم. همه‏ی این بیست‏وسه سال درس است.     ۹/۵/۸۷همیشه بیاد داشته باشیم که یادآوری بعثت، مرور یک درس فراموش نشدنی است
یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثه‏ی تاریخی نیست – ما باید در مواجهه‏ ی با این حادثه‏ ی بزرگ و این خاطره‏ی ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم – بلکه تکیه‏ی بر این خاطره‏ی پرشکوه در حقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش نشدنی است در درجه ‏ی اول برای خود امت اسلامی؛ چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت – سیاستمداران، دانشمندان، روشنفکران – و در درجه‏ ی بعد برای همه‏ی آحاد بشریت. این، تکرار یک درس است، تکرار یک سرمشق است، یادآوری یک حادثه‏ ی درس آموز است.          ۹/۵/۸۷
ادعاهای ارتباط‌ و تشرف به حضرت و دستور گرفتن‌از‌آن بزرگوار، هیچ کدام قابل تصدیق نیست
 کسانی که ادعاهای خلاف واقع می کنند – ادعای رؤیت، ادعای تشرف، حتّی به صورت کاملاً خرافی، ادعای اقتدای به آن حضرت در نماز – که حقیقتاً ادعاهای شرم‏آوری است، اینها همان پیرایه‏های باطلی است که این حقیقت روشن را در چشم و دل انسانهای پاکنهاد ممکن است مشوب کند. نباید گذاشت. همه‏ی آحاد مردم توجه داشته باشند این ادعاهای اتصال و ارتباط و تشرف به حضرت و دستور گرفتن از آن بزرگوار، هیچ کدام قابل تصدیق نیست. بزرگان ما، برجستگان ما، انسانهای باارزشی که یک لحظه‏ی عمر آنها ارزش دارد به روزها و ماه‏ها و سالهای عمر امثال ما، چنین ادعاهائی نکردند. ممکن است یک انسان سعادتمندی، چشمش، دلش این ظرفیت را پیدا کند که به نور آن جمال مبارک روشن شود، اما یک چنین کسانی اهل ادعا نیستند؛ اهل گفتن نیستند؛ اهل دکان‏داری نیستند. این کسانی که دکان‏داری می کنند به این وسیله، انسان می‌تواند به طور قطع و یقین بگوید اینها دروغگو هستند؛ مفتری هستند. این عقیده‏ی روشن و تابناک را بایستی از این آفت اعتقادی دور نگه داشت.          ۲۷/۵/۸۷
در قضیه مهدویت ، باید سعی کنیم پیرایه‏ ها، خرافه ‏ها، ادعاهای دروغین، کج‏ فهمی‏ها، بدفهمی‏ها دخالت نکند
هم جوانان ما – جوانان فرزانه‏ی ما، دانشجویان ما، طلاب فاضل ما – هم مجموعه‏هائی که متصدی آموزشند، متصدی تبلیغند، متصدی پرورش افکار واذهان هستند، باید توجه کنند. نشان دادن آن حقیقتی که در اختیار مذهب امامیه و پیروان اهل‏بیت () هست به مخاطب، مساوق با قبول مخاطب و همراه با تصدیق و پذیرش مخاطب است. حقیقت را باید نشان داد البته نقش علمای دین، مبلغان برجسته، روشنفکران در این زمینه نقش برجسته‏ای است.       ۲۷/۵/۸۷    تدبیر ش۳۳ جلساتی فقط برای دیدن و بهره بردن از  آیات الهی قرآن تشکیل شود
لازم است در میان مردم ما، که قلباً علاقه‌مند به قرآن هستند، جلساتی فقط برای شنیدن و بهره‌بردن از آیات الهی قرآن تشکیل شود تا دلها و جانها با قرآن مأنوس شوند.
ضمن  توصیه جوانان به تدبّر و فهم معانی آیات قرآن، در آموزش و پرورش نیز باید از کودکی تلاوت قرآن آنچنان تعلیم داده شود که این آیات ماننــد تابلویی همواره صراط مستقیــم را نشان دهد.        (گزارش خبری) محفل انس با قرآن  ۱۲/۶/۸۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید