آیا در قرآن غلط‌های ادبی وجود دارد؟

آيا در قرآن غلط‌هاي ادبي وجود دارد؟

فیلسوف بزرگ شرق، ابوعلی سینا می گوید: ” آنکس که سخنان بی برهان بر زبان آورد یا به گفتار بی دلیل گوش فرا دهد ، بجاست که از جامعه ی انسانی بیرون شود. ”
 ( محمد تقی جعفری- تعاون الدین و العلم- ص۱۶)
چندی پیش یکی از سایتهای بهائی شبهه ای با عنوان اشکالات عربی در قرآن مطرح کرده بود . پس از بررسی و تحقیق های فراوان از منابع متعدد ، تصمیم گرفتیم که به این شبهات پاسخ دهیم . قبل از تحلیل و بررسی شبهات، ابتدا لازم می دانم  که در اینجا، اصل شبهات را عیناً از این سایت بهائی مطرح نمایم:
 اگر به اغلاط نحوی قرآن بپردازیم که مثنوی هفتاد من کاغذ شود:
آل عمران، آیهء ۵۹، “قال له کُن فیکون” باید باشد “کن، فکان”؛
نساء، آیهء ۱۶۲، “یؤمنون بما انزل الیک و … مقیمین الصّلوه” باید باشد “مقیمون الصّلوه”؛
حجرات، آیهء ۹، “طائفتان من المؤمنین اقتتلوا…” باید باشد “اقتتلا”؛
 منافقون، آیهء ۱۰، “فأصدّق و أکُن من الصّالحین” باید “أکون من الصّالحین”باشد ، و…
 
 حال که اصل شبهه را متوجه شدیم ، پاسخگویی را آغاز می کنیم.
1- آل عمران، آیهء ۵۹، “قال له کُن فیکون” که بیان شده بود باید باشد “کن، فکان”؛*)رد شبهه:
 اگر ” قال له کُن فکان ” باشد به معنی این است که ” به او فرمود (موجود) باش پس
  (موجود) بود” لذا با به کار رفتن” فکان ” جمله از لحاظ مفهومی دچار ایراد می شود
  برای اینکه تا خداوند متعال نفرماید که موجود باش او هم موجود نمی شود. حال اگر
 ” فیکون ” به کار رود حالت استمراری پیدا می کند و با توجه به مفهوم جمله ، خداوند
  (آن به آن) در هر لحظه ای می تواند این کار را انجام دهد. و با به کار رفتن ” فیکون ”  معنا به این صورت می شود:
 به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.
?- نساء، آیهء ۱۶۲، “یؤمنون بما انزل الیک و … مقیمین الصّلوه” باید باشد “مقیمون الصّلوه”؛  *)رد شبهه:
و : (و) عطف
المقیمین : معطوف
الصّلوه : مفعول به
به علت اختصاص و مدح بایستی مقیمین الصّلوه باشد.
 
3- حجرات، آیهء ۹، “طائفتان من المؤمنین اقتتلوا…” باید باشد “اقتتلا”؛ *)رد شبهه:
  طائفه اسم جمع است (جمع نفرات می باشد) لذا طائفتان نیز اسم جمع بوده پس باید  اقتتلوا باشد که  جمع به حساب آید.
4- منافقون، آیهء ۱۰، “فأصدّق و أکُن من الصّالحین” باید “أکون من الصّالحین”*)رد شبهه:
زمانیکه دو تا ساکن در کنار هم بیایند التقای ساکنین می شود و حرف علّه حذف می شود.أکن هم در ابتدا أکوْنْ بوده که در أثر التقای ساکنین” و” حذف گردیده است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید