آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اهل خبره مسائل مشکل را زدوتر از بقیه تشخیص می دهند، گفت: این که توصیه می شود برای حل مشکلات به اهل خبره مراجعه کنید به این سبب است که آنان می فهمند و اهل فن هستند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، گفت: اصل سحر مسلم است و واقعیت دارد و در قرآن کریم به آن تصریح شده است، اما آنچه مردم به آن سحر می گویند، خیالات است و در جایی هم که سحر معنی می دهد، کاملاً چشم بندی است و واقعیت ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و مقابله آن حضرت با ساحران، گفت: ساحران برای این که مردم را نسبت به عمل خود باورپذیر کنند، از عملیات روانی و انداختن ترس در بین آنان استفاده می کنند و همواره از قبل، پیش بینی های لازم را به عمل می آورند.
وی ادامه داد: وقتی فرمان آمد که ای موسی عصایت را بنداز و موسی چنین کرد، عصا به مار بزرگی تبدیل شد که تمام سحر ساحران را بلعید، ساحران مغلوب و ناتوان شدند، به سجده افتادند و معجزه حضرت موسی(ع) اعتراف کردند.
این مفسر قرآن کریم با بیان این که ساحران اهل خبره بودند و اهل خبره زودتر مسائل مشکل را تشخیص می دهند، گفت: این که تصریح شده است برای حل مشکلات به اهل خبره مراجعه کنید به این سبب است که آنان می فهمند و اهل فن هستند.
وی در ادامه با اشاره به افرادی که مشکلات و گرفتاری خود را به گردن سحر می اندازند و می گویند من را سحر کرده اند، آن را صحیح ندانست و ابراز داشت: علت گرفتاری ها به سبب ضعف فردی است و ارتباطی با سحر ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عده ای افراد کلاهبردار از نقطه ضعف مردم استفاده کرده و در گوشه و کنار کشور به دعانویسی و باطل کردن دعا مشغولند، گفت: این ها یک مشت خرافات به عنوان باطل کردن جادو به خورد مردم داده و غیر از سوء استفاده مالی، سوء استفاده های جنسی شرم آوری نیز انجام می دهند.
وی خاطرنشان کرد: سحر و جادویی که مردم می گویند خیالات است و تنها راه مقابله با آن، نماز اول وقت، خواندن پنج نوبت آیت الکرسی در هر روز، پرداخت صدقه در راه خدا و نترسیدن و خود را تسلیم سحر و جادو نکردن است.
این مرجع تقلید همچنین درباره بخت بد و بخت خوب نیز گفت: هیچ معنی عقلانی برای عنوان بخت وجود ندارد و هیچ عقلی آن را تأیید نمی کند. همه بنده خدا هستند و بختشان خوب است که اگر در راه درست حرکت کنند به مشکلی بر نمی خورند و اگر هم دچار مشکلی شدند، آن مشکل امتحانی الهی است که اگر از عهده آن برآیند، پاداشش را خواهند گرفت.
* زکات فطره بهتر است به بستگان و همسایگان نیازمند پرداخت شود
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم که در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان سخن می گفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اواخر ماه مبارک رمضان و با بیان این که کسانی که از توانایی برخوردارند، زکات فطره پرداخت کنند، گفت: مؤمنان زکات فطره خود را پیش از نماز عید فطر پرداخت کرده و پس از آن برای اقامه نماز عید حاضر شوند.
وی افزود: در صورتی که نیازمندی را سراغ دارید و در دسترس است، صبح روز عید، زکات فطره خود را به وی پرداخت کنید و اگر شخص معینی مورد نظر است که در دسترس نیست، زکات فطره را جدا کرده، کنار بگذارید و به همان فرد پرداخت کنید.
آیت الله مکارم شیرازی پرداخت زکات فطره به صندوق مساجد، حسینه ها و جاهایی که برای جمع آوری زکات فطره مشخص شده و مورد اطمینان است را مورد تأیید قرار داد و گفت: هدف پرداخت زکات فطره و رساندن آن به دست نیازمند است.
وی با بیان این که پرداخت زکات فطره بهتر است به بستگان و همسایگان نیازمند غیر از پدر، مادر و فرزند پرداخت شود و آنان در اولویت هستند، در پاسخ به این سؤال که آیا می توان اکنون که ماه رمضان پایان نیافته زکات فطره را پرداخت کرد، ابراز داشت: زکات فطره را نمی توان در ایام ماه رمضان پرداخت کرد، اما می توان به عنوان گام به شخص نیازمند پرداخته و روز عید نیت و حساب کند.
www.rasanews.ir منبع :