تدبیر ش۰۴توسل به ائمه ، ضامن هدایت و نصرت
به کمک الهی باید چشم داشته باشیم ، از کمک الهی مایوس نشویم ، توفیقات الهی را قدر بدانیم ، توجهات حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) را مغتنم بشماریم. ۷/۴/۸۴
تدبیر ش ۰۵
دائماً مراقب گفتار، رفتار و پندارخود باشید
تقوا یعنی مراقبت از خود. انسان دائم باید مراقب خود باشد؛ هم مراقب اعمال و رفتار خود – یعنی مراقب چشم خود، زبان خود، گوش خود، دست خود – هم مراقب دل خود باشد؛ مراقب عدم نفوذ خصال پست حیوانی، مراقب عدم میل دل به هوی و هوس، مراقب مجذوب و فریفته نشدن دل به جلوههای پست کنندهی انسان، مراقب حسد نورزیدن، مراقب بدخواه دیگران نبودن، مراقب وسوسه به دل راه ندادن، دل را جایگاه فضایل و ذکر خدا و عشق به اولیای الهی و عشق به انسانها قرار دادن؛ هم تقوای فکر و عقل داشته باشد؛ یعنی عقل را از انحراف نگهداشتن، از خطاها و لغزشها باز داشتن، از تعطیل و بیکارگی نجات دادن، و خرد را در امور زندگی به کار بستن. پس مراقبت دائمی از جوارح، از دل و از فکر و مغز، تقواست. ۲۸/۵/۸۴ عفت و پاکدامنی موجب رفعت مقام
(حضرت مریم) … با همه ی وجود پاکدامنی خود را حفظ کرد، لذا شایسته ی این شد که مادر عیسی شود. حضرت یوسف در عین جمال و جوانی و برخورداری از عزت مادی در خانه ی عزیز مصر، روی هوس خود پا گذاشت؛ لذا شایسته ی مقام والایی شد که خدا به او داد؛ یعنی پیغمبری. ۱۵/۵/۸۴ قدرت، شمشیر دو لبه
اگر ما از قدرتی که در اختیار یک مسؤول قرار میگیرد، برای خدا و خدمت به مردم استفاده کنیم، این قدرت میشود نعمت؛ اما اگر برای اهداف شخصی از آن استفاده کنیم، همین قدرت میشود نقمت و مایهی انحطاط و سقوط ارزشهای انسانی در درون خود انسان… قدرت، هدف نیست؛ وسیلهیی است برای اینکه انسان بتواند به اهداف والا برسد. هر قدمی در راه خدمت، ما را به این اهداف نزدیک میکند. ۱۰/۵/۸۴ همواره مراقب تقوای خود باشید
اگر مراقب دلِ خود باشیم، این مراقبت در انسان، جادهی نجات است. عاقبت نیک، در سایهی این مراقبت به دست میآید؛ «و العاقبه للمتّقین». اگر این مراقبت در انسانی باشد، امکان گناه از او بسیار کم میشود. عدالت یک انسان هم از همین مراقبت سرچشمه میگیرد؛ استقامت یک انسان و یک ملت هم از همین مراقبت سرچشمه میگیرد؛ حق جویی و حقپویی هم از همین مراقبت سرچشمه میگیرد. این مراقبت و این تقوا مادر همه ی نیکیهاست؛ هدایت هم به خاطر این مراقبت ایجاد میشود؛ پیشرفت دنیا و آخرت هم ناشی از همین مراقبت است. وقتی مراقبت کنیم، فکر ما هم بیکار نمیماند؛ دل ما هم به راه کج نمیرود؛ جوارح و اعضای ما هم خطا و لغزش پیدا نمیکند یا کم پیدا میکند. دنیا و آخرت زیر سایهی تقواست. ۲۸/۵/۸۴ خدمت خالصانه باعث گشایش امور می شود
از خدای متعال لحظه یی غافل نشوید. این توفیقات به فضل و لطف الهی به ما داده میشود. باید خود را قابل رحمت و تفضلاتِ روزافزون الهی کنیم. با یاد خدا و با توکل به خدا و با اخلاص در عمل، باید بتوانیم جلب رحمت الهی بکنیم. اگر جلب رحمت الهی شد، همهی مشکلات آسان میشود و موانع از سر راه برخواهد خواست. اگر صادقانه در راه خدا کار کنیم، خدای متعال به ما کمک خواهد کرد. ۱۲/۵/۸۴ ازدست دادن تقوا عامل عقب ماندگی
امروز ملتهای مسلمان در مقابل زورگویی قدرتهای جهانی حرفی برای گفتن ندارند؛ نه علم لازمی، نه فناوری پیشرفتهیی، نه در زمینه های گوناگون سیاسی مهارتی؛ چرا؟ چرا ما عقب ماندیم؟ چون تقوا را از دست دادیم. ۲۸/۵/۸۴ با تقوا بر مشکلات فائق
امت اسلامی هم اگر با تقوا بود، میتواند در راههای دشوار حرکت کند؛ مشکلات در مقابل او زانو میزنند؛ او در مقابل مشکلات زانو نمیزند … اگر ملتی – تقوا را برای خودش جادهی عمل قرار داد و متقی شد، شداید زندگی اگر نزدیک او هم رسیده باشد، از او دور خواهد شد. ۲۸/۵/۸۴ غفلت شما منشاء لغزش ها
خیلی از کارهایی که ما میکنیم و لغزشهایی که از ما سر میزند، بر اثر عدم مراقبت است. خیلی از گناهان را ما با قصد قبلی انجام نمیدهیم؛ از خود غفلت میکنیم … بنابراین غفلت است که ما را در بلا میاندازد. اگر مراقب چشم و زبان و دست و امضاء و قضاوت و نوشتن و حرف زدنمان باشیم، بسیاری از خطاها و گناهان بزرگ و کوچک از ما سر نمیزند. ۲۸/۵/۸۴
ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۲
- شهریور ۱۸, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 102 نفر
- برچسب ها : تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, تقوا, توسل به ائمه, خدمت خالصانه, رفعت مقام, رهبری, ضامن هدایت, عفت, غفلت, قدرت, گشایش امور, گفتار, لغزش