ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۲

ارتقاء و تحكيم ارزشهاي معنوي و اخلاقي2

     تدبیر ش۰۴توسل به ائمه ، ضامن هدایت و نصرت
به کمک الهی باید چشم داشته باشیم ، از کمک الهی مایوس نشویم ، توفیقات الهی را قدر بدانیم ، توجهات حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) را مغتنم بشماریم.           ۷/۴/۸۴  
     تدبیر ش ۰۵
   دائماً مراقب گفتار، رفتار و پندارخود باشید
تقوا یعنی مراقبت از خود. انسان دائم باید مراقب خود باشد؛ هم مراقب اعمال و رفتار خود – یعنی مراقب چشم خود، زبان خود، گوش خود، دست خود – هم مراقب دل خود باشد؛ مراقب عدم نفوذ خصال پست حیوانی، مراقب عدم میل دل به هوی‏ و هوس، مراقب مجذوب و فریفته نشدن دل به جلوه‏های پست کننده‏ی انسان، مراقب حسد نورزیدن، مراقب بدخواه دیگران نبودن، مراقب وسوسه به دل راه ندادن، دل را جایگاه فضایل و ذکر خدا و عشق به اولیای الهی و عشق به انسانها قرار دادن؛ هم تقوای فکر و عقل داشته باشد؛ یعنی عقل را از انحراف نگهداشتن، از خطاها و لغزشها باز داشتن، از تعطیل و بیکارگی نجات دادن، و خرد را در امور زندگی به کار بستن. پس مراقبت دائمی از جوارح، از دل و از فکر و مغز، تقواست.         ۲۸/۵/۸۴ عفت و پاکدامنی موجب رفعت مقام
(حضرت مریم) … با همه ‏ی وجود پاکدامنی خود را حفظ کرد، لذا شایسته‏ ی این شد که مادر عیسی‏ شود. حضرت یوسف در عین جمال و جوانی و برخورداری از عزت مادی در خانه‏ ی عزیز مصر، روی هوس خود پا گذاشت؛ لذا شایسته ‏ی مقام والایی شد که خدا به او داد؛ یعنی پیغمبری.    ۱۵/۵/۸۴   قدرت، شمشیر دو لبه
اگر ما از قدرتی که در اختیار یک مسؤول قرار می‏گیرد، برای خدا و خدمت به مردم استفاده کنیم، این قدرت می‏شود نعمت؛ اما اگر برای اهداف شخصی از آن استفاده کنیم، همین قدرت می‏شود نقمت و مایه‏ی انحطاط و سقوط ارزش‏های انسانی در درون خود انسان… قدرت، هدف نیست؛ وسیله‏یی است برای این‏که انسان بتواند به اهداف والا برسد. هر قدمی در راه خدمت، ما را به این اهداف نزدیک می‏کند.        ۱۰/۵/۸۴                                                                      همواره مراقب تقوای خود باشید
اگر مراقب دلِ خود باشیم، این مراقبت در انسان، جاده‏ی نجات است. عاقبت نیک، در سایه‏ی این مراقبت به دست می‏آید؛ «و العاقبه للمتّقین». اگر این مراقبت در انسانی باشد، امکان گناه از او بسیار کم می‏شود. عدالت یک انسان هم از همین مراقبت سرچشمه می‏گیرد؛ استقامت یک انسان و یک ملت هم از همین مراقبت سرچشمه می‏گیرد؛ حق‏ جویی و حق‏پویی هم از همین مراقبت سرچشمه می‏گیرد. این مراقبت و این تقوا مادر همه‏ ی نیکی‏هاست؛ هدایت هم به خاطر این مراقبت ایجاد می‏شود؛ پیشرفت دنیا و آخرت هم ناشی از همین مراقبت است. وقتی مراقبت کنیم، فکر ما هم بیکار نمی‏ماند؛ دل ما هم به راه کج نمی‏رود؛ جوارح و اعضای ما هم خطا و لغزش پیدا نمی‏کند یا کم پیدا می‏کند. دنیا و آخرت زیر سایه‏ی تقواست.     ۲۸/۵/۸۴       خدمت خالصانه باعث گشایش امور می شود
از خدای متعال لحظه‏ یی غافل نشوید. این توفیقات به فضل و لطف الهی به ما داده می‏شود. باید خود را قابل رحمت و تفضلاتِ روزافزون الهی کنیم. با یاد خدا و با توکل به خدا و با اخلاص در عمل، باید بتوانیم جلب رحمت الهی بکنیم. اگر جلب رحمت الهی شد، همه‏ی مشکلات آسان می‏شود و موانع از سر راه برخواهد خواست. اگر صادقانه در راه خدا کار کنیم، خدای متعال به ما کمک خواهد کرد.      ۱۲/۵/۸۴ ازدست دادن تقوا عامل عقب ماندگی
امروز ملتهای مسلمان در مقابل زورگویی قدرتهای جهانی حرفی برای گفتن ندارند؛ نه علم لازمی، نه فناوری پیشرفته‏یی، نه در زمینه‏ های گوناگون سیاسی مهارتی؛ چرا؟ چرا ما عقب ماندیم؟ چون تقوا را از دست دادیم.           ۲۸/۵/۸۴     با تقوا بر مشکلات فائق
امت اسلامی هم اگر با تقوا بود، می‏تواند در راه‏های دشوار حرکت کند؛ مشکلات در مقابل او زانو می‏زنند؛ او در مقابل مشکلات زانو نمی‏زند … اگر ملتی – تقوا را برای خودش جاده‏ی عمل قرار داد و متقی شد، شداید زندگی اگر نزدیک او هم رسیده باشد، از او دور خواهد شد.        ۲۸/۵/۸۴    غفلت شما منشاء لغزش ها
خیلی از کارهایی که ما می‏کنیم و لغزشهایی که از ما سر می‏زند، بر اثر عدم مراقبت است. خیلی از گناهان را ما با قصد قبلی انجام نمی‏دهیم؛ از خود غفلت می‏کنیم …  بنابراین غفلت است که ما را در بلا می‏اندازد. اگر مراقب چشم و زبان و دست و امضاء و قضاوت و نوشتن و حرف زدنمان باشیم، بسیاری از خطاها و گناهان بزرگ و کوچک از ما سر نمی‏زند.         ۲۸/۵/۸۴

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا