ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۸

ارتقاء و تحكيم ارزشهاي معنوي و اخلاقي8

تدبیر ش ۱۱در مراکز علمی ودانشگاهی به تقویت فضای دینی وتحکیم ارزشهای اخلاقی اهتمام بورزید
   مسئله‏ی تربیت و فضای دینی و فرهنگی در دانشگاهها… بسیار چیز مهمی است و کشور به این مسئله احتیاج دارد. گویی این‏طور باور شده که اگر کسی یا جوانی به دانشگاه آمد، باید از لحاظ رتبه دینی و فرهنگی تنزل کند و از دانشگاه بیرون بیاید! چرا عکس این قضیه اتفاق نیفتد؟  دانشگاه طوری باشد که وقتی جوان فارغ‏التحصیلِ دبیرستان به  دانشگاه  آمد  و از آن بیرون  آمد، از لحاظ عمق دینی و  رعایت  دینی   و   اخلاق  دینی  پیشرفت کرده باشد؛ این را اصل قرار بدهید؛ این باید بشود. کجا بهتر از دانشگاه وزمینه ی بسیار نورانی دل دانشجویان جوان ؟… باید کاری کنیم که عوامل دورکننده‏ی جوان از محیط دینی و تربیت دینی و اخلاق دینی کم اثر بشود. همه یک‏جور نیستند و خانواده‏ها و پدر و مادرها مختلف هستند و تأثیراتی هم هست. کاری کنیم که این تأثیرات به حداقل برسد. ..بهترین کسانی که می‌توانند در مسائل دینی، اعتقادی، سیاسی، معرفتی، توحیدی، پرسشگری کنند، جوانانِ دانشجو هستند. با این زمینه و استعداد، ما بایستی برای محیط دینی دانشجو و فـضای تربیتـی، دینی و فـرهنگی دانشگاهها تلاش کنیم.         ۲۳ /۵/۸۵                               برای پیروزی بر استکبار، قدرت ایمان و معنویت را در خود تقویت نمائید.
       جهاد دلاورانه و مظلومانه‌ی شما (حزب الله) که نصرت الهی را به شما ارزانی داشت،‌ بار دیگر ثابت کرد که سلاح‌های مدرن و مرگبار در برابر ایمان و صبر واخلاص‌‌،‌ ناکارآمد است و ملتی که ایمان و جهاد دارد مغلوب سیطره‌ی قدرتهای ستمگر نمی‌شود..شما توانستید به حول و قوه ی الهی ثابت کنید که برتری نظامی، به ابزار و سلاح و هواپیما و ناو و تانک نیست،به قدرت ایمان و جهاد و فداکاری همراه با عقل و تدبیر است… شما  بار  دیگر  مصداق  این کلام  نورانی قرآن شدید:  «قَدْ کانَ لَکُمْ ءَایهٌ فی فِئَتَینِ الْتَقَتَا فِئَهٌ تُقاتِلُ فی سبِیلِ اللَّهِ وَ أُخْرَی کافِرَهٌ یرَوْنَهُم مِّثْلَیهِمْ رَأْی الْعَینِ وَ اللَّهُ یؤَیدُ بِنَصرِهِ مَن یشاءُ إِنَّ فی ذَلِک لَعِبرَهً لأُولی الأَبْصارِ.»          ۲۵/۵/۸۵امروز هم تربیت انسانها مهمترین اولویت بعثت رسول الله است.
   این مخلوق بی‏نظیر الهی… ، از اولین لحظه‏ی بعثت یک جهاد مرکبِ همه‏ی جانبه‏ی دشوار را آغاز کرد …اولّین سلولهای پیکره‏ی امت اسلامی در همان روزهای دشوار مکه با دست توانای پیغمبر بنا شد؛ ستونهای مستحکمی که باید بنای امت اسلامی بر روی این ستونها استوار بشود؛ اولین مؤمنین، اولین ایمان‏آورندگان، اولین کسانی که این دانایی، این شجاعت، این نورانیت را داشتند که معنای پیام پیغمبر را درک کنند و دل به او ببندند. «فمن یرد اللَّه ان یهدیه یشرح صدره للاسلام». دلهای آماده و درهای گشوده‏ی دل به سمت این معارف الهی و این دستورات الهی، با دست توانای پیغمبر ساخته شد، این ذهنها روشن شد… و در بین این سنگهای خارا و غیر قابل نفوذ ، این نهالهای سرسبز بیرون آمد…. سیزده سال گذشت و بعد بر اساس این پایه‏های مستحکم،   بنای جامعه‏ی  اسلامی، جامعه‏ی مدنی و نبوی، بر روی این پایه‏ها گذاشته شد. ده سال هم امت‏سازی به طول انجامید. این امت‏سازی فقط سیاست نبود؛ یک بخشی از آن، سیاست بود. بخش عمده‏ی دیگر آن، تربیت یکایک افراد بود: «هو الّذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه». «یزکّیهم»؛ یک یک دلها در زیر تربیت پیغمبر قرار می‏گرفت.یغمبر به یکایک ذهنها و خردها، دانش و علم را تلقین می‏کرد.« و یعلّمهم الکتاب و الحکمه». حکمت یک مرتبه‏ی بالاتر است. فقط این نبود که قوانین و مقررات و احکام  را   به آنها بیاموزد، بلکه حکمت به آنها می‏آموخت. چشمهای آنها را بر روی حقایق عالم باز می‏کرد. ده سال هم پیغمبر این‏گونه و با این روش حرکت کرد از طرفی سیاست، اداره‏ی حکومـت،دفاع از کیان جامعه‏ی اسلامی، گسترش دامنه‏ی اسلام، باز کردنِ راه برای این‏که گروههای خارج از مدینه بتدریج و یک به یک وارد عرصه ‏ی نورانی اسلام و معارف اسلامی شوند، از طرف دیگر هم تربیت یکایک افراد.       ۳۱/۵/۸۵با همه توان در وسط میدان باشید تا خدا یاریتان کند.
   خدای متعال از مؤمنین دفاع می‏کند؛ البته مؤمنی که در میدان قرار بگیرد؛ والّا مؤمنی که در پستوخانه‏اش دراز کشیده، از چه دفاع کند؟ مؤمنی که وارد میدان شود، مؤمنی که هستی خود، موجودی خود، اراده‏ی خود، دست توانای خود، ذهن فعال خود را در راه خدا به میدان می‏آورد – چه در میدان علم، چه در میدان اقتصاد، چه در میدان سیاست، چه آن روزی که لازم باشد، در میدان جهاد – خدا از این مؤمن و از این مؤمنین دفاع می‏کند.          ۳۱/۵/۸۵رشد استعدادها و پیشرفت مادّی در گرو حفظ و تحکیم ارزشهای اسلامی و انقلابی است .
    ما به این ارزشها متمسک هستیم؛ ما ارزشهای اسلامی را مایه‏ی عزت ملی خودمان می‏دانیم؛ ما این ارزشها را موجب رشد استعدادها در ملتمان می‏دانیم. ما به برکت اسلام، به حول و قوه‏ی الهی خواهیم توانست با سرعتی بیش از سرعت متعارف و معمول، قله‏ های علم را بالا برویم و این قله‏ها را فتح کنیم. ما بر ضعفی که در سالیان متمادی بر ما تحمیل شده است، فائق خواهیم آمد و خودمان را قوی خواهیم کرد … ما ایستاده‌ایم ؛ این ملت ایستاده است.           ۳۱/۵/۵۸     
    تدبیر ش ۱۲با برنامه‌ریـــزی در کیفیت تأثیرنماز، سلامت و استحکام خیمه سپاه را تضمین نمائید.
آنچه در این زمینه (نماز) وقت بگذارید و تلاش کنید و از نیروی مادی و معنوی خودتان در امر ترویج نماز استفاده کنید، زیادی انجام نگرفته است؛ جا دارد. اینکه به ما گفتند « الصّلوه عمود الّدین»، باید این را جدی بگیریم. خیمه‏ی دین با نماز برپاست؛ هم در دینداری و تدین یک فرد، هم در اقامه‏ی یک جامعه‏ی دینی و هم در دینداری یک کشور و یک مجتمع. اگر ما نتوانیم کیفیت تأثیر نماز را در این عرض عریض و وسیع درست تشخیص بدهیم، از کوتاهی دید ماست. و الا آن کسی که فرموده است: «الصّلوه عمود الّدین» و آیات کریمه‏ی قــرآن که ناطقِ به اهمیت نماز هستند، خوب می‏دانند که این ساز و کار چگونه و این نقش چگونه است… تجربه‏های روزگار نشـــان داد.که بی‏اعتنایی به نماز، چه بر سر یک انسانی و چه بر سر جهـــــاد انسانها می‏آورد؛ هم جهاد را تعطیل می‏کند، هم جهت مبارزه را از جهاد بودن خارج می‏کند و به مبارزه‏ی برای قدرت و برای هوای نفس تبدیل می‏کند… اولین واجبی که بر پیغمبر واجب می‏شود، نماز است؛ اول تبلیغی که برای پیغمبر خدای متعال معین می‏کند، «و أمر اهلک بالصّلوه» است؛ توصیفی که خدای متعال در درجه‏ی اول برای جامعه‏ی موحد بیان می‏کند، «الّذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصّلوه» است. این، اهمیت نماز است.      ۲۷/۰۶/۸۵
برای داشتن انگیزه و جهت یابی درست در امور، فرماندهان و مسئولان را به تهجد و شب زنده داری ترغیب نمائید
   برای حرکت در این میدان آنچه که بیش ازهمه لازم است، دو چیز است: یکی انگیزه، آن نیروی درونی که انسان را حرکت بدهد و راه ببرد؛ دیگر، آن قطب‏نمایی که انسان، آن ستاره‏ی راهنما را فراموش نکند و جهتش کج نشود. اگر انگیزه نبود، انسان وسط راه می‏ماند؛ مشکلات زیاد است. اقامه‏ی جامعه‏ی توحیدی، اقامه‏ی عدل در میان بشر، برپا کردن خیمه‏ی حق در بین این همه طوفانهای اهوای باطل، کار آسانی نیست؛ انگیزه لازم است. این انگیزه عبارت است از توجه به خدا؛ «ذکر اللَّه»؛ مدد گرفتن از پروردگار، کار را با حساب خدا انجام دادن؛ و آن قبله‏نما هم عبارت است از توجه به هدف کار و اینکه ما مقصودمان قدرت نیست، ثروت نیست، هوی‏پرستی نیست، تمنیات شخصی نیست، مـــلاحظات گوناگون سیاسی نیست؛ بلکه هدفمان خداست. این دوتا خصوصیت، این دو عامل مهم، یعنی انگیزه و جهت‌گیری در نماز خلاصه شده. و این هم برای کسانی که بخش قابل توجهی از این مسؤولیت را بر دوش دارند، هم برای مردمان متوسط، هم برای عموم افراد جامعه، لازم است. البته کسانی که مسؤولیتهایشان سنگینتر است، بیشتر احتیاج دارند؛ آنها نیازشان به هر دو بیشتر است؛ هم به انگیزه، هم به جهت‏یابی و دقت در جهتگیری. لذا این‏که خداوند به پیغمبر می‏فرماید: « قم اللّیل الّا قلیلا نصفـه او نقـص منه قلیلا او زد علیه و رتّل القرآن ترتیلا»؛ شب را به ذکر خدا بگذران، بخش مهمی از شب را نماز بخوان، با خدا متصل شو. چرا؟ زیرا: «انّا سنلقی علیک قولا ثقیلا»؛ خطاب سنگینی متوجه به توست، خودت را آماده کن، برای این است. بنابراین، ماها بیشتر احتیاج داریم، دیگرِ مردم هم به نسبت در درجات مختلف به نماز احتیاج دارند. نماز اهمیتش این است.       ۲۷/۰۶/۸۵بطور مستمر و با ابزارهای مفید تبلیغی برای نهادینـــه کـردن فرهنگ نماز، برنامه‌ریزی کنید
 مقدمه ی اول و لازم این است که ما همه‏ی جوانها و همه‏ی مردممان را با نماز آشنا کنیم و اهمیت نماز را برای اینها شرح بدهیم. این کار متصدی لازم دارد… حقیقتاً دستگاههایمختلف بایستی در این زمینه کار و تلاش کنند. این، مهم است؛ این فقط این نیست که ما یک آدم غافل یا بی‏نماز را به نماز می‏کشانیم؛ این معنایش این است که ما داریم پایه‏ های یک حرکت عظیم جهانی را که نظام جمهوری اسلامی ستون مستحکم آن است، در میان انسانها استوار می‏کنیم. انسانها وقتی دلشان با نماز انس گرفت و از طریق نماز با خدای متعال مأنوس و آشنا شدند، به طور طبیعی گناهان از اینها دور می‏شود؛ دلهایشان نسبت به گناه حساس می‏شود و آن حالت تقوایی که در شرع مقدس قوامِ دینداری است، بتدریج در انسان حاصل می‏شود… تأکید می‏کنیم این کار را نیمه‏ کاره نگذارید؛ میان راه خسته نشوید. این، برای همیشه است؛ این کاری است که به طور مستمر باید ادامه داشته باشد؛ این مثل خود نماز که تعطیل‏بردار نیست، توقف نمی‏پذیرد؛ چون غفلت انسان موجبات فراوانی دارد و خیلی چیزها انسان را غافل می‏کند. برای اینکه با این غفلت مبارزه بشود، نماز لازم است؛ صبح، نماز؛ ظهر، نماز؛ شب، نماز؛ نافله، فریضه، به اهمیت نماز، به تأثیر نماز، به شرائط معنوی نماز باید مردم را آشنا کرد و از همه‏ی ابزارهای مفید تبلیغ بایستی در این راه استفاده کرد.     ۲۷/۶/۸۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا