اسم من ((تخم مرغ )) است

اسم من ((تخم مرغ )) است

فارسی من تخم مرغ است . به من مرغانه هم می گویند. اعراب به من ((بیض )) و ترکان ((یومورتا)) گویند. من یکی از مواد غذایی انسان هستم که از ابتدای خلقت مورد استفاده قرار گرفته و روز بروز مصرف من در ایران و سایر کشورهای جهان زیادتر می شود. دسته ای از گیاهخواران با اینکه از خوردن گوشت پرهیز می نمایند خوردن مرا جایز دانسته و در حقیقت مرا نایب مناب گوشت کرده اند. من یکی از غذاهای مفید و کامل بوده و خوردن من برای حفظ تندرستی و درمان پیشگیری ، اثری ارزنده دارد، زیرا من دارای مواد سفیده ای ، مواد معدنی ، ویتامینهای گوناگون ، مواد آلی ، مواد چربی و کمی قند بوده و در ساختمان من ۳۵ عنصر مختلف دیده شده است .
مواد سفیده ای در سفیده من به صورت محلول و زرده به حالت ترکیب با مواد چربی است و تاکنون شانزده نوع مواد سفیده ای در من کشف کرده اند که این شانزده نوع مواد سفیده ای ، می توانند قسمت اعظم احتیاجات بدن انسان را برای رشد و نمو و نوسازی عضلات تاءمین نمایند. چربی موجود در زرده من ، از عالیترین و سودمندترین انواع چربیها بوده و پرارزشترین آنها لیسیتین نام دارد که غذای اصلی شبکه عصبی بدن انسان بوده و وجودش برای حفظ حافظه ، قوای تفکر و دستگاه توالد و تناسل لازم و ضروری است . یکی از اسرار وجود من این است که با اینکه دارای کلسترل بوده و قاعده بایستی چربی خون را زیاد کنم ، خوردن من سبب افزایش فشار خون نمی شود، زیرا نوعی چربی در من وجود دارد که خاصیت آن پایین آوردن فشار خون است و به همین جهت است که خوردن من فشار خون را بالا نمی برد. زرده من دارای فسفر زیاد است . من دارای کلسیم زیاد و مقداری منیزی ، کلر، پتاسیم ، سدیم ، گوگرد و آهن می باشم .خواص دارویی
در من ۳۵ عنصر مختلف جمع آمده است .
از زرده من برای حفظ حافظه خود استفاده برید.در رشد اطفال نقش مؤ ثری دارم .اگر از مرض قند رنج می برید به سراغ من بیایید.
برای زخم معده مفیدم و قوای از دست رفته را جبران می کنم …
من دارای ویتامینهای محلول در چربی مانند ویتامینهای ((آ – د – ای و کا)) بوده و چنانچه در آفتاب قرار گیرم ، مقدار ویتامین (د) در من دو برابر می شود و نیز دارای ویتامین ((ب ۱، ب ۲، پ ، و ب ۱۴)) هستم .
اسید پانتونیک نیز در من زیاد بوده و خوردن من مانع ریزش مو می باشد. زرده من دارای هورمونهای جنسی و هورمونی شبیه انسولین بوده و خوردن من برای مبتلایان به مرض قند سود فراوان دارد. من به رشد اطفال کمک کرده و بلوغ را جلو می اندازم و شیر مادران را زیاد می کنم . خام من برای رشد، اثر بیشتری دارد. سفیده من چه به صورت خام و چه به صورت پخته آن مناسب و مفید است . زرده من چه به صورت خام و چه به صورت پخته در معده توقف کوتاهی داشته و ترشحات معدی را زیاد می کند و به همین جهت است که خوردن آن قبل از غذا اشتها را زیاد می کند.
من در حرارت و رطوبت زیاد فاسد می شوم و شستن من باعث می شود، که زودتر فاسد شوم ، ولی در هوایی که کمی مرطوب باشد دیرتر فاسد می گردم . اگر مرا در مجاورت سبزیها مخصوصا پیاز و سیب زمینی و میوه هایی مانند سیب و مرکبات قرار دهید، پس از چند روز آنها را فاسد و متعفن می کنم و این به علت گاز گوگردی است که به تدریج از من صادر می شود، بنابراین توصیه شده است که مرا از آنها دور نگه داشته و در یخچال نیز جای من از میوه ها و سبزیها مجزا شده است . پوست من دارای املاح کلسیم و فلزات دیگری است که قبلا به آنها اشاره گردیده . در زرده من بیشتر و در سفیده ، مقداری انزیمهای مختلف و دیاستازهای مفید وجود دارد. زرده عسلی من غذاییت بسیار داشته و فضولات آن کم است . مقوی دماغ و بدن بوده ، شهوت را زیاد می کند. خلط را از بین می برد و سینه را نرم کرده و از سرفه های خشک جلوگیری می کند و مانع خونریزی از سینه و معده می شود و برای زخم معده و کلیه و مثانه مفید است . برای کسانی که خون زیادی از آنها رفته و دچار ضعف شده اند، غذایی بهتر از زرده تخم مرغ برای آنها نیست و چون به زرده من کمی فلفل زده و آن را نیم برشته نمایند، برای زیاد شدن شهوت مؤ ثر است . خوردن زرده خام ، پادزهر خوبی است ، و بلعیدن آن آواز را باز می کند.
زیاده روی در خوردن من مضر معده بوده و باعث پیدا شدن سنگ در کلیه و مثانه و ایجاد زخمها و ضایعات جلدی و یکی از علل پیدایش گل مژه است . عسلی من برای اطفال می تواند جانشین شیر مادر شود، پخته سفت شده من دیر هضم ، مخصوصا در اشخاص رطوبتی است . خوردن من با کندر جهت رفع سرفه و با تخم کتان جهت تنگ نفس و با کمی نمک همراه با کندر و انزروت برای چاق شدن اشخاص لاغر و با خون سیاوشان جهت اسهال و پیچش دل و تباشیر قلمی جهت بند آمدن خون ، تجویز شده است . همچنین خوردن من همراه با سماق و مازو جهت اسهال نافع است . پخته من با سرکه شکم را جمع می کند، و برای معده مفید است . ضماد زرده و سفیده من همراه با برگ گل بابونه ، جهت ورم چشم و ورم بیضه و نشستگاه و با موم جهت نرم شدن جمیع ورمها و نرمی اعصاب مفید است . مالیدن پخته من مخلوط با زعفران جهت تسکین درد و ورم بواسیر و با عسل جهت بر طرف شدن کک مک و آثار سیاهی جلد و به تنهایی جهت شقاق (ترک نشستگاه ) نافع است و چون چهار تا پنج عدد زرده را با زیره کرمانی و گل بابونه پس از کوبیدن مخلوط کرده ، بر پارچه آب ندیده بمالند و آنرا روی آتش ملایم گرم کرده ، بر کمر ببندند درد آن را تسکین می دهد و چون زرده را گرم کرده روی دمل بگذارند و روی آن پارچه ای بچسبانند، باعث سرباز کردن آن شده و زخم آن را التیام می دهد.مالیدن زرده و سفیده بر صورت جهت در آمدن ریش و بر سر جهت تقویت مو مخصوصا موهای خشک سودمند می باشد، سفیده من غذائیت زیاد داشته و کمی دیر هضم است و خوردن آن با آرد جو برای جلوگیری از خونریزی معده و سینه مفید است . ضماد آن جهت درد چشم و زخمهای بد خیم و سوختگی آتش و آب جوش مفید بوده ، از تاول زدن جلوگیری می کند. مالیدن آن مانع آفتابزدگی می شود. پوست سخت بیرون مرا اگر کوبیده بر روی زخم بپاشید، آن را ضد عفونی می کند و اگر در سوراخ بینی بریزند، خون دماغ را بند می آورد و پاشیدن آن جرب و خارش را درمان می نماید.
برای شناسایی تازگی و کهنگی من کافی است یک محلول دوازده درصد آب نمک را در یک لیوان ریخته و مرا در آن بیندازید، اگر در ته لیوان عمودی ایستادم ، تخم مرغ روز بوده و تازه می باشم ، اگر وسط محلول معلق ماندم ، دو تا سه روز از عمر من می گذرد، و اگر روی محلول افقی افتادم ، بسیار کهنه و فاسد می باشم . این روزها تخم مرغ خشک کرده و تخم مرغ منجمد شده هم وارد بازار شده و بد نیست بدانید که خشک کردن تخم مرغ در قدیم هم بین چینیها معمول بوده است .اسید پانتوتینک در آن زیاد بوده و خوردن آن مانع ریزش مو و دارای هورمونهای جنسی و هرمونی شبیه انسولین بوده و خوردن آن برای مبتلایان به مرض قند خوب است .
سینه را نرم کرده و از سرفه های خشک جلوگیری می کند.
مانع از خونریزی از سینه معده می شود .
برای کسانیکه که خون زیادی از آنها رفته و دچار ضعف شده پخته تخم مرغ با سرکه شکم را جمع می کند و برای معده مفید است .
مالیدن زرده و سفیده بر صورت جهت در آمدن ریش و بر سر جهت تقویت مو مخصوصاً موهای خشک سودمند می باشد.
سفیده تخم مرغ غذاییت زیادی داشته کمی دیر هضم است و خوردن آن با آرد جو برای جلوگیری از خونریزی معده و سینه مفید است .
مالیدن تخم مرغ مانع آفتاب زدگی می شود .
پوست سخت آن را اگر کوبیده بر روی زخم بپاشید آنرا ضد عفونی می کند و اگر در سوراخ بینی بریزید خون دماغ را بند می آورد .
برای شناسایی تازگی و کهنگی تخم مرغ کافی است یک محلول دوازده درصد آب نمک را در یک لیوان ریخته و آن را در آن بیندازید اگر در ته لیوان عمودی ایستاد تخم مرغ روز بوده و تازه است اگر وسط محلول معلق ماند دوسه روز از عمر آن می گذرد و اگر بالا آمد بیش از چهار روز از عمر آن می گذرد و اگر روی محلول افقی افتاد بسیار کهنه و فاسد است
سیتن کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد .
سنگ کیسه صفرا را کوچک می کند و در برخی موارد حل و حذف می کند.
برای ترمیم حافظه و کاهش فراموشی در اشخاص سالخورده و حتی در جوانان کمک می کند .
برای درمان تصلب شرایین حتی در مراحل پیشرفته بسیار مقدی است.
انرژی صدری را آرام می کند و در برخی موارد کاملاً درمان می نماید .
خونریزیهای مفرط را کاهش می دهد .برای کم خونی و ضعف عضلانی اثر شفابخش دارد .در بیماری M.S اثر مفیدی نشان داده است .
در ناراحتی های مربوط به داء الرقرص و ناراحتی (Syndrome Gilles de tourette) آثار مثبت نشان داده است .
برای اختلالات عصبی مغز و در مورد اختلالات اعصاب کنترل و اعصاب محیطی مفید است .
لسیتین در روغن سویا – زرده تخم مرغ بمیزان قابل استخراج وجود دارد . ارزشمند ترین خاصیت لسیتین توانایی آن برای کاهش جزء مضر کلسترول همین LDL است زیرا کلسترول تنها با بودن در مجاورت لسیتین و اسید لینولئیک در خون حل می شود . به ا صطلاح فنی لسیتین در خون مانند یک امولسی فایر عمل می کند موجب می شود که مولکولهای درشت چربی شکسته و به مولکولهای خیلی ریز تبدیل شود و به آسانی از داخل رگها عبور کند و رسوب ننماید . لسیتین یک ماده روغنی از فسفر است و فسفر از نظر توانایی که برای کاهش جزء بد کلسترول LDL دارد مورد توجه خاص است . لسیتن به ترمیم ضعف حافظه وهمچنین برای ضعف شدت یادگیری و قوای فکری در اشخاص سالخورده و رقیق کردن و به جریان انداختن کلسترول در رگها کمک می کند.خواص تخم مرغ از نظر احادیث :
زیاد خوردن آن سبب زیادی فرزند است بخصوص اگر با آن پیاز بخورند و در هنگام خوردن استغفار کنند سبک است احتیاج زیاد به خوردن گوشت را کم میکند و درد سرهای گوشت را ندارد و همراه با گوشت نسل انسان را زیاد میکند زرده اش سبک و سفیدهاش سنگین است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا