میرزا علی محمد باب در آثار خود بارها به شخصی به نام ” محمد بن الحسن” اشاره کرده است، به عنوان نمونه در تفسیر سوره یوسف ذکر نموده است:
“الله قد قدّر ?ن یخرج ذالک الکتاب فی تفسیر أحسن القصص من عند محمّد بن الحسن بن علی بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمّدبن علی بن الحسین بن علی ابی طالب علی عبده لیکون حجّه الله من عند الذّکر علی العالمین بلیغاً.”( تفسیر سوره یوسف- صفحه ۱)
ترجمه: همانا خداوند مقدر فرموده است که خارج سازد این کتاب را در تفسیر سوره یوسف از نزد محمدبن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب بر بنده اش ? تا حجت و دلیل باشد از نزد ذکر بر همه عالمیان.
نصرت الله محمد حسینى در کتاب حضرت باب در این ارتباط آورده:
“اما اینکه حضرت باب بر حسب ظاهر به وجود محمد بن الحسن در آثار مبارکه اولیه خویش و از جمله کتاب قیوم الاسماء اشاره فرموده اند ، نکته ایست که باید بیشتر کاویده شود.”( حضرت باب- صفحات??? و ???)
همچنین در صحیفه عدلیه بیان کرده است:
“رابع معرفت امام است و در این مقام بر کل موجودات فرض است . معرفت دوازده نفس مقدس که قائم مقام ولایت مطلقه بوده باشند…و اسماء مقدسه ایشان که مرایای بیان است ، اینست الحسن بن علی و الحسین بن علی و علی بن بن الحسین …الحجه القائم محمد بن الحسن صاحب الزمان و الفاطمه الصدیقه صلوات الله علیهم اجمعین. “(صحیفه عدلیه- صفحه ۲۷)
بهاء الله نیز در مورد امام دوازدهم ذکر می کند:
” وکلُّ ما سمعت فی ذکر محمّد بن الحسن روح من فی لُجَجِ الأرواح فداه حقٌّ لا ریب فیه، وإنّا کلٌّ به موقنون. ولکن ذکروا أئمّهُ الدّین بأنّه کان فی مدینه جابُلقا…”( جواهر الاسرار- صفحات ۳۰ و ۳۱)
ترجمه: آنچه درباره ی محمد بن الحسن که روح عالمیان فدایش باد شنیده ای حق است و در آن هیچگونه شکی نیست و ما به تمامی آنها معترف و مؤمنیم و اما ائمه ی دین او را در شهر جابلقا یادآور شده اند…
با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که میرزا علی محمد باب ، مهدی موعود نمی باشد . زیرا مهدی موعود فرزند امام حسن عسکری (علیه السّلام) است و باب فرزند میرزا رضا بزاز می باشد.
نویسنده: ماندانا قندهاری