تدبیر ش۴۷
از وجود نخبگان در جهتهای درست استفاده کنیم
توصیه به مسئولین هم، در درجه اول، باز شکر است؛ شکرِ نعمت وجود نخبگان. اینجا هم شکر همان سه جزء را دارد. شناخت؛ اول بشناسیم نخبهها را. بعد بدانیم که وجود این نخبهها یک نعمت الهی است؛ این را خدا به ما داده، به مسئولین نظام داده. و بعد، از این وجود مغتنم و محترم و عزیز- یعنی مجموعه نخبه کشور و استـعدادهـای برتـر – در جهـتهای درسـت استفاده کنیم.۲ ۲. ۸۸/۰۸/۰۶ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور
تدبیر ش۵۷ ضرورت طرح رویکردهای اسلامی توسط استادان علوم انسانی
یکی از آقایان اشاره کردند که: ما در برخورد با علوم انسانی کنونی، به جای برخورد سلبی با رویکردهای غربی، برخورد ایجابی بکنیم؛ به معنای اینکه رویکردهای اسلامی را مطرح کنیم. بله! اساس قضیه همین است؛ شکی نیست. در خلأ که نمیشود زندگی کرد. وقتی مسئله مطرح شد، پاسخ میخواهد؛ یا پاسخ اوست، یا پاسخ ماست؛ منتها مهم دو چیز است: یکی اینکه همین پاسخی که ما داریم، باید تدوین شود – این کار را شما باید بکنید، این را اساتید حوزه و دانشگاه باید بکنند؛ کی این کار را بکند؟ این که دیگر کار دولتی نیست – دوم اینکه جرأت مناقشه در رویکرد کنونی غربی ناشی از لیبرال دموکراسی به وجود بیاید؛ این دو چیز لازم است. این هر دو چیز دست شماست؛ دست اساتید متخصص در علوم انسانی است. البته اینکه گفته شود: یک مدیریتی لازم است، یک ساختار ویژهای لازم است، اینها قابل تأمل است، قابل توجه است؛ باید رویش مطالعه کرد، حرف درستی هم هست – لااقل کلیاش درست است – لیکن به هر حال کار، کار اساتید علوم انسانی است.۴ ۴. ۱۴/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها
تدبیر ش۵۸لزوم جذب مستمر طلاب نخبه برای استفاده از نظرات آنان در موضوعات مختلف
تقویت ارتباط با مردم بویژه بررسی شیوههای جدید ارتباط، و ایجاد اتاق فکر و نواندیشی از دیگر مسائل ضروری برای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم [است] … جامعه مدرسین باید از طریق جذب مستمر طلاب نخبه و فضلای خوب حوزه، بدنهای قوی، گسترده و کارآمد تشکیل دهد تا از دیدگاهها و نظرات آنان در موضوعات مختلف استفاده شود.۴ ۴. ۰۱/۰۸/۸۹ (گزارش خبری) بیانات دردیدار رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
تدبیر ش۵۹ارتباط بین مجموعه بنیاد ملی نخبگان و دانشگاهها باید مستحکم شود
اگر بخواهیم این مجاهدت[جهاد علمی] بهطور کامل انجام بگیرد، باید یک توجه ویژهای به دانشگاهها بشود؛ چون دانشگاه، محیط زیست و محیط پرورش استعدادها و نخبههاست. اینجا، هم بنیاد ملی نخبگان وظایفی دارد، هم مدیران و رؤسای دانشگاهها و وزارتهای دانشگاهی مسئولیت دارند. نگاه بنیاد ملی نخبگان بر روی نخبگان، نباید این بنیاد را از نگاه به دانشگاهها غافل کند؛ یعنی باید یک نگاه ستادی به دانشگاهها داشته باشد و ارتباط بین مجموعه بنیاد ملی نخبگان و دانشگاهها باید مستحکم شود. از آن طرف هم در دانشگاهها نگاه نخبهشناس و نخبهپرور حتمـاً بایستـی در مجموعـه کارهـای دانشجویـی وجـود داشته باشـد؛ کـه البته در بخشهـای تحصیلات تکمیلی، ایـن معنـا بیشتر خواهـد بـود.۴ ۴. ۱۴/۰۷/۸۹ بیانات در دیدار نخبگان جوان
حمایت از نخبگان، باید در جهت نیازهای کشور باشد
حمایت از نخبگان چگونه است؟ … به نظر من مهمترین حمایت برای نخبگان این است که زمینه کار و مقدمات کار برای آنها فراهم شود. ذهن نخبه و مغز نخبه به دنبال کار، ژرفنگری، تولید، خلق، گشودن بابهای جدید و رفتن راههای نو است. امکانات سختافزاری باید برای اینها فراهم شود. در مواردی، هم امکانات سختافزاری، هم امکانات نرمافزاری باید فراهم شود تا نخبه بتواند کار و تلاش کند. البته این تلاش باید در جهت نیازهای کشور باشد. آنطور که به من گزارش کردند، نقشه جامع علمی، بخش مهمی از این نیازها را کاملاً رعایت کرده و در این نقشه جامع دیده شده. البته من هنوز گزارش نهاییای از نقشه جامع ندارم؛ دوستان با جدیت دنبال کار هستند.۴ ۴. ۱۴/۰۷/۸۹ بیانات در دیدار نخبگان جوان