بهشت و بهشتیان

بهشت و بهشتيان

 بیشترین سبب ورود به بهشت
    أکْثَرُ ما تَلِجُ بهِ اُمَّتی الجَنّهَ: تَقْوی اللَّهِ وحُسْنُ الخُلقِ.(۲/۷۹۶؛ کافی: ۲/۱۰۰)    
امّت من بیشتر به سبب دو چیز وارد بهشت می‏شوند: خدا پروایی و خوشخویی

سه خصلت بهشتی
    ثلاثٌ مَن لَقِیَ اللَّهَ عزّ و جل بهِنَّ دَخلَ الجَنّهَ مِن أیِّ بابٍ شاءَ: مَن حسنَ خُلقُهُ، وخَشِیَ اللَّهَ فی المَغیبِ والَمحْضَرِ، وتَرَکَ المِراءَ وانْ‏کانَ مُحِقّاً.    (۲/۷۹۶؛ کافی: ۲/۳۰۰)
هرکس با سه خصلت از دنیا برود، از هر دری که خواهد وارد بهشت شود: کسی که خوشخو باشد و در آشکار و نهان از خدا بترسد و بحث و ستیزه را رها کند، اگر چه حقّ با او باشد.

 عوامل ورود به بهشت
    أکُلُّکُم یُحِبُّ أنْ یَدخُلَ الجَنّهَ ؟ قالوا: نَعَم یا رسولَ اللَّهِ، قالَ: قَصِّروا مِن الأملِ، وثَبِّتوا آجالَکُم بینَ أبْصارِکُم، واسْتَحْیوا مِن اللَّهِ حقَّ الحَیاءِ.   (۲/۸۰۰؛ تنبیه الخواطر: ۱/۲۷۲)
آیا هر یک از شما دوست دارد به بهشت رود ؟ عرض کردند: آری، ای رسول خدا. فرمود: آرزو را کوتاه کنید، مرگ را در مقابل دیدگان خود قرار دهید و از خدا چنان که شاید شرم دارید.

جهاد، کوتاه ترین راه به بهشت
    مَن خُتِمَ لَهُ بجِهادٍ فی سَبیلِ اللَّهِ ولو قَدْرَ فَواقِ الناقهِ دَخلَ الجَنّهَ. (۲/۸۰۰؛ مستدرک الوسایل: ۲/۱۲۲)
هر کس به اندازه زمان میان دو دوشیدن شتر جهاد در راه خدا نصیبش شود وارد بهشت گردد.

بهشت با تضمین پیامبر
    مَن ضَمِنَ لی ما بینَ لِحْیَیْهِ و ما بینَ رِجْلَیْهِ ضَمِنتُ له الجَنّهَ.    (۲/۸۰۲؛ معانی الاخبار: ۴۱۱)
هر کس به من تضمین دهد که زبان و شهوت خویش را حفظ کند، من بهشت را برای او ضمانت می‏کنم.

ضمانتی از پیامبر برای بهشت
    تَقَبّلوا لی بسِتّهٍ أتَقَبّلْ لَکُم بالجَنّهِ: اذا حَدَّثْتُم فلا تَکْذِبوا، واذا وَعدْتُم فلا تُخْلِفوا، واذا اؤْتُمِنْتُم فلا تَخونوا، وغُضّوا أبْصارَکُم، واحْفَظوا فُروجَکُم، وکُفُّوا أیدیَکُم وألسِنَتَکُم.(۲/۸۰۲؛ امالی صدوق: ۸۲)    
شش چیز را برای من به عهده گیرید، من برای شما بهشت را به عهده می‏گیرم: هرگاه سخن گفتید دروغ مگویید، هر گاه وعده دادید خلف وعده نکنید، هرگاه امینتان دانستند خیانت نورزید، چشمانتان را (از حرام) فرو بندید، شهوت خویش را حفظ کنید و دست و زبان خود را نگهدارید.

 محرومین از بهشت
    تَحْرُمُ الجنّهُ علی ثلاثهٍ: علی المَنّانِ، وعلی المُغْتابِ، وعلی مُدمِنِ الخَمرِ.  (۲/۸۰۴؛ الزهد للحسین بن سعید)
بهشت بر سه کس حرام است: منّت گذارنده (برخدا)، غیبت کننده و می گسار.

خیانت و بهشت
    لایَدخُلُ الجَنّهَ خِبٌّ ولا خائِنٌ.(۲/۸۰۶؛ کنزالعمال: ۴۳۷۷۷)    
حیله‏ گر و خیانتکار به بهشت نمی‏روند

محروم بودن حاکم خائن از بهشت
    مَنِ اسْتَرْعی رَعِیّهً فغَشَّها حَرّمَ اللَّهُ علَیهِ الجَنّهَ.(۲/۸۰۶؛ تنبیه الخواطر: ۲/۲۲۷)    
هر کس سرپرست ملتی شود و به آنها خیانت و دغل ورزد، خداوند بهشت را بر او حرام گرداند.

 درجات خاص بهشت
    انَّ فی الجَنّهِ دَرَجهً لا یَنالُها الّا امامٌ عادِلٌ، أو ذو رَحِمٍ وَصُولٌ، أو ذو عِیالٍ صَبورٌ. (۲/۸۱۰؛ الخصال: ۹۳)    
در بهشت درجه و مقامی است مخصوص پیشوای دادگر و آن که زیاد صله رحم به جا آورد و عیالوار صبور.

تهیدستان و بهشت
    أوَّلُ مَن یَدخُلُ الجَنّهَ مِن خَلقِ اللَّهِ الفُقَراءُ.(۲/۸۱۸؛ کنزالعمال: ۱۶۶۳۶)    
نخستین خلق خدا که وارد بهشت می‏شوند تهی دستان‏ اند.

 اولین وارد شوندگان به بهشت
    أوَّلُ مَن یَدخُلُ الجَنهَ شَهیدٌ وعَبدٌ أحسنَ عِبادهَ ربِّهِ.(۲/۸۱۸؛ تنبیه الخواطر: ۱/۵۷)    
نخستین کسی که داخل بهشت می‏شود، شهید است و بنده‏ای که عبادت پروردگارش رابه نیکویی به جای آورده باشد.

گریختن از اطاعت حق و حرمان از بهشت
    کُلُّکُم یَدخُلونَ الجنّهَ، الّا مَن شَرَدَ علی اللَّهِ شِرادَ البَعیرِ علی أهلِهِ. (۲/۸۲۰؛ کنزالعمال: ۱۰۲۲۱)
همه شما به بهشت می‏روید، مگر کسی که از طاعت خدا بگریزد؛ همچنان که شتر از دست صاحب خود می‏رمد و می‏گریزد
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا