پرسش . بهشت و جهنم برزخی چگونه است؟
پاسخ: انسانها را در عالم برزخ در انتظار بر پاشدن قیامت نمیگذارند؛ بلکه پس از پشت سر گذاشتن پرسش قبر آنها را یا وارد بهشت برزخی میکنند و یا جهنم برزخی. در روایات فراوانی آمده است: « ان القبر روضه من ریاض الجنه أو حفره من حفر النار»(خصال ج ۱ ص ۱۱۹ باب الثلاثه و تفسیر قمی ج ۲ ص ۱۹۴ و… .)قبر باغی از باغهای بهشت و یا گودالی از گودالهای جهنم است.
در آیات نیز دیدیم که متوفی وارد بهشت یا جهنم میشود: « قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» (یس: ۲۶ و ۲۷) و آیات دیگری که قبلاً مورد اشاره قرار گرفت. در روایات نیز از قول معصومین علیهم السلام مطالب فراوانی درباره حیات اهل ایمان و معصیت در بهشت و جهنم برزخی بیان شده است که چند نمونه از آن در اینجا میآید: در نامهای از امیر المومنین علیه السلام به محمد بن ابی بکر آمده است: «ای بندگان خدا! بعد از مرگ برای کسی که آمرزیده نشود بسی سختتر است از خود مرگ. پس بر حذر باشید از تنگی فشار و تاریکی و غربت قبر. قبر هر روز میگوید: من خانه غربتم؛ من خانه خاکنشینیام؛ من خانه وحشتم؛ من خانه کرمها و گزندگان زمین هستم؛ و قبر باغی از باغهای بهشت یا حفرهای از حفرههای جهنم است.
هنگامی که بنده مومن دفن میشود زمین به او میگوید: مرحبا به تو خوش آمدی. هنگامی که بر روی من راه میرفتی، از بهترین کسانی بودی که دوست میداشتم. پس هرگاه متولی کار تو من شدم، به زودی خواهی دانست که چگونه با تو رفتار خواهم کرد. آنگاه به اندازه وسعت بینایی (به انداره چشمانداز) برای او وسعت پیدا میکند.
و کافر هنگامی که دفن میشود، زمین به او میگوید: نه مرحبا بر تو است و نه خوش آمدی؛ تو از مبغوضترین کسانی بودی که بر پشت من راه میرفتی. پس وقتی که من متولی کار تو شدم به زودی خواهی دانست که با تو چگونه رفتار خواهم کرد. آنگاه آنچنان او را فشار میدهد که استخوان های دو پهلویش به هم میرسد. تحقیقاً زندگی تنگی که خداوند دشمنش را از آن برحذر داشته است، همین عذاب قبر است. در قبر بر کافر نود و نه مار بزرگ مسلط میشود که گوشتش را گاز میگیرد و استخوانش را خُرد میکند. این گونه همواره بر او وارد میشوند تا روز قیامت. این مارها طوری است که اگر یکی از مارها در زمین بدمد،هرگز گیاهی نمیروید. ( این سخن در مورد عذاب اهل برزخ و تفاوت عذابهای برزخی با آلام دنیوی مانند نص است؛ زیرا چنین کارهایی در دنیا قابل تصور نیست و حضرت با صراحت میفرماید «در قبر» چنین عذابی وجود دارد.) ای بندگان خدا، نفسهای شما ضعیف است، و بدنهای شما نازپرورده و نازک است؛ طوری که از رنجهای بسیار کم نیز ناتوانید. پس اگر توان ندارید که بر بدنها و جانهایتان از عذابهایی که توان تحمل آن را ندارید و صبر در برابر آن نتوانید به جزع و بیتابی درآیید، پس کارهایی را انجام دهید که خداوند دوست دارد و آنچه برای خدا ناپسند است، ترک کنید. (بحار ج ۶ ص ۲۱۸ حدیث ۱۳؛ امالی طوسی ج ۱ ص ۲۷.)
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام سؤل شد: ارواح مومنین در کجا قرار دارند؟ حضرت فرمودند: در حجره هایی در بهشت سکونت دارند؛ از غذای بهشتی میخورند و از شرابهای آن مینوشند و به دیدار یکدیگر میروند، و میگویند: پرودگارا: ساعت قیامت را برای ما به پا دار و آنچه به ما وعده فرمودی عطا فرما.
پرسیدند ارواح کفار کجایند؟ امام علیه السلام فرمودند: در حجرههایی از آتش ساکنند؛ از طعام های آن میخورند و از شراب های جهنم مینوشند؛ یکدیگر را ملاقات میکنند و گویند: پروردگارا ساعت قیامت را برای ما برپای مدار تا ما را به آنچه وعده فرمودی مجازات کنی. (بحار ج ۶ ص ۲۳۴. )
در این حدیث شریف دو نکته قابل توجه است: ۱. آنچه از ظاهر حدیث که از سکونت، خوردن و نوشیدن سخن میگوید به دست میآید ارواح همراه با بدنهای برزخی آنهاست نه ارواح به تنهایی. ۲. عذابهای قیامت بسیار شدیدتر و غیر از عذابهای برزخی است. همچنین نعمتهای قیامت؛ به همین دلیل مومنین تقاضای آمدن قیامت و کفار عدم آن را دارند. در کلامی دیگر امام صادق علیه السلام فرمود: بهشتیان برزخی در ادامه دعا برای برپایی قیامت، از خدا میخواهند که آخرین فردشان را به اولین آنها ملحق نماید و برعکس دوزخیان برزخی از خدا میخواهند که آخرین فرد آنها را به اولین فردشان ملحق ننماید. (بحار ج ۶ ص ۲۶۸ و ۲۷۰.)