تدبیر ش۲۳
اهتمام و جدیت به شاگرد پروری و نیروی کار آمد علمی در حوزه و دانشگاه
اساتید باید یکی از اهتمام هایشان شاگرد پروری باشد. ارزش استاد، اعتبار استاد در بیرون، به شاگردانِ اوست. در حوزه های علمیهی ما هم همینطور است. آن استاد، آن فقیه یا اصولی یا حکیمی ارزش بیشتری در چشمها دارد که آثار وجودی او به شکل شاگردان و تلامذهی برجسته او، خودش را نشان بدهد. شاگرد پروری کنید. این افرادی که میآیند در کلاسهای درس شما – چه در دورههای کارشناسی، چه در دورههای تکمیلی- مینشینند و شما با اینها به عنوان استاد مواجه میشوید، اینها را نباید به حساب یک مستمعِ یک سخنرانی، یک منبر به حساب آورد؛ نه، باید مثل مصنوعی که میخواهید با دستان خودتان بسازید، با اینها برخورد کنید. البته استعدادها یکسان نیست شوقها یکسان نیست زمینهها و فضاهای گوناگون یکسان نیست؛ اما این هدف برای اساتید، به نظر من یک هدف جدی باید باشد. نگاه کنید ببینید چقدر شاگرد پرورش دادهاید. شاگرد فقط آن کسی نیست که سر کلاس حاضر میشود؛ آنی است که به وسیله شما ساخته میشود و تحویل داده میشود به دنیای علم به عنوان یک نیروی کارآمد علمی. ۹/۷/۸۶
یک مجموعه باید در پژوهش و تحقیق متکی به خود باشد
برای یک مجموعه علمی، این مایه منقصت است که در پژوهش و تحقیق که منشأ و منبع رویش علمی است، ضعیف باشد؛ باید بتواند از لحاظ علمی متکی به خود باشد. البته از دیگران هم استفاده کند، با دنیا هم تبادل کند، آن وقت در این صورت جایگاه شایستهی خودش را هم در تبادلهای علمی در دنیا پیدا خواهد کرد؛ وقتی متکی است به دانش و تحقیق و کارکرد علمیِ خود. این در دنیا و در مبادلات علمی هم تأثیر خودش را میگذارد. این هم تأکید چند باره دربارهی تحقیق. ۹/۷/۸۶
تدبیر ش۲۴ایمان و تقوا، روح پژوهش، نوآوری، کارآزمودگی و انضباط کامل
پژوهش، نوآوری، کارآزمودگی، انضباط کامل، چیزهایی است که بایست در اولین قلمهای فهرست وظایف شما وجود داشته باشد. روح این همه، ایمان و تقوای شماست… یک روز اینجور به ملت ما و به خود نیروهای مسلح باورانده بودند که لباس ارتشی با دینداری سازگار نیست. ارتشیان غیور ما، خلاف این را به اثبات رساندند؛ نشان دادند که دورههای تحصیلی ارتش و دورههـــای کـاری و مراکز گوناگون ارتش، جایگاه رشد ایمان و بصیرت دینی است. امروز جوانان ارتشی ما، در دین، در تقوا، در پاکدامنی، جزو بهترین جوانان ما هستند. فداکاریهایی هم که این عزیزان کردهاند، مثل همهی سرافرازان نیروهای مسلح، نامهایی را از اینها بر پیشانی بلند این کشور و این ملت تا ابد ثبت کرده است. اینها را جزو برنامههای حتمی خودتان به حساب بیاورید. ۲/۸/۸۶
راه عـــلم، تقویت اراده، خلاقیت و سازندگی، رشد و تکامل را جوان ایرانی باید بپیماید
امروز ملت ایران و جوانان ایران در دنیای اسلام و در بسیاری از کشورهای دیگر برای ملتها و برای روشنفکران الهامبخشند… این راه باید ادامه پیدا کند؛ امید به شما جوانهاست. خودتان را آماده کنید. مسئله فقط مسئلهی جنگ نظامی نیست که بگوییم خودتان را آمادهی جنگ نظامی کنید؛ نه، اگر یک روزی اتفاق نظامی هم در این کشور بیفتد، این میلیونها جوان ایرانی، این پسران، این دختران، این مادران و فرزندان، امتحان خوبی دادهاند؛ در گذشته نشان دادهاند که چه میکنند، در آینده هم همین خواهد بود؛ لکن مسئله منحصر به این نمیشود. راه علم، راه تقویت اراده، راه خلاقیت وسازندگی، راه رشد و تکامل را جوان ایرانی باید بپیماید. هر مقدار ما از معارف اسلامی فاصله بگیریم، از مجاهدت و تلاش و تکاپو دست برداریم، ضرر خواهیم کرد و به همین نسبت در این نبرد تاریخی مرگ و زندگی، عقب خواهیم رفت؛ ضربه خواهیم خورد. ۹/۸/۸۶
هسته های علم و معرفت و سیاست را باید تقویت کنیم
ملت ایران باید هم در میدان علم بایستد، هم در میدان فعالیت اقتصادی تلاش کند، هم این وحدت و یگانگی و یکدلی میان ملت و دولت را تقویت کند، هم هستههای معرفت و آگاهی و توانایی فکری وروحی رادر مجموعهی ملت، بخصوص در میان جوانان باید تقویت کند. در دانشگاههای ما، این هستههای علم و معرفت و سیاست، انجمن های گوناگون- انجمنهای اسلامی، جامعهی اسلامی، جنبش عدالت خواهی، بسیج دانشجویی،دهها مجموعه ی جوان – که با نامهای گوناگون در دانشگاهها، در دبیرستانها مشغول فعالیتند، هر کدام از اینها یک برگ زرین برندهای هستند از تلاش ملت ایران؛ اینها را باید تقویت کنیم. ۹/۸/۸۶