جهنم

جهنم

پرسش: آیا کسانی که وارد جهنم می‏شوند، برای همیشه در جهنم خواهند ماند؟ آیا درآخرت مرگی وجود دارد؟

پاسخ: الف) همه کسانی که وارد جهنم می‏شوند برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصی مانند کافران برای همیشه در جهنم خواهند بود، (ر.ک: مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج ۶، ص ۴۸۳، دار الکتب الاسلامیه) . ب) در مورد کسانی که برای همیشه در جهنم خواهند بود این پرسش مطرح می‏شود که چگونه گناه محدود، کیفر و مجازات نامحدود خواهد داشت که این پرسش تحت عنوان “خلود” یا “جاودانگی عذاب” معروف است. مجازات‏ها بر سه گونه‏اند: ۱. مجازات قراردادی، ۲. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد، ۳. مجازاتی که تجسم خود گناه است. مجازات‏های اخروی، هیچ کدام از خواصّ و فواید مجازات‏های قراردادی (مانند تنبیه، عبرت، تربیت و…) را ندارد؛ زیرا آخرت جای عمل نیست، بلکه جای حساب است. پس مجازات‏های اخروی یا رابطه تکوینی با گناه دارد که پاره‏ای از آیات و روایات بر این مطلب دلالت دارند؛ مانند کلام امام علی(ع) که می‏فرمایند: “عمل صالح کشت آخرت است”، (نهج‏ البلاغه، خطبه ۲۲) . در این گونه مجازات‏ها، تناسب بین عمل و نتیجه، از لحاظ کمی شرط نیست؛ مانند یک لحظه غفلت در رانندگی که نقص عضو همیشگی به دنبال خواهد داشت. و یا این که مجازات‏های اخروی، تجسّم خود گناه است که پاره‏ای دیگر از آیات و روایات بر این حقیقت تأکید دارند. جواب دوّم: امام صادق(ع) در جواب پرسشی درباره خلود در بهشت و جهنّم می‏فرمایند: علت همیشه بودن دوزخیان در دوزخ، این است که تصمیم آنان این بوده که هر گاه در دنیا جاودانه بمانند، خدا را نافرمانی کنند و جهت همیشه بودن بهشتیان در بهشت نیز این است که تصمیم آنان این بوده که هرگاه در این دنیا جاودانه بمانند، اطاعت خدا کنند. پس تصمیم‏های این دو گروه، آنان را بهشتی دائم و دوزخی همیشگی کرده است، (بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۴۷) . ج) طبق آیات و روایات – از جمله آیات و روایات خلود – در عالم آخرت مرگی وجود ندارد. زیرا سنخ قوانین آن عالم با این عالم متفاوت و به کلی دیگر است، (ر.ک: به سوی جهان ابدی، قربانی، زین‏العابدین، صص ۴۳۱ – ۴۱۲) .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا