حجاب درواقع دربرگیرنده مفاهیمی چون حیا و رعایت اصولی برای پرهیز از بیبند و باریهاست و با این رویکرد حجاب نه برای خانمها بلکه برای مردان هم موضوعیت دارد و توجه کارشناسی به مبحث حجاب نه تنها با مقاومتها روبرو نمیگردد بلکه اجرای الگوی اسلامی حجاب به شرطی که به دور از سلیقهگراییها و کجاندیشیها باشد میتواند به تحکیم بنیان خانواده و تعمیق ارزشهای الهی نیز منجر گردد.
نیروی سرشاری که به دنبال بلوغ سنی در نوجوانان و جوانان شکل میگیرد اگر بهواسطه تحریکات زودرس و شرایط اجتماعی و محیطی تحریک کننده خراب نشود میتواند سرمنشأ تحولات ژرف فکری در زمینههای فرهنگی علمی و اجتماعی و سیاسی گردد ولی اگر محیط سرشار از تحریک کنندههای جذاب جنسی باشد ولی فکری هم به تخلیه طبیعی و شرعی این نیروها نشود آنوقت تضاد ارزشی و دوگانگی ارزشی جوانان ما را ریاکار و فا سد پرورش خواهد داد.
درواقع حجاب یکی از مقولههای پیشگیرانه مهمی میباشد که میتواند مانع بیداریهای زودرس جنسی گردد و درنتیجه مانع انفجار تکانشی نیروهای مهارگسیخته شود به شرطی که در مبحث حجاب به موارد زیر توجه گردد :
1- بحث ازدواج جوانان بایستی بهصورت یک معضل جدی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و بهصورت عملی و نه شعاری اقدامات مؤثری در حیطههای فرهنگ سازی و تسهیل در امور معیشتی نسل جوان به عمل آید و ما نباید قبل از فراهم نمودن شرایط کار و اشتغال در جوانان آنها را مواخذه نماییم چراکه رکن اول قبول مسئولیت استقلال نسبی معیشتی میباشد ولا غیر.
2- فضای مدیریت کلان در جامعه اسلامی باید به شکلی باشد که به دلایل سوء مدیریتها و فرصت طلبیها و هیاهو سالاریها از ارزشهای اسلامی سوء استفاده نگردد چه اینکه هرگونه سوء استفاده از ارزشهای انسانی و عوام فریبی خود به شکل گیری دوگانگیهای ارزشی منجر گشته و جوانان ما را سرشار از عقدههای سرکوفته مینماید که به دنبال آن ناچار به بیحیایی میگردند. فلذا نمیشود فساد اخلاقی را به بهانه رویکرد حجاب اسلامی پیش کشید ولی از فسادهای مادی و قدرت ذینفوذها چشم پوشی نمود و هرگونه فرصت طلبی در این حیطه از چشمان تیزبین جوانان نخواهد توانست فرار کند و آنها را همواره با سؤالات متضاد روبرو خواهد کرد.
توضیح بیشتر اینکه که هرگونه سوء مدیریتها در جامعه ولو در شکل اقتصادی آن میتواند زمینه ساز فساد اخلاقی گردد و اخلاق شامل همه ارزشهای خوب میگردد نه اینکه به خاطر قدرت هر غلطی بکنیم و آنوقت انتظار نداشته باشیم که جوانان ما در دام تضادهای عقیدتی و اخلاقی نیفتد!
3- با مصادیق فساد اخلاقی در همه سطوح برخورد شود اینجور نباشد فلان مدیر ذینفوذی به بهانه خودی بودن آزادی تام داشته باشد و در محیط اداری با ریاکاری مطلق منشی بازی نماید و ساعتها با خانمها خلوت نماید ولی وقتی یک جوانی ولو از روی لغزش خطا میکند مچش را بگیریم !
حجاب اسلامی باید از زندگی خصوصی و عمومی خود مدیران و مسئولین آغاز شود تا من شهروند هم مقاومتی در برابر ارزشها ننمایم وگرنه حجاب برای عوام آری ولی برای خودیها نه خود سرمنشأ مقاومتها انحرافها خواهد گردید.
4- بحث ازدواج موقت بایستی به شکلی کارشناسانه و شرعی فراگیر شود و به هر دلیلی اگر شهروندی احساس وسوسه نمود بتواند به طریقی معقول و بهداشتی و شرعی نیاز خود را مرتفع نماید و در این حیطه باید با هیاهو سالاریهای منافقانه تندروها مبارزه شود که فضا را غبارآلود نکنند . مهم این است که ما اصول اعتقادی خود را قبول داشته باشیم و اگر پذیرش اصول اعتقادی و شرعی با بسترسازیهای فرهنگی عمومی گردد نه احساس گناهی میشود و نه مقاومتهای ریاکارانه صورت میپذیرد.
5- حجاب اسلامی بانوان و آقایان نیازمند زور وبگیر وببندها نیست واگر فسادی جنسی شکل میگیرد بخاطر جهل ما به اصول شرعی اتفاق می افتد واگر راهکارهای صحیح شرعی وقانونی اندیشیده شود هیچ دیوانه ای هم خطا نخواهدرفت چرا که بهانه ای برای خطا ندارد.
6- ماباید تکلیف مسلمانی و آنهم درچهارچوب فقه تشیع را درنظربگیریم ومشکلات فرهنگی ویا تربیتی خودرا به حساب دین مداری نگذاریم. در فقه شیعه هم راهکارهای مناسبی برای ازدواج های دائم اندیشیده شده وهم درمواقع ضروری وتنکنا واحتمال گناه ازدواج موقت هم سفارش شده است واینها خود چهارچوب خاص خودشان رادارند حال اگر ما به دلیل نقص فرهنگی یا مشکل اعتقادی وسلیقه معیوب خود نمی توانیم بادین سازگارگردیم خواه ناهواه به بی حجابیها نیز منجر خواهدشد.
خلاصه کلام اینکه هم حاکمیت وهم جامعه درجهت فرهنگ سازی برای اصول اعتقادی مسئولند وحجاب اسلامی به شرطی فراگیر می شود که ما با سوء مدیریتها به عقده های مردمی نیفزائیم وبلکه با تخلیه به موقع ومناسب هیجانات مردمی مانع کج اندیشیها وافراط گرائیها گردیم.
منبع: الفحجاب درواقع دربرگیرنده مفاهیمی چون حیا و رعایت اصولی برای پرهیز ازبی بندوباریهاست وبااین رویکرد حجاب نه برای خانمها بلکه برای مردان هم موضوعیت دارد وتوجه کارشناسی به مبحث حجاب نه تنها با مقاومتها روبرو نمیگردد بلکه اجرای الگوی اسلامی حجاب به شرطی که بدورازسلیقه گرائیها وکج اندیشیها باشد میتواند به تحکیم بنیان خانواده وتعمیق ارزشهای الهی نیز منجر گردد.
نیروی سرشاری که به دنبال بلوغ سنی در نوجوانان و جوانان شکل میگیرد اگر بهواسطه تحریکات زودرس و شرایط اجتماعی و محیطی تحریک کننده خراب نشود میتواند سرمنشاء تحولات ژرف فکری درزمینه های فرهنگی علمی واجتماعی وسیاسی گردد ولی اگر محیط سرشار ازتحریک کننده های جذاب جنسی باشد ولی فکری هم به تخلیه طبیعی وشرعی این نیروها نشود آنوقت تضاد ارزشی و دوگانگی ارزشی جوانان مارا ریاکار وفاسد پرورش خواهد داد.
درواقع حجاب یکی ازمقولههای پیشگیرانه مهمی میباشد که میتواند مانع بیداریهای زودرس جنسی گردد و درنتیجه مانع انفجار تکانشی نیروهای مهارگسیخته شود به شرطی که در مبحث حجاب به موارد زیر توجه گردد :
1- بحث ازدواج جوانان بایستی بهصورت یک معضل جدی اجتماعی مورد توجه قرارگیرد وبهصورت عملی ونه شعاری اقدامات موثری درحیطه های فرهنگ سازی وتسهیل درامور معیشتی نسل جوان به عمل آید وما نباید قبل از فراهم نمودن شرایط کار واشتغال درجوانان آنهارا مواخذه نمائیم چراکه رکن اول قبول مسئولیت استقلال نسبی معیشتی میباشد ولاغیر.
2- فضای مدیریت کلان درجامعه اسلامی باید به شکلی باشد که به دلایل سوء مدیریتها وفرصت طلبیها وهیاهو سالاریها ازارزشهای اسلامی سوء استفاده نگردد چه اینکه هرگونه سوء استفاده ازارزشهای انسانی وعوامفریبی خود به شکل گیری دوگانگیهای ارزشی منجر گشته و جوانان مارا سرشار از عقده های سرکوفته می نماید که به دنبال آن ناچار به بی حیایی می گردند. فلذا نمی شود فساد اخلاقی را به بهانه رویکرد حجاب اسلامی پیش کشید ولی ازفسادهای مادی وقدرت ذی نفوذها چشم پوشی نمود وهرگونه فرصت طلبی دراین حیطه ازچشمان تیزبین جوانان نخواهد توانست فرارکند وآنها را همواره با سئوالات متضاد روبرو خواهدکرد.
توضیح بیشتر اینکه که هرگونه سوء مدیریتها درجامعه ولو در شکل اقصادی آن میتواند زمینه ساز فساد اخلاقی گردد واخلاق شامل همه ارزشهای خوب می گردد نه اینکه بخاطر قدرت هر غلطی بکنیم وآنوقت انتظار نداشته باشیم که جوانان ما دردام تضادهای عقیدتی واخلاقی نیفتد!
3- با مصادیق فساداخلاقی درهمه سطوح برخورد شود اینجور نباشد فلان مدیر ذینفوذی به بهانه خودی بودن آزادی تام داشته باشد ودرمحیط اداری باریاکاری مطلق منشی بازی نماید وساعتها با خانمها خلوت نماید ولی وقتی یک جوانی ولو ازروی لغزش خطا می کند مچش را بگیریم !
حجاب اسلامی باید اززندگی خصوصی وعمومی خود مدیران ومسئولین آغازشود تا من شهروند هم مقاومتی دربرابر ارزشها ننمایم وگرنه حجاب برای عوام آری ولی برای خودیها نه خود سرمنشاء مقاومتها وانحرافها خواهدگردید.
4- بحث ازدواج موقت بایستی به شکلی کارشناسانه وشرعی فراگیرشود و به هردلیلی اگر شهروندی احساس وسوسه نمود بتواند به طریقی معقول وبهداشتی وشرعی نیازخودرا مرتفع نماید ودراین حیطه باید با هیاهو سالاریهای منافقانه تندروها مبارزه شود که فضا را غبارآلود نکنند . مهم این است که ما اصول اعتقادی خودرا قبول داشته باشیم واگر پذیرش اصول اعتقادی وشرعی بابسترسازیهای فرهنگی عمومی گردد نه احساس گناهی می شود ونه مقاومتهای ریاکارانه صورت میپذیرد.
5- حجاب اسلامی بانوان و آقایان نیازمند زور وبگیر وببندها نیست واگر فسادی جنسی شکل میگیرد بخاطر جهل ما به اصول شرعی اتفاق می افتد واگر راهکارهای صحیح شرعی وقانونی اندیشیده شود هیچ دیوانه ای هم خطا نخواهدرفت چرا که بهانه ای برای خطا ندارد.
6- ماباید تکلیف مسلمانی و آنهم درچهارچوب فقه تشیع را درنظربگیریم ومشکلات فرهنگی ویا تربیتی خودرا به حساب دین مداری نگذاریم. در فقه شیعه هم راهکارهای مناسبی برای ازدواجهای دائم اندیشیده شده وهم درمواقع ضروری وتنکنا واحتمال گناه ازدواج موقت هم سفارش شده است واینها خود چهارچوب خاص خودشان رادارند حال اگر ما به دلیل نقص فرهنگی یا مشکل اعتقادی وسلیقه معیوب خود نمی توانیم بادین سازگارگردیم خواه ناهواه به بی حجابیها نیز منجر خواهدشد.
حجاب اسلامی و ضرورتهای بسترساز آن

- آبان 23, 1394
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 256 نفر
- برچسب ها : حجاب, حجاب اسلامي, دانستنی ها
اشتراک گذاری این صفحه در :

عادت به مطالعه
۱۴۰۴/۰۱/۲۱
نکات ضروری در دوست داشتن همسر
۱۴۰۴/۰۱/۲۰
مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶