خواب و رؤیا ـ اعتماد

خواب و رؤيا ـ اعتماد

پرسش. دخترم در خواب دیده که او و مرا به خاطر بداخلاقی به جهنم برده ‏اند. تا چه حدی می‏توان به این خواب اعتماد کرد؟

پاسخ: در روایت است که برخی از رؤیاها حق و برخی دیگر باطل است. هر بنده ‏ای وقتی می‏خوابد روحش به سوی پروردگار جهانیان عروج می‏کند. آنچه را در آن جایگاه می‏بیند، حق است سپس خداوند عزیز و جبار به روح آن بنده امر می‏کند که به بدنش برگردد. آنچه در این مسیر نزول از آسمان به زمین می‏بیند، اضغاف احلام (خواب‏های پریشان) است.    (شیخ صدوق، الامالی، انتشارات کتابخانه اسلامیه، ۱۳۶۲ش، ص ۱۴۶؛ بحارالانوار، ج۵۸، ص ۱۵۸ ـ ۱۵۹.)  
در روایت دیگری آمده است که «هرگاه اصحاب صبح به محضر رسول گرامی اسلام صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله می ‏آمدند، می‏پرسیدند از مبشرات (مژده ‏ها) چه خبر؟»    (بحارالانوار، ج۵۸، ص ۱۷۷.)    این روایت اشاره به رؤیاهای صالحه و صادقه‏ای دارد که حضرتش می‏دید. چنین رؤیاهایی از دو جهت مژده ‏اند؛ اول اینکه خبر خوشی را برسانند دوم خبر بدی را می‏رساند که برای رهایی از آن صدقه و دعا لازم است. مژده بودن از نظر جهت دوم بالاتر است؛ چرا که بدی را دفاع می‏کند.
گفته می‏شود؛ باید خدا را شاکر باشی که فرزندت رؤیای صادقه می‏بیند، این رؤیا شاید تجسم عملی باشد که تو در روز انجام دادی. نتیجه چنین رؤیایی تنبیه و تنبّه توست. آنچه برایت اتفاق افتاده است اگر موجب خوف الهی شود و به سبب آن خوف، اشکت جاری گردد، موجب خاموش شدن آتش غضب الهی است و این حالتی که در تو به وجود آمده است از الطاف الهی است. پس از آگاهی از این خواب به مراقبت از اعمال خود پرداخته، کارهای ناپسندی که موجب عذاب می‏شود را ترک کن و به جبران گذشته همت گمار. صدقه دادن و دعا کردن از جمله اسبابی است که در این راه مددرسان این راه خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا