روابط فرهنگی زن و شوهر

روابط فرهنگي زن و شوهر

۱- سؤال: چندین سال است که ازدواج کرده ‏ام، خودم خیلى دنبال مسائل دینى و شرعى هستم و مقلد امام مى‏باشم، ولى متأسفانه همسرم زیاد، به مسائل دینى اهمیت نمى‏دهد و بعضى اوقات پس از سر و صداى زیاد یک دفعه نماز مى‏خواند و چند دفعه نمى خواند و این امر مرا زیاد رنج مى‏دهد، در اینجا وظیفه من چیست ؟
 
1- آیا خوردن غذایى که او درست مى‏کند از نظر شرعى جایز است ؟
 
2- آیا در این مورد، روز قیامت مسئوول نیستم ؟
 
3- آیا در اثر بى توجهى او به دین، باید او را طلاق بدهم ؟
 
جواب: اگر منکر خدا یا رسول یا یکى از ضروریات (۱) دین نیست پاک است و باید او را امر به معروف کنید و اگر مؤثر نباشد شما معذور هستید و لازم نیست طلاق دهید، اختیار طلاق در دست خود شماست.
 
امام: کتاب استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۷، سوال ۱۵.
 
بهجت – تبریزى – فاضل – مکارم: استفتاء.
 
2- سؤال: زنى که به مسائل شرعى مثل نماز و دیگر مسائل بى اهمیت باشد، به خصوص نماز صبح را هیچگاه به پا نمى‏دارد، وظیفه شرعى شوهرش چیست ؟
 
جواب: باید او را امر به معروف نمایید و به خواندن نماز وادارش کنید.
 
امام: کتاب استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۷، سؤال ۱۶.
 
بهجت – تبریزى – فاضل: (۲)
 
مسأله: مردى که از پدر و مادر مسلمان به دنیا آمده، اگر مرتد شود، عقد او با زنش باطل مى‏شود، خواه با عیالش نزدیکى کرده باشد یا نه.
 
امام: توضیح المسائل، مسأله ۲۴۴۹ و تحریرالوسیله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله ۵.
 
بهجت: توضیح المسائل، مسأله ۱۹۴۷.
 
تبریزى: توضیح المسائل، مسأله ۲۴۵۸.
 
فاضل: توضیح المسائل، مسأله ۲۵۱۵.
 
مکارم: توضیح المسائل، مسأله ۲۰۹۷ و استفتاء.
 
4- مسأله: مردى که از پدر و مادر غیر مسلمان به دنیا آمده، و مسلمان شده اگر پیش از نزدیکى با عیالش مرتد شود عقد او باطل مى‏گردد و اگر بعد از نزدیکى مرتد شود چنانچه زن در سن زنهایى باشد که حیض مى‏بینند، باید آن زن به مقدارى که در احکام طلاق گفته شده است عدّه نگه دارد، پس اگر پیش از تمام شدن عدّه زن شوهر مسلمان شود، عقد باقى و گرنه باطل است.
 
امام: تحریر الوسیله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله ۵ و توضیح المسائل، مسأله ۲۴۵۰.
 
تبریزى – فاضل: (۳)
 
5- مسأله :اگر زن مسلمانى مرتد شود عقد او با شوهرش باطل مى‏شود. اعم از اینکه پدر و مادر او مسلمان باشند یا نباشند و اعم از اینکه شوهرش با او نزدیکى کرده باشد یا نه. اما اگر بعد از نزدیکى مرتد شود و یائسه نباشد باید به دستورى که در احکام طلاق گفته شده است عده نگه دارد، پس اگر در بین عده مسلمان شود عقد باقى و اگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است.
 
امام: تحریر الوسیله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله ۵ و توضیح المسائل، مسأله ۲۴۴۸.
 
بهجت: توضیح المسائل، مسأله ۱۹۴۹.
 
تبریزى: (۴)
 
فاضل: توضیح المسائل، مسأله ۲۵۱۴.
 
6- سؤال: اگر زن یا مردى ادعا کند که مسلمان شده و شهادتین را بگوید آیا یک مسلمان مى‏تواند با او ازدواج کند؟ اگر چه مطمئن نباشد او واقعاً مسلمان شده یا نه.
 
جواب: کسى که شهادتین را اعتراف دارد و قول یا عملى که موجب ارتداد مى‏شود از او سر نزده، محکوم به طهارت است و ازدواج با او اشکال ندارد.
 
امام: با استفاده از کتاب استفتائات، ج ۱، ص ۱۰۵، سؤال ۲۷۶.
 
تبریزى: صراط النجاه، سؤال ۸۲۸.
 
7- سؤال: اگر زن بعد از ازدواج بفهمد شوهر او مسلمان نیست حکمش چیست ؟
 
جواب:
 
تبریزى: نکاح مزبور باطل است. استفتاء.
 
مکارم: نمى‏تواند با او زندگى کند و ازدواجش باطل است. استفتاء
 
8- سؤل: اگر زن غیر مسلمان مسلمان شود و با مرد مسلمان ازدواج کند (به عقد دئم) لکن بعداً معلوم شود اصلاً مسلمان نشده بوده و صورى ایمان آورده. آیا عقد او باطل است؟
 
جواب: تبریزى: ملاک در اسلام شخص، اقرار به شهادتین است به زبان. و اعتقاد قلبى از شرایط ایمان مى‏باشد و مادامى که اظهار بر خلاف نکرده محکوم به اسلام است و عقد آن صحیح است. استفتاء
 
9- مسأله: جایز نیست زن یا شوهر عکسى را که مى‏داند دیدن آن براى دیگرى حرام است به او نشان بدهد.
 امام: استفتاء.
 
در نتیجه: زن نمى‏تواند عکس خانمهاى بى حجاب را که دیدن آن براى شوهرش جایز نیست به او نشان دهد. (مانند بعضى عکسهاى آلبوم خانوادگى)
 
10- سؤال: آیا بر زن و شوهر جایز است در حالى که تنها هستند به فیلمهاى جنسى و یا عکسهاى مستهجن نگاه کنند؟
 
جواب: تبریزى: ظاهر این است که جایز نیست.
 
صراط النجاه، سؤال ۸۹۵.
 
11- سؤال: آیا براى زن جایز است زیبایى‏هاى زنان نامحرم را براى شوهرش تعریف کند؟
 
جواب: تبریزى: اگر شوهر آن زنها را مى‏شناسد، اشکال دارد و اگر نمى‏شناسد در صورتى که آن زن شوهر دارد بنابر احتیاط مستحب از این کار پرهیز کند.
 
صراط النجاه سؤال ۸۹۶.
 
12- مسأله: دروغ گفتن به زن اگر چه براى جلب محبت او باشد جایز نیست. ولى توریه در اینگونه موارد اشکال ندارد.
 
امام: با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۶۱۷، سؤال ۵.
 
امام – تبریزى – فاضل – مکارم: استفتاء.
 
13- سؤال: آیا خلف وعده نسبت به همسر و فرزندان جایز است؟
 
جواب: خلف وعده حرام نیست.
 
امام: با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۶۱۷، سؤال ۵.
 
امام – فاضل: استفتاء.
 
مکارم – تبریزى (۵)
 
14- سؤال: آیا تعریف کردن صحنه‏هاى محرک براى شوهر و یا براى زن جایز است؟ اگر چه به قصد تحریک باشد؟
 
جواب:
 
تبریزى اگر مشتمل بر امر حرامى نباشد مانعى ندارد. استفتاء
 
فاضل: در صورتى که تعریف کننده خود زن یا شوهر باشد به قصد تحریک مانعى ندارد. استفتاء
 
15- سؤال: اگر خانمى ببیند شوهر او چشم چرانى مى‏کند و با زنهاى نامحرم بیش از او گرم مى‏گیرد، آیا مى‏تواند براى متوجه کردن او به این عمل زشتش تا مدتى به او تمکین نکند؟
 
جواب: فاضل: تمکین نکردن جایز نیست و لکن با رعایت مراتب و شرایط نهى از منکر، نهى از منکر کند. استفتاء
 
16- سؤال: آیا زن مى‏تواند بدون اجازه شوهرش به مسجد یا نماز جمعه و یا به طور کلى به مجالس مذهبى برود؟
 
جواب: بهجت – تبریزى: اگر فرا گفتن احکام شرعیه متوقف بر خارج شدن از خانه باشد، مى‏تواند خارج شود، اما اگر بیرون رفتن براى غیر احکام باشد نمى‏تواند از منزل بدون اذن شوهر خارج شود.
 
تبریزى: استفتاء
 
بهجت: با استفاده ازتوضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسأله ۱۸.
 
فاضل: اگر شوهر رضایت نداشته باشد بیرون رفتن حرام است .
 استفتاء
 
17- سؤال: اگر مردى به زنش گفت: ((نباید با فلان نامحرم حرف بزنى)) آیا زن مى‏تواند با آن مرد با رعایت حدود شرعى صحبت کند؟ یا به طور کلى باید از حرف زدن با او اجتناب کند؟
 
جواب: تبریزى: سزاوار است زن در امور جایز هم طورى رفتار نماید که رضایت شوهر هم تحصیل شود.
 استفتاء.
 
در نتیجه: طبق این فتوى مستحب است زن در همه امورى که احتیاج به اجازه گرفتن از شوهر ندارد به گونه‏اى عمل کند که رضایت شوهر جلب شود.
 
فاضل: اگر حرف زدن هیچگونه مفسده‏اى نداشته باشد، و با حقوق شوهر منافاتى نداشته باشد و خلاصه حرف زدن شرعاً منهى عنه نباشد، وجهى براى نهى مرد نیست. استفتاء
 
18- سؤال: آیا زن مى‏تواند بدون اجازه شوهرش براى فراگیرى مسائل شرعى از خانه خارج شود و یا به مسجد و یا مجالس مذهبى برود؟
 
جواب:
 
تبریزى: اگر ممکن نیست در منزل احکام شرعیه را فرا گیرد شوهر نمى‏تواند نهى کند، و زن مى‏تواند خارج شود. ولى براى مسجد و غیر آن بنابر احتیاط بدون اجازه نمى‏تواند خارج شود. (احتیاط وجوبى است). استفتاء
 
فاضل: اگر فراگیرى مسائل شرعى از واجبات زن باشد و راهى براى فراگیرى ندارد جز به خروج از خانه، و این خروج نیز مفسده‏اى نداشته باشد ،مى‏تواند به اندازه ضرورت و به مقدار واجب خارج شود. ولى براى مسجد و غیره بدون اجازه شوهر جایز نیست. استفتاء
 
19- سؤل: اگر مردى به همسرش اجازه ندهد به فیلمهاى خاصى نگاه کند(منظور فیلمهایى است که مثلاً شخص خاصى در آن بازى مى‏کند. البته اگر فیلم منافى عفت و غیر شرعى نباشد) آیا زن مى‏تواند بدون قصدریبه و تلذذ به آن نگاه کند؟
 
جواب: تبریزى: بهتر است زن در امور جایز هم طورى رفتار کند که رضایت شوهر هم تحصیل شود. استفتاء
 
فاضل: اگر نگاه کردن منافى با حقوق شوهر نباشد و مفسده همراه نداشته باشد اجازه ندادن وجهى ندارد.
استفتاء
 
20- سؤال: آیا مردان حق دارند زنانشان را مجبور به پوشیدن پوشیه و یا لباس خاصى بکنند؟
 
جواب: تبریزى: زن لازم است بر حسب وظیفه شخصى خود عمل کند. ولى بهتر است رضایت شوهر را بجا آورد. استفتاء
 
فاضل: اگر به ملاحظه حفظ عفت و عصمت او باشد و یا نهى از پوشیدن لباس خاصى که پوشیدن آن محرک شهوات و موجب انحراف افراد و موجب بى حیایى و بد حجابى است، لازم است مرد او را موعظه و نصیحت کند و بر زن است که نصایح او را گوش دهد. استفتاء
 
21- سؤل: اگر شوهر به زن بگوید: ((نباید در منزل فلان مجلس را بر پا کنى)) آیا جایز است زن آن مجلس را بر پا نماید؟ (اعم از اینکه مجلس مذهبى مانند روضه و… باشد یا غیر آن)
 
جواب: تبریزى: اگر خانه شوهر است نمى‏تواند بدون اجازه مجلس بر پا کند.
 استفتاء
 
فاضل: براى انجام واجب شرعى احتیاج به اذن ندارد ولى در سایر امور نباید بدون اذن بیرون برود. استفتاء
 
22- سؤال: آیا مردان حق دارند زنانشان را از پوشیدن لباسى نهى کنند؟
 
جواب: فاضل: لباسى که در شأن زن است و محذورى ندارد را نهى نکنند. استفتاء

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید