۱- سؤال: چندین سال است که ازدواج کرده ام، خودم خیلى دنبال مسائل دینى و شرعى هستم و مقلد امام مىباشم، ولى متأسفانه همسرم زیاد، به مسائل دینى اهمیت نمىدهد و بعضى اوقات پس از سر و صداى زیاد یک دفعه نماز مىخواند و چند دفعه نمى خواند و این امر مرا زیاد رنج مىدهد، در اینجا وظیفه من چیست ؟
1- آیا خوردن غذایى که او درست مىکند از نظر شرعى جایز است ؟
2- آیا در این مورد، روز قیامت مسئوول نیستم ؟
3- آیا در اثر بى توجهى او به دین، باید او را طلاق بدهم ؟
جواب: اگر منکر خدا یا رسول یا یکى از ضروریات (۱) دین نیست پاک است و باید او را امر به معروف کنید و اگر مؤثر نباشد شما معذور هستید و لازم نیست طلاق دهید، اختیار طلاق در دست خود شماست.
امام: کتاب استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۷، سوال ۱۵.
بهجت – تبریزى – فاضل – مکارم: استفتاء.
2- سؤال: زنى که به مسائل شرعى مثل نماز و دیگر مسائل بى اهمیت باشد، به خصوص نماز صبح را هیچگاه به پا نمىدارد، وظیفه شرعى شوهرش چیست ؟
جواب: باید او را امر به معروف نمایید و به خواندن نماز وادارش کنید.
امام: کتاب استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۷، سؤال ۱۶.
بهجت – تبریزى – فاضل: (۲)
مسأله: مردى که از پدر و مادر مسلمان به دنیا آمده، اگر مرتد شود، عقد او با زنش باطل مىشود، خواه با عیالش نزدیکى کرده باشد یا نه.
امام: توضیح المسائل، مسأله ۲۴۴۹ و تحریرالوسیله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله ۵.
بهجت: توضیح المسائل، مسأله ۱۹۴۷.
تبریزى: توضیح المسائل، مسأله ۲۴۵۸.
فاضل: توضیح المسائل، مسأله ۲۵۱۵.
مکارم: توضیح المسائل، مسأله ۲۰۹۷ و استفتاء.
4- مسأله: مردى که از پدر و مادر غیر مسلمان به دنیا آمده، و مسلمان شده اگر پیش از نزدیکى با عیالش مرتد شود عقد او باطل مىگردد و اگر بعد از نزدیکى مرتد شود چنانچه زن در سن زنهایى باشد که حیض مىبینند، باید آن زن به مقدارى که در احکام طلاق گفته شده است عدّه نگه دارد، پس اگر پیش از تمام شدن عدّه زن شوهر مسلمان شود، عقد باقى و گرنه باطل است.
امام: تحریر الوسیله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله ۵ و توضیح المسائل، مسأله ۲۴۵۰.
تبریزى – فاضل: (۳)
5- مسأله :اگر زن مسلمانى مرتد شود عقد او با شوهرش باطل مىشود. اعم از اینکه پدر و مادر او مسلمان باشند یا نباشند و اعم از اینکه شوهرش با او نزدیکى کرده باشد یا نه. اما اگر بعد از نزدیکى مرتد شود و یائسه نباشد باید به دستورى که در احکام طلاق گفته شده است عده نگه دارد، پس اگر در بین عده مسلمان شود عقد باقى و اگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است.
امام: تحریر الوسیله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله ۵ و توضیح المسائل، مسأله ۲۴۴۸.
بهجت: توضیح المسائل، مسأله ۱۹۴۹.
تبریزى: (۴)
فاضل: توضیح المسائل، مسأله ۲۵۱۴.
6- سؤال: اگر زن یا مردى ادعا کند که مسلمان شده و شهادتین را بگوید آیا یک مسلمان مىتواند با او ازدواج کند؟ اگر چه مطمئن نباشد او واقعاً مسلمان شده یا نه.
جواب: کسى که شهادتین را اعتراف دارد و قول یا عملى که موجب ارتداد مىشود از او سر نزده، محکوم به طهارت است و ازدواج با او اشکال ندارد.
امام: با استفاده از کتاب استفتائات، ج ۱، ص ۱۰۵، سؤال ۲۷۶.
تبریزى: صراط النجاه، سؤال ۸۲۸.
7- سؤال: اگر زن بعد از ازدواج بفهمد شوهر او مسلمان نیست حکمش چیست ؟
جواب:
تبریزى: نکاح مزبور باطل است. استفتاء.
مکارم: نمىتواند با او زندگى کند و ازدواجش باطل است. استفتاء
8- سؤل: اگر زن غیر مسلمان مسلمان شود و با مرد مسلمان ازدواج کند (به عقد دئم) لکن بعداً معلوم شود اصلاً مسلمان نشده بوده و صورى ایمان آورده. آیا عقد او باطل است؟
جواب: تبریزى: ملاک در اسلام شخص، اقرار به شهادتین است به زبان. و اعتقاد قلبى از شرایط ایمان مىباشد و مادامى که اظهار بر خلاف نکرده محکوم به اسلام است و عقد آن صحیح است. استفتاء
9- مسأله: جایز نیست زن یا شوهر عکسى را که مىداند دیدن آن براى دیگرى حرام است به او نشان بدهد.
امام: استفتاء.
در نتیجه: زن نمىتواند عکس خانمهاى بى حجاب را که دیدن آن براى شوهرش جایز نیست به او نشان دهد. (مانند بعضى عکسهاى آلبوم خانوادگى)
10- سؤال: آیا بر زن و شوهر جایز است در حالى که تنها هستند به فیلمهاى جنسى و یا عکسهاى مستهجن نگاه کنند؟
جواب: تبریزى: ظاهر این است که جایز نیست.
صراط النجاه، سؤال ۸۹۵.
11- سؤال: آیا براى زن جایز است زیبایىهاى زنان نامحرم را براى شوهرش تعریف کند؟
جواب: تبریزى: اگر شوهر آن زنها را مىشناسد، اشکال دارد و اگر نمىشناسد در صورتى که آن زن شوهر دارد بنابر احتیاط مستحب از این کار پرهیز کند.
صراط النجاه سؤال ۸۹۶.
12- مسأله: دروغ گفتن به زن اگر چه براى جلب محبت او باشد جایز نیست. ولى توریه در اینگونه موارد اشکال ندارد.
امام: با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۶۱۷، سؤال ۵.
امام – تبریزى – فاضل – مکارم: استفتاء.
13- سؤال: آیا خلف وعده نسبت به همسر و فرزندان جایز است؟
جواب: خلف وعده حرام نیست.
امام: با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۶۱۷، سؤال ۵.
امام – فاضل: استفتاء.
مکارم – تبریزى (۵)
14- سؤال: آیا تعریف کردن صحنههاى محرک براى شوهر و یا براى زن جایز است؟ اگر چه به قصد تحریک باشد؟
جواب:
تبریزى اگر مشتمل بر امر حرامى نباشد مانعى ندارد. استفتاء
فاضل: در صورتى که تعریف کننده خود زن یا شوهر باشد به قصد تحریک مانعى ندارد. استفتاء
15- سؤال: اگر خانمى ببیند شوهر او چشم چرانى مىکند و با زنهاى نامحرم بیش از او گرم مىگیرد، آیا مىتواند براى متوجه کردن او به این عمل زشتش تا مدتى به او تمکین نکند؟
جواب: فاضل: تمکین نکردن جایز نیست و لکن با رعایت مراتب و شرایط نهى از منکر، نهى از منکر کند. استفتاء
16- سؤال: آیا زن مىتواند بدون اجازه شوهرش به مسجد یا نماز جمعه و یا به طور کلى به مجالس مذهبى برود؟
جواب: بهجت – تبریزى: اگر فرا گفتن احکام شرعیه متوقف بر خارج شدن از خانه باشد، مىتواند خارج شود، اما اگر بیرون رفتن براى غیر احکام باشد نمىتواند از منزل بدون اذن شوهر خارج شود.
تبریزى: استفتاء
بهجت: با استفاده ازتوضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسأله ۱۸.
فاضل: اگر شوهر رضایت نداشته باشد بیرون رفتن حرام است .
استفتاء
17- سؤال: اگر مردى به زنش گفت: ((نباید با فلان نامحرم حرف بزنى)) آیا زن مىتواند با آن مرد با رعایت حدود شرعى صحبت کند؟ یا به طور کلى باید از حرف زدن با او اجتناب کند؟
جواب: تبریزى: سزاوار است زن در امور جایز هم طورى رفتار نماید که رضایت شوهر هم تحصیل شود.
استفتاء.
در نتیجه: طبق این فتوى مستحب است زن در همه امورى که احتیاج به اجازه گرفتن از شوهر ندارد به گونهاى عمل کند که رضایت شوهر جلب شود.
فاضل: اگر حرف زدن هیچگونه مفسدهاى نداشته باشد، و با حقوق شوهر منافاتى نداشته باشد و خلاصه حرف زدن شرعاً منهى عنه نباشد، وجهى براى نهى مرد نیست. استفتاء
18- سؤال: آیا زن مىتواند بدون اجازه شوهرش براى فراگیرى مسائل شرعى از خانه خارج شود و یا به مسجد و یا مجالس مذهبى برود؟
جواب:
تبریزى: اگر ممکن نیست در منزل احکام شرعیه را فرا گیرد شوهر نمىتواند نهى کند، و زن مىتواند خارج شود. ولى براى مسجد و غیر آن بنابر احتیاط بدون اجازه نمىتواند خارج شود. (احتیاط وجوبى است). استفتاء
فاضل: اگر فراگیرى مسائل شرعى از واجبات زن باشد و راهى براى فراگیرى ندارد جز به خروج از خانه، و این خروج نیز مفسدهاى نداشته باشد ،مىتواند به اندازه ضرورت و به مقدار واجب خارج شود. ولى براى مسجد و غیره بدون اجازه شوهر جایز نیست. استفتاء
19- سؤل: اگر مردى به همسرش اجازه ندهد به فیلمهاى خاصى نگاه کند(منظور فیلمهایى است که مثلاً شخص خاصى در آن بازى مىکند. البته اگر فیلم منافى عفت و غیر شرعى نباشد) آیا زن مىتواند بدون قصدریبه و تلذذ به آن نگاه کند؟
جواب: تبریزى: بهتر است زن در امور جایز هم طورى رفتار کند که رضایت شوهر هم تحصیل شود. استفتاء
فاضل: اگر نگاه کردن منافى با حقوق شوهر نباشد و مفسده همراه نداشته باشد اجازه ندادن وجهى ندارد.
استفتاء
20- سؤال: آیا مردان حق دارند زنانشان را مجبور به پوشیدن پوشیه و یا لباس خاصى بکنند؟
جواب: تبریزى: زن لازم است بر حسب وظیفه شخصى خود عمل کند. ولى بهتر است رضایت شوهر را بجا آورد. استفتاء
فاضل: اگر به ملاحظه حفظ عفت و عصمت او باشد و یا نهى از پوشیدن لباس خاصى که پوشیدن آن محرک شهوات و موجب انحراف افراد و موجب بى حیایى و بد حجابى است، لازم است مرد او را موعظه و نصیحت کند و بر زن است که نصایح او را گوش دهد. استفتاء
21- سؤل: اگر شوهر به زن بگوید: ((نباید در منزل فلان مجلس را بر پا کنى)) آیا جایز است زن آن مجلس را بر پا نماید؟ (اعم از اینکه مجلس مذهبى مانند روضه و… باشد یا غیر آن)
جواب: تبریزى: اگر خانه شوهر است نمىتواند بدون اجازه مجلس بر پا کند.
استفتاء
فاضل: براى انجام واجب شرعى احتیاج به اذن ندارد ولى در سایر امور نباید بدون اذن بیرون برود. استفتاء
22- سؤال: آیا مردان حق دارند زنانشان را از پوشیدن لباسى نهى کنند؟
جواب: فاضل: لباسى که در شأن زن است و محذورى ندارد را نهى نکنند. استفتاء
روابط فرهنگی زن و شوهر

- دی 3, 1391
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 194 نفر
- برچسب ها : آموزش و یادگیری, احکام, احکام، ازدواج, ازدواج, دانستنیهای ازدواج, مشاوره, همسران
اشتراک گذاری این صفحه در :

نکات ضروری در دوست داشتن همسر
۱۴۰۴/۰۱/۲۰
مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶