مهم‌ترین عنصر مبارزاتی دشمنان اسلام مبارزه با حجاب است

مهم‌ترين عنصر مبارزاتی دشمنان اسلام مبارزه با حجاب است

دولت‌های غربی به علت ترسی که از قدرت اسلام دارند قوانین منع حجاب را وضع می‌کنند زیرا دریافته‌اند که یک روسری کوچک عَلَم ظلم‌ستیزی است.

«منوره شایسته‌خوی»، مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد(س)، در گفت‌وگو با «فاطیما موسوی»، تهیه کننده مؤسسه فیلمسازی one dream کشور فرانسه، با بیان این مطلب گفت: دشمن ما آگاهانه مبارزه می‌کند و مهم‌ترین عنصر مبارزاتی آن مبارزه با حجاب است اما متوجه نیست مبارزه با فطرت، انسان را به جایی نبرده است، بلکه انسان را قوی‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: دستورات دین اسلام برای همه انسان‌ها یک اندازه حداقل دارد و یک اندازه حداکثر که به ملکوت دست پیدا می‌کند. حج به علت اینکه نماد حضور مسلمانان، است خداوند برای آن حداقل دستور را صادر کرده است. همچنین نماز حد واجب و مستحب دارد و حجاب نیز همینطور است.

شایسته‌خو با اشاره به اینکه اسلام یک صورت ظاهری و یک صورت باطنی دارد، ابراز کرد: ظاهر آن شهادتین، قبول وحدانیت خدا و رسالت پیغمبر(ص) است اما ایمان، اقرار به لسان، اعتقاد به قلب و عمل به ارکان است. مرحله بعد از ایمان، تسلیم است. کسانی که به حجاب پایبند نیستند، در مرحله اول مانده‌اند و اینها اگر آگاه شوند، ارزش خود را تشخیص خواهند داد و هرگر حاضر به از دست دادن آن نیستند.

شایسته خوی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فرانسوی مبنی بر اینکه آیا علاقه به درس از قوانین شریعت است، اظهار کرد: دین اسلام به علم و فراگیری آن اهمیت زیادی می‌دهد. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه»، طلب علم از جانب پیامبر(ص) واجب تلقی شده و محدودیت جنسیتی ندارد.

وی ادامه داد: اسلام علت عقب‌ماندگی انسان‌ها را جهل می‌داند. همه مسلمانان باید لازم بدانند حضور گسترده علمی داشته باشند تا دشمن نتواند بر ایشان مسلط شود از همین رو وقتی در آیات قرآن جست‌وجو می‌کنیم، بیشترین آیات در زمینه علم‌آموزی و به دنبال آن تزکیه است.

مدیر مدرسه علمیه نرجس با بیان اینکه آنچه زندگی انسان را جهت می‌دهد انجام دستورات الهی است، ابراز کرد: انگیزه اصلی من از ادامه تحصیل همین بوده است، چرا که دستورات الهی و دستورات دینی برای معاشرت و ارتباط بهتر و به طور کلی حیات بهتر و نهایتاً سعادت انسان در زندگی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید با اجتهاد به احیای حقوق بهتری برای زنان می‌رسید و مجتهدان زن به آینده اجتهادی مردان می‌رسند و مردان اجازه تقلید را به زنان خواهند داد»، عنوان کرد: هر چه بانوان عالم‌تر باشند، حقوقشان بهتر ادا می‌شود و وظایفشان را بهتر انجام می‌دهند. در اینجا دو بحث مطرح است، یکی محتوای قضیه و دوم بحث مرجع تقلید بودن است. در مورد مرجع تقلید بودن ما معتقدیم مرجعیت فقها برای زنان از جایگاه مردان برخوردار نیست زیرا زن وظیفه اصلی تربیت نفوس را دارد، لذا بحث مرجعیت تقلید از حیث اینکه افراد تقلید کنند، برای زن خیلی اهمیت ندارد بلکه این موضوع که زن خودش بتواند حکم شرعی را بیرون بکشد اهمیت دارد، البته زن می‌تواند به درجه اجتهاد برسد و خودش می‌تواند از خود تقلید کند. گاهاً اتفاق افتاده است که آقایان مجتهد از بانوان مجتهده برای استخراج احکام شرعی مربوط به بانوان کمک گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زنان مجتهده در مراجع تقلید نفوذ داشته و نقش اساسی در قوانینی که برای زنان گذاشته می‌شود، را بازی می‌کنند، بیان کرد: مجتهد مرد، خود به این جایگاه رسیده است که بتواند استنباط حکم داشته باشد و بانوی مجتهده در این زمینه می‌تواند همانند بال برای او باشد.

شایسته‌خوی درباره مشکلات علم‌آموزی برای بانوان، افزود: علم‌آموزی نه تنها در بحث اجتهاد بلکه در تمام علوم کار مشکلی است و نیاز به تلاش و مقاومت دارد، اما مشکلات و سختی‌های مضاعف آن در این مسیر مباحثی از قبیل غرور، آفت، شهرت، عجب و خودپسندی است که شیطان این مشکلات را بر سر راه انسان ایجاد می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) در پاسخ به اینکه «نظر شما درباره احزاب و جنبش‌های زنان در غرب مانند جنبش‌های فمینیستی و… چیست و آیا زنان غربی احتمال حرکتی که سمت و سوی اسلامی داشته باشد را دارند یا خیر، و بطور کلی به‌عنوان زنی که دارید به اجتهاد می‌رسید، نظرتان در مورد مدل زندگی زنان در غرب چیست؟ بیان کرد: خاستگاه این جنبش‌ها دو چیز می‌تواند باشد، اول نیرنگ دشمن که آن را با دفاع از زن، علیه زن مطرح کند و دوم خاستگاه واقعی معرفی زن و حقوق او. همان خاستگاه که پیامبر(ص) به جهت احیای آن برخاست و زن را احیا کرد و جایگاه او را به همه جهانیان شناساند، لذا اگر خاستگاه جنبش‌ها در این بعد باشد، رنگ و بوی اسلامی دارد اما اگر حربه‌ای باشد برای رسیدن به اهداف دشمنان، رنگ و بوی ضد اسلامی دارد. الگوی زندگی زن در غرب که برای ما نشان داده می‌شود البته نه به طور کلی، می‌توان گفت الگوی فرعونی است. زن در استعمار مردانی است که برای فروش اجناسشان و رسیدن به مقاصد شومشان از آن استفاده می‌کنند، زنی که در قرآن به‌عنوان جلوه جمال الهی شناخته شده به راحتی امروز در دسترس نامحرمان و اجنبیان است. دین اسلام با حضور زن در جامعه، مخالفتی ندارد چرا که حضور او در جامعه حکم مکمل و متمم را دارد و زن عامل تعالی جامعه است کما اینکه همان زن به فرموده قرآن می‌تواند عامل کفر جامعه شود همانگونه که امام‌خمینی(ره) بیان کردند: «از دامن زن مرد به معراج می‌رود».

شایسته‌خوی در پاسخ به این سؤال که آیا شما اطلاعاتی در مورد تورات، انجیل و زبور دارید، گفت: به صورت اجمالی بله. در همین اندازه که می‌دانیم آن‌ها از مسیر اصلی صاحبان کتاب منحرف شده و در دستان افرادی که به جا مانده‌اند دچار تحریف شده‌اند. اما برخی از اصول حقه در بعضی از آن‌ها به صورت ناپیدا و پنهان وجود دارد.

یادآوری می‌شود، موسوی و همراهان ایشان از نمایشگاه حیات طیبه واقع در مدرسه علمیه نرجس(س) بازدید کردند.
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا