پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

زنان خوب براى مردان خوب یعنى چه
پرسش
با توجه به اینکه گفته اند: «زنان خوب براى مردان خوب» پس چرا فرعون با آسیه ازدواج کرده است؟
پاسخ
«و الطیبون للطیبت» (نور، ۲۶) بیان یک حقیقت است؛ یعنى اینکه باید زنان خوب براى مردان خوب باشند. همان گونه که حقیقت این است که حضرت على(ع) جانشین پیامبر است، اما گاهى واقعیت و آنچه که اتفاق مى افتد به دلیل ظاهرسازى، فریب و … منطبق بر حقیقت نیست و حضرت على(ع) از خلافت کنار گذاشته مى شود و گاهى زنان خوب به ازدواج مردان بد یا بالعکس در مى‏آیند.
دیگر اینکه همسر فرعون در آغاز که با فرعون ازدواج کرد، به حضرت موسى ایمان نیاورده بود؛ چون آن حضرت هنوز متولد نشده بود؛ بعد که حضرت موسى مبعوث شد، ایمان آورد و چاره اى جز ادامه زندگى توإم با مبارزه نداشت؛ مبارزه اى که سرانجامش شهادت این زن باایمان بود. [۱]
 تفاوت دیه زن و مرد
پرسش
بر اساس آیات قرآن زن و مرد از «نفس واحد» خلق شدند و از این جهت، با یکدیگر یکسانند (نسإ۱/). در آیه ۱۷۸ بقره و ۴۵ مائده نیز سخن از قصاص است، اما چگونه است اگر مرد قاتل زنى باشد، او را قصاص نمى کنند تا هنگامى که خانواده زن نصف دیه قاتل مرد را بپردازند، آیا این به معنى برترى ارزش وجودى مرد نسبت به زن نیست و آیا با آیه اول سوره نسإ تعارض ندارد؟
پاسخ
آن چه حقیقت و ارزش وجودى آدمى را شکل مى دهد، قلب و روح انسانى است و از نظر قرآن زن و مرد از نفس واحده هستند، و هیچ یک بر دیگرى ترجیح ندارد، بلکه هر دو مکمل یکدیگرند (روم‏۲۱/). عمده تفاوتهایى که هست، تفاوت هاى جسمانى و روانى است که خداوند متعال زن را با عاطفه تر و مرد را عقلانى تر خلق کرده است.
ولى در مسائل ارزشى، ملاک برترى تقوى است (حجرات‏۱۳/). وجود تفاوت هاى روحى و جسمى بین زن و مرد، موجب تفاوت آنها در پاره اى مسائل حقوقى گشته که این تفاوت ها نیز در عین عدالت و متناسب با آن روحیات است. اسلام در اصل قصاص تفاوتى نگذاشته و هر دو را مستحق قصاص مى داند. چون ارزش وجودى آنها یکسان است. اما از جهت آن که مردان غالبا عضو موثر اقتصادى در خانواده هستند، اگر دیه بیشترى به آنان تعلق نگیرد، تنها آن مرد قربانى نخواهد شد، بلکه خانواده او نیز به فشار طاقت فرسایى گرفتار خواهند شد؛ چون نفقه خانواده بر دوش مرد است. در واقع دیه در اسلام، بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلکه دستور خاصى است که به بدن و جسم انسان کشته شده مرتبط است. شاهدش این که وقتى خدا حکم دیه را بیان مى کند، بین عالم و جاهل و… فرقى نمى گذارد (مائده‏۴۵/). در امر دیه مهمترین شخصیت ها با ساده ترین افراد یکسانند.
 
حقوق همسران
پرسش
مهمترین حقوق زن و شوهر نسبت به همدیگر از دیدگاه قرآن چیست؟
پاسخ
مهمترین حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر عبارتند از:
۱. ایجاد جوى سالم بر مبناى صلح و دوستى و محبت به جاى قهر و اعراض از یکدیگر؛ (نسإ، ؛۱۲۸ روم،۲۱)
۲. احترام متقابل، انجام دادن وظیفه و رعایت حقوق یکدیگر؛ (بقره، ۲۲۱)
۳. حفظ یکدیگر از انحرافات، عیب پوشى و رعایت مساوات؛ (بقره، ۱۸۷)
۴. قرار دادن قاضى تحکیم از خویشان براى جلوگیرى از تشدید اختلاف و نیز رسیدن به صلح؛ (نسإ، ۳۵)
۵. اهتمام به معنویات و عبادات در زندگى زناشویى از سوى یکدیگر؛ (احزاب، ۳۵)
۶. نجات یکدیگر از آتش جهنم با گناه نکردن و تعلیم و تعلم و ادب و امر به معروف و نهى از منکر کردن یکدیگر؛ (تحریم، ۶)
۷. رازدارى نسبت به یکدیگر؛ (تحریم، ۳)
حقوق دیگرى نیز در قرآن آمده که به خاطر اختصار از ذکر آنها خوددارى مى کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا