زن موفق

زن موفق

سال‌ها پیش وقتی صحبت از انتخاب دختر شایسته به میان می‌آمد،ملاک این انتخاب فقط زیبایی بود؛چیزی که خواست و اراده خود دختران در آن تأثیری نداشت.
اما امروز اگرچه از انتخاب  دختر شایسته خبری نیست اما دختران ایرانی در زمینه‌های مختلف زندگی به موفقیت رسیده‌اند.
 از مدال‌های رنگارنگ ورزشی گرفته تا رتبه‌های برتر کنکور و هنرنمایی در رشته‌های مختلف،لاله صدیق قهرمان اتومبیل رانی در معرفی خودش به صفات حساس و زود رنج ،دل رحم،سمج در انجام کار ،ساده وبی آلایش و مخالف زورگویی اشاره می‌کند خصوصیاتی که بی‌تردید برای یک اتومبیل ران موفق ضروری است.
او متولد سال ۱۳۵۵ است و دانشجوی دکترای تولید؛کسی که نامش در کتاب مشهورترین زنان جهان به ثبت رسیده و این نکته زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانیم از ایران تنها دو نفر اسمشان در این کتاب ثبت شده؛که یکی از آن‌ها لاله صدیق است.
 او می‌گوید من در کودکی دختر بچه‌ای بودم که علاقه بسیار زیادی به بازی‌های پسرانه داشتم  و به دنبال هیجان بودم. از آن جایی که پدرم همیشه همراه من بودند،اتومبیل رانی را به من یاد دادند.
بعد از قبولی در دانشگاه ، دوستانم به من گفتند تو این‌قدر تند رانندگی می‌کنی چرا در مسابقه شرکت نمی‌کنی و تازه آن موقع بود که جرقه‌اش در ذهنم زده شد و برای اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کردم ، در چند سری اول مقام نیاوردم چون نقشه خوانم دائم ما را در کویر گم می‌کرد، در آن زمان هم اصلاً اجاره نمی‌دادند خانم‌ها در مسابقات سرعت شرکت کنند.
 بعد از تلاش بسیار زیاد من اجازه نامه دریافت کردم و از همان ابتدا در مسابقات مختلف من مقام‌های زیادی را کسب کردم ، حتی صدای آقایان هم در رابطه با این موضوع در آمد.
در حال حاضر به خانم‌ها اجازه داده می‌شود در مسابقات شرکت کنند اما در مسابقات میدانی که تماشاچی همراه با پخش زنده تلویزیون است و به دلیل اینکه من تنها شرکت کننده هستم برای من مشکل به وجود آمده، تصور کنید در این زمینه یک هزینه و وقتی گذاشته می‌شود ، ذوق و شوق و استعدادی وجود دارد و بعد صرفاً به خاطر این که جنسیت من مؤنث است نباید در این مسابقات شرکت کنم،البته من هیچ‌وقت مأیوس نشدم و همیشه به خود می‌گفتم که باید به هدفم برسم.
رامش لاهیجی هنرمند عکاسی است که تازگی‌ها اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را بر پا کرده است.او زندگی در آمریکا را رها کرده و به ایران آمده است.آن هم فقط به خاطر عشق به مردم. لاهیجی سختی سفر به شهرها و روستاهای مختلف را به جان می‌خرد تا لحظه‌هایی از زندگی زنان و مردان این سرزمین را ثبت کند. چرا که به نظر او هنر مثل روغنی است که چرخ دنده‌های زندگی را نرم می‌کند وزن هنرمند مثل دریا ناب و اصیل است و آلوده نمی‌شود.
او می‌گوید؛ گاهی از دیدن سختی‌های زندگی عشایر یا روستاییان گریه‌ام می‌گیرد اما وقتی می‌بینم بامحبت با من بر خورد می‌کنند و مرا در غذاهای ساده محلی‌شان شریک می‌کنند می‌فهمم چقدر دوستشان دارم. لاهیجی به سختی‌های سفر اشاره می‌کند در جامعه ما سفر کردن آن هم به‌تنهایی برای دختران خیلی سخت است.
 با این حال امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که زنان بتوانند با امنیت خاطر و بدون نگرانی خود یا خانواده‌شان سفر کنند و مانعی برایشان ایجاد نشود.
   آلیا صبور اولین شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل است که رتبه اولین و جوان‌ترین پروفسور زن را در تاریخ امریکا به خود اختصاص داده است این دختر ایرانی تبار به‌طور تمام وقت در دانشگاه نیویورک تدریس می‌کند و به‌عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوان‌ترین استاد دانشگاه‌های معتبر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت نموده است.
آلیا صبور در هشت ماهگی خواندن را آغاز کرد واژ کلاس چهارم ابتدایی به کالج رفت تا در سطح کارشناسی ریاضیات کاربردی بخواند. وی در سن ۱۰ سالگی در دانشگاه استونی بروک ثبت نام کرد و در ۱۱ سالگی با گرایش به موسیقی به‌عنوان عضو ارکستر سمفونی (راک لند)  به اجرا پرداخت.
در چهارده سالگی مدرک لیسانس خود را از دانشگاه نیویورک اخذ کرد و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه درکسل ،نیویورک شد.
او در ۱۸ سالگی مدرک دکترای خود را از دپارتمان تکنولوژی پیشرفته فوزیون در دانشگاه کانکوک سئول دریافت کرد و جوان‌ترین کسی بود که وارد دوره فلوشیب پس از دکتری شد. او نشانگرهای سلولی خاصی را بر اساس تکنولوژی نانو لوله‌ها ابداع کرد که در تحقیقات پزشکی کاربرد زیادی دارد. فقط سه روز مانده بود که نوزده ساله شود که برای تدریس در دانشگاه کنکوک ،سئول، کره جنوبی پذیرفته شد  وی تا چند ماه قبل در دانشگاه دروس فیزیک دانشگاه کنکوک تدریس می‌کرد و در حال حاضر ریاضی و فیزیک را در دانشگاه جنوبی ایالت نیواورلند تدریس می‌کند او یکی از دلایل ترک دانشگاه سئول را مشکل تکلم به زبان کره‌ای بیان کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا