موضوع هفتم مشترک بودن فاطمه سلاماللَّهعلیها است بارسول اکرم در مقام رکن بودن نسبت به على بن ابىطالب سلاماللَّهعلیه.
جابر بن عبداللَّه چنین روایت مىکندکه پیامبر اکرم به على فرمود:
«سلام علیک ابا الریحانتین، اوصیک بریحانتى من الدنیا من قبل ان ینهد رکناک، و اللَّه خلیفتى علیک. فلما مات النبى صلى اللَّه علیه و آله و سلم قال (على): هذا احد الرکنین الذین قال رسولاللَّه. فلما ماتت فاطمه قال: هذا الرکن الثانى الذى قال رسولاللَّه». (۱)
«سلام بر تو، اى پدر دو ریحانهى من، یا على محافظت آن دو را به تو سفارش مىکنم قبل از آنکه هر دو رکن تو از بین برود، تو را به خدا مىسپارم که او نگهدارندهى توست.
(جابر بن عبداللَّه روایت را چنین ادامه مىدهد):
پس از رحلت پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین فرمود: این بود یکى از دو رکن من که رسول خدا مىفرمود، و اینک منهدم گردید؛ و هنگامى که فاطمه سلاماللَّهعلیها چشم از جهان فروبست، على فرمود: این بود همان رکن دومى که به قول پیامبر اکرم، امروز از دست دادم».
این حدیث را عدهاى از علما به این شرح نقل کردهاند:
حافظ ابونعیم در حلیه الاولیاء، حافظ ابنعساکر در تاریخ شام، حافظ محبالدین طبرى در ریاض و ذخائر، امام احمد بن حنبل (امام حنابله)، حافظ کنجى شافعى در کفایه، ابوالمظفر سبط بن جوزى در تذکره، حافظ سیوطى در جامع کبیر و جمعى دیگر از دانشمندان و محققین. در اینجا لازم است رکن بودن به على علیهالسلام را دقیقا بررسى کنیم که آیا مراد از این «رکنیت» چیست؟ و حقیقت این رتبهى معنوى که مقام بسیار والا و بزرگى است چگونه مىباشد. آنچه مسلم است این است که در این مقام، هر معنایى که در شان پیامبر اکرم تصور شود عینا بهمانگونه و بهمان ترتیب در شان حضرت صدیقه سلاماللَّهعلیها وارد است، و به عبارت دیگر، حضرت زهرا علیهاالسلام در مقام رکنیت مثل و همانند پیامبر اکرم، و در این منقبت همتا و شریک و برابر با رسول خدا مىباشد.
یقینا مقصد از رکن على بودن، این نیست که فاطمه علیهاالسلام ادارهکنندهى امور خانواده و کدبانوى خانه و کاشانهى على، و گردانندهى چرخ زندگانى و آسایش بخش او و خاندان اوست، زیرا که اینها از وظایف حتمى هر زن مسلمان است. مهم این است و رمز عظمت زهراى اطهر آنجاست که با وجود آیهى (الرجال قوامون على النساء) (۲)
که موضع کلى مردان و زنان را نسبت به یکدیگر تعیین مىنماید، پیامبر اکرم در یک مورد استثنائى، حضرت صدیقه را رکن على مىخواند، بهمانگونه که خودش را. رسول خدا به هر معنى و مفاد، و به هر نحو و کیفیتى که رکن على محسوب مىشود، فاطمه سلاماللَّهعلیها نیز به همان ترتیب، به همان نسق، و به همان وضع، رکن مساوى و همتاى دیگر در این منقبت است. در اینجا مىتوان گفت که این رکن بودن به على از مقام شامخ ولایت سرچشمه مىگیرد، و از شئون ولایت است که هر یک از آن سه وجود مقدس، رکن دو نفر دیگر مىباشد، و این موضوع امکانپذیر نیست مگر اینکه فاطمه سلاماللَّهعلیها نیز در مقام ولایت همتا و همانند و برابر با پیامبر اکرم و على بوده باشد، یعنى چنان که رسول خدا رکن ولایت، اساس اسلام، و اصل مودتى است که خدا آن را اجر نبوت قرار داده است، حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در این شئون شریک، برابر، و همتاى او است و به همین مناسبت است که پیامبر اکرم مىفرماید: «لو لم یخلق اللَّه على بن ابىطالب، ما کان لفاطمه کفو». (۳)
«اگر خدا على ابن ابىطالب را نمىآفرید فاطمه شبیه و نظیرى در عالمنداشت».
در روایت دیگرى آن حضرت خطاب به على مىفرماید:
«لولاک یا على لما کان لفاطمه کفو على وجه الارض». (۴)
«یا على اگر تو نبودى، فاطمه را بر روى زمین همانند و نظیرى نبود».
مقصود پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم از کفو که در این روایات و احادیث دیگر در شان حضرت زهرا بکار برده است، چیست؟ آیا منظور آن حضرت، کفو در مال، همانند در فقر و غنا، و یا همتایى در خلقت ظاهرى است؟ بطور یقین نه؛ بلکه مقصود کفو و همانند در مقام ولایت و صفات و فضائل است. بلى، فاطمه علیهاالسلام در شئون ولایت همتاى على است، همانگونه که خود پیامبر اکرم چنین است. چنانکه رسول خدا رکن ایمان، رکن اسلام، رکن توحید، رکن منطق و بیان، و رکن حقیقت و شرف انسان است، و به همان معنى و مفهوم، حضرت زهرا و ائمهى اطهار نیز رکن و اساس و اصل و پایه و بنیادند.
در زیارت مبعث، (۵) على علیهالسلام را بعنوان رکن بودن چنین خطاب مىکنیم:
«… و صل على عبدک و امینک الاوفى… و رکن الاولیاء و عماد الاصفیاء…». (۶)
که رکن و پایه و ستون و تکیهگاه جمیع اولیا و اصفیا مىباشد، رکن و تکیهگاهش بفرمایش پیامبر حضرت صدیقه سلاماللَّهعلیها است.
در یکى از زیارات مطلقه نیز حضرت امیرالمؤمنین «سید الاوصیاء و رکن الاولیاء» نامیده شده است، (۷) و در زیارت وارث حضرت اباعبداللَّه الحسین چنین عرضه مىداریم:
«اشهد انک من دعائم الدین و ارکان المؤمنین»؛ (۸) و در زیارت عید فطر و قربان (۹)و همچنین در زیارت اربعین حسین علیهالسلام(۱۰)
«اشهد انک من دعائم الدین و ارکان المسلمین، و معقل المؤمنین»؛
و در زیارت جامعهى کبیره:
«… و ساسه العباد، و ارکان البلاد، و ابواب الایمان».(۱۱)
آرى چهارده معصوم علیهمالسلام همگى ارکان توحید و ایمان و اسلام هستند، و هر یک از آنان رکن است براى سایر معصومین. حضرت صدیقه سلاماللَّهعلیها در این مقام- نظیر و همانند و همتاى رسول اکرم- رکن است براى امیرالمؤمنین سلاماللَّهعلیه.
________________________________________
۱ـ حلیهالاولیاء ج ۳/ ۲۰۱، مقتل الحسین خوارزمى ج ۱/ ۶۲، ذخائرالعقبى ص ۵۶، فرائدالسمطین ج ۱/ ۳۸۲، ۳۸۳/ ح ۳۱۴، نظم دررالسمطین ص ۹۸، الریاض النضره ج ۳/ ۱۰۵، کفایهالطالب ص ۹۳، ۹۴، تاریخ مدینه دمشق (ط دارالفکر) ج ۱۴/ ۱۶۶، ۱۶۷، تاریخ ابنعساکر (ترجمه الحسین ع) ص ۱۲۰، کنزالعمال ج ۱۱/ ۶۲۵/ ح ۳۳۰۴۴، منتخب کنزالعمال ج ۵/ ۳۵.
محبالدین طبرى قبل از نقل این روایت مىگوید: «رسول خدا کنیهى «ابوالریحانتین» را (هم) بر على گذارده بود». (الریاض النضره ج ۳/ ۱۰۴).
۲ـ سورهى النساء، آیهى ۳۴.
۳ـ باین روایت به همین لفظ در ینابیع الموده ص ۲۳۷ موجود است. همچنین در فردوس الاخبار ج ۳/ ۴۱۸/ ح ۵۱۷۰ (به لفظ: لو لم یخلق على ما کان لفاطمه کفو)، و در مقتل الحسین خوارزمى ج ۱/ ۶۶ (به لفظ: لو لم یکن على ما کان لفاطمه کفو) آمده است.
۴ـ متن روایت چنین است:
«عوتب النبى صلى اللَّه علیه و آله و سلم فى امر فاطمه، فقال: لو لم یخلق اللَّه على بن ابىطالب ما کان لفاطمه کفو، و فى خبر: لولاک لما کان لها کفو على وجه الارض». بحارالانوار ج ۴۳/ ۱۰۷.
۵ـ منظور دعایى است که در روز مبعث بهنگام زیارت بارگاه ملکوتى امیرالمؤمنین علیهالسلام مىخوانیم. بنابر قول مشهور در بین علماى شیعه روز مبعث، بیست هفتم رجب مىباشد.
۶ـ این قسمت از زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام که مخصوص روز مبعث مىباشد چنین است: «… اللهم صل على محمد و آلمحمد، و صل على عبدک و امینک الاوفى، و عروتک الوثقى، و یدک العلیا، و کلمتک الحسنى، و حجتک على الورى، و صدیقک الاکبر، سید الاوصیاء و رکن الاولیاء، و عماد الاصفیاء، امیرالمؤمنین، و یعسوب الدین، و قدوه الصدیقین، و امام الصالحین…». (مصباح الزائر ص ۹۵- ۹۶، مزار الشهید ص ۳۲، بحارالانوار ج ۹۷/ ۳۷۹).
۷ـ قسمتى از این زیارت مطلقهى امیرالمؤمنین که از امام صادق علیهالسلام روایت شده و مرحوم شیخ مفید آن را نقل نموده است چنین است: «… اللهم صل على محمد و آلمحمد، و صل على امیرالمؤمنین عبدک المرتضى، و امینک الاوفى، و عروتک الوثقى، و یدک العلیا، و جنبک الاعلى، و کلمتک الحسنى، و حجتک على الورى، و صدیقک الاکبر، و سید الاوصیاء، و رکن الاولیاء، و عماد الاصفیاء، امیرالمؤمنین، و یعسوب الدین، و قدوه الصالحین، و امام المخلصین…». (مصباح الزائر ص ۷۸- ۷۹، بحارالانوار ج ۹۷/ ۳۰۷).
۸ـ مصباح المتهجد ص ۶۶۴، بحارالانوار ج ۹۸/ ۲۰۰.
۹ـ مصباح الزائر ص ۱۷۲، مزار الشهید ص ۱۸۴، بحارالانوار ج ۹۸/ ۳۵۳.
۱۰ـ مصباح الزائر ص ۱۵۴، مزار الشهید ص ۲۱۱، المزار الکبیر ص ۱۷۲، بحارالانوار ج ۹۸/ ۳۳۲.
۱۱ـ عیون الاخبار ج ۲/ ۲۷۷، بحارالانوار ج ۹۹/ ۱۲۷- ۱۲۸.
همچنین در یکى از زیارتهاى حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام مىخوانیم:
«… اشهد انک و الائمه من ولدک سفینه النجاه، و دعائم الاوتاد، و ارکان البلاد، و ساسه العباد…». (المزار الکبیر ص ۷۶، ۷۷، بحارالانوار ج ۹۷/ ۳۴۲، ۱۴۸)؛
و در یکى از دعاهاى روز عید غدیر مىخوانیم:
«… اللهم صل على محمد و آلمحمد، الائمه القاده، و الدعاه الساده، و النجوم الزاهره، و الاعلام الباهره، و ساسه العباد، و ارکان البلاد…». (اقبال الاعمال ص ۴۹۲، بحارالانوار ج ۹۵/ ۳۲۰)؛
و در توقى شریف حضرت که براى استشفاع به محمد و آلمحمد علیهمالسلام است مىخوانیم: «… قد اتاکم اللَّه یا آلیاسین خلافته و علم مجارى امره فیما امره فیما قضاه و دبره و رتبه و اراده فى ملکوته، فکشف لکم الغطاء، و انتم خزنته و شهداوه و علماوه و امناوه، ساسه العباد و ارکان البلاد و قضاه الاحکام…». (بحارالانوار ج ۹۱/ ۳۷. همچنین مراجعه کنید به مصباحالزائر ص ۲۲۳، ۲۲۴، بحارالانوار ج ۹۹/ ۹۳).
مقام رکنیت فاطمه زهرا نسبت به امیرالمؤمنین
- آبان ۴, ۱۳۹۳
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 193 نفر
- برچسب ها : امیرالمومنین, چهارده خورشید, حضرت زهرا (س), صدیقه, علی, فاطمه, فضائل