صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۱۲- آسیب های رسانه های مجازی (آسیب های رفتاری) بخش اول

متن

جلسه دوازدهم: آسیب‌های رفتاری

آسیب‌های رفتاری، آسیبی است که رسانه‌ها بر روی رفتار افراد وارد می‌کنند.

۱-ناتوانی در مدیریت زمان =اولین آسیب رفتاری است یعنی فرد در مواجهه با رسانه نمی‌تواند زمان خود را مدیریت کند فرقی نمی‌کند در چه گروه سنی باشد یعنی متوجه گذر زمان خود نمی‌شود مثلاً فردی سه ساعت در حال بازی کردن با رایانه است درحالی‌که خود اصلاً متوجه نمی‌شود متوجه گذر زمان نشدن مقدمه اعتیاد به اینترنت است.

۲-اعتیاد اینترنتی =وقتی‌که ناتوانی در مدیریت زمان داشته باشیم منجر به اعتیاد اینترنتی می‌شود یا استفاده افراطی از رسانه‌ها اعتیادها درگذشته متفاوت بود مثلاً (اعتیاد سنتی، اعتیاد صنعتی، اعتیاد دیجیتال) یا همان مخدرهای دیجیتال یعنی که تا شب آهنگ گوش ندهد خوابش نمی‌برد درگذشته وقتی فردی عصبانی می‌شد چیزی می‌نوشید یا تغییر وضعیت می‌داد ولی الآن کسی عصبانی بشود می‌رود سراغ بازی‌های رایانه‌ای یا سرگرم شدن در فضاهای مجازی.

انواع اعتیاد اینترنتی: اعتیاد به (شبکه‌های اجتماعی، دیدن فیلم‌های مستهجن، وبگردی، موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای) در حال حاضر ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا هستند که اعتیاد به شبکه‌های مجازی دارند اعتیاد یعنی اینکه فردی بیش از ۸ ساعت در روز از رسانه‌ها استفاده کند فرقی نمی‌کند که چه رسانه‌ای باشد یعنی نتواند از آن‌ها فاصله بگیرد این خود نوعی بیماری است بنام (موفوبیا) هراس جدایی از موبایل یعنی می‌ترسد که از گوشی خود فاصله بگیرد مثلاً کسی که به محل کار خود می‌رود در مسیر وقتی متوجه شود که موبایل خود را فراموش کرده بیاورد دچار استرس می‌شود و تصمیم می‌گیرد که برگردد چون دچار اعتیاد اینترنتی شده است. یعنی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم اولین چیزی را که چک و مشاهده می‌کنیم گوشی و شب آخرین چیزی رو که چک می‌کنیم همین گوشی است و همیشه به دنبال پیدا کردن گوشی خود هستیم حتی برخی فراتر از این امر رفته و در حمام و دستشویی با خود گوشی می‌برند.

اعتیاد به دیدن فیلم‌ها که متأسفانه گیمورهای زیادی در کشور وجود دارد همان (بازی‌های رایانه‌ای) طبق آمار رسمی ما ۳۲ میلیون گیمور در کشور داریم و تا سال ۱۴۰۵ این آمار به ۴۵ میلیون نفر می‌رسد.

۳-شب‌بیداری =فرد حاضراست از خواب خود بگذرد تا از آن فضا استفاده کند حتی اگر از گوشی استفاده نکند خوابش نمی‌برد وقتی‌که افراد این آسیب‌های رفتاری را داشته باشند صبح‌ها با کسالت از خواب بیدار می‌شوند و حالت خوشی را ندارند و سراغ سستی و تنبلی می‌روند درگذشته خیلی از مسیرها را پیاده طی می‌کردیم ولی اکنون همان مسیر را با ماشین باید برویم و بیاییم یا برای خرید از منزل به بیرون می‌رفتیم ولی اکنون همه خریدهای اینترنتی شده است تمام اتفاقات زندگی به سمت و سویی می‌رود که انسان‌ها تحرک نداشته باشد.

۴-راحت‌طلبی =وقتی فردی برای به دست آوردن چیزی تلاش نکند یعنی راحت‌طلب می‌شود یعنی در تمام‌روز فقط این انگشتان دستان اوست که فعالیت دارد با گوشی در غیر این صورت فقط یکجا نشسته و تحرکی ندارد درحالی‌که در قرآن کریم آمده است (ما انسان را در سختی آفریدیم) نشانه‌های موفقیت کسانی هستند که با تلاش و کوشش و سختی به‌جایی رسیده‌اند همین سختی‌ها انسان ها را می‌سازد.

۵-مسئولیت گریزی =وقتی فردی تنبل وراحت طلب شد طبیعتاً از زیر بار مسئولیت‌ها نیز شانه خالی می‌کنند افراد مسئولیت گریز فقط دنبال کاری هستند که راحت باشد با حقوق بالا بدون هیچ سختی و دردسر و نسبت به خود و خانواده و فرزندان هیچ‌گونه احساس مسئولیتی ندارد چون فقط بر روی فضای مجازی تمرکز دارد و از سایر فضاها غفلت می‌ورزند.

۶-انزوا و گوشه‌نشین ۵۰ درصد از نوجوانان ژاپنی به علت استفاده زیاد از فضاهای مجازی هیچ‌گونه علاقه‌ای به شرکت در جامعه ندارند و درواقع منزوی هستند در هیچ‌یک از دیدوبازدیدها مشارکت ندارند و همیشه در یک اتاق هستند انسانی که اهل تعامل، و گفتگو در جمع نباشد طبیعتاً نمی‌تواند خود را مدیریت کند و منزوی بار می‌آید.

محتوای درس
اسکرول به بالا