کلیپ
پادکست
متن
جلسه هفدهم: ادامه آسیبها
بخش از آسیبهای فضای مجازی مستقیماً به خود فرزندان برمیگردد:
۱-بلوغ زودرس =چون دسترسی به محتوای غیراخلاقی در آن راحت است باعث ترشح هورمونهای در ذهن آنان میشود و از طرفی چونکه فیلتر روی سیستم های ما وجود ندارد درحالیکه در سال ۲۰۰۰ آمریکا هم این طرح فیلتر را داده بوده است بعضی از کشورها مانند ایتالیا و آلمان در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ قانون داشتند برای صیانت از کاربران در فضاهای مجازی مبنی بر اینکه اینترنت خانواده داشته باشند نه فردی اما از سال ۲۰۰۹ و ۲۰۲۱ که الآن هستیم اما در این زمینه هنوز هیچ قانونی در کشور ما وجود ندارد هیجانات زیادی که این فضا برای آنها ایجاد میکند و چون نمیتوانند این هیجانات را در درون خود تخلیه کنند باعث ایجاد بلوغ زودرس میشود.
۲- عدم امنیت کودکان در فضای مجازی=کودکان امنیت (اخلاقی، ارتباطی، اجتماعی، فرهنگی، جسمی) جنسی ندارند) و امنیت برایشان فراهم نیست پس میطلبد که نظارت و کنترل بیشتری بر روی آنان شود که در آینده راهکارهای آن را هم بیان خواهیم کرد.
۳-تعرض به کودکان=چون در این فضا امنیت اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد تعرض به کودکان به این معنا که بیماری به نام (پدوفیلی) وجود دارد عکس و فیلم را از آنها گرفته و در فضای مجازی میفروشند.
۴-تغییر الگوی بازی کودکان =درگذشته بازیهای بچهها تحرکی بود جنبوجوش داشتند و هیجانات خود را تخلیه میکردند وقتی سبک و مدل بازی تغییر میکند خطرساز هم میشود مقام معظم رهبری در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۲ میفرمایند: «قبلاً بازی بچهها ورزش بود بازی و سرگرمی داشتند اما آنها را آوردهایم و نشان دهیم پای اینترنت نه تحرک جسمی دارند و نه تحرک روحی و ذهنشان بهوسیله طرف مقابل تسخیرشده است» شاید در برخی از بازیها فرصت خوب و آموزشهایی هم وجود داشته باشد اما اصل این بازیها باعث میشود که تحرک جسمی نداشته باشیم و هیجانات در فضای فیزیکی تخلیه نمیشود بازیهای قدیمی و سنتی را احیا و تولید کنید.
کتابی از آقای عباسی ولدی وجود دارد به نام «بازی بازوی تربیت» که ۱۵۰ بازی را در آن معرفی کرده است که متناسب باسن و تعداد و جنس فرزندان بازیهای تحرکی وجود دارد حتی فرزندان در دوره همی های خود نیز از تبلت استفاده میکنند ذهن تسخیر آن بازیها میشود چون از فرهنگ دیگری القا میشود و برفرض سالم بودن آن بازی تحرک جسمی و روحی را ندارد.