کلیپ
پادکست
متن
جلسه بیست و هفتم: اصل ششم مدیریت مصرف
اصل مدیریت مصرف: اگر که فرزندی از رسانهها زیاد استفاده کند باید مصرف رسانهای او را مدیریت کرد. مدیریت مصرف رسانهای فرزندان یک نکته مهم است. اگر بتوانیم مصرف رسانه فرزندان را مدیریت کنیم جلوی خیلی از آسیبها را گرفتهایم و خیلی از مشکلات را درمان کردهایم.
چگونه میتوانیم مصرف رسانه فرزندان را کنترل کنیم؟ یکی از راههای کنترل مصرف رسانه این است که دیدید وقتی رژیم میگیرند هر غذایی نمیخورند. یا مادر میبیند که اگر فرزندش بعضی از غذاها را بخورد مریض میشود یا دلدردمی گیرد پس مدیریت میکند. در استفاده از رسانه هم همینطور است. قرآن میفرماید: نگاه کن به طعامت. امام صادق (ع) میفرمایند: این فقط طعام جسم نیست این طعام روح هم هست. چطور جسم ما نیاز به غذا دارد ذهن و فکر و روحمان نیز نیاز به تغذیه دارد. نکاه کنیم ببیند چه میخورد؟ چه حرفی به گوش ما میرسد؟ چه عکسی به چشم ما میرسد؟ این مدیریت رسانه خیلی میتواند کمککننده باشد. در روایت داریم که حضرت علی علیهالسلام میفرماید: قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدِیرِ و مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبیرِ[۱] رکن زندگی، برنامهریزی درست و پایه آن مدیریت صحیح است. چند نوع مدیریت داریم اگر میخواهیم رسانهها را در خانه مدیریت کنیم یکی از آنها مدیریت زمان است.
چه زمانهایی خودمان یا فرزندان از رسانه استفاده کنیم؟
۱-مدیریت زمان: این مدیریت زمان بسیار مهم است. امروزه میگویند که یکی از مهمترین سارقان زمان گوشیهای موبایل هستند که بسیاری از وقت ما را تلف میکنند. ساعتها از وقت ما را میگیرند، یعنی دریک هفته یک روز کامل از گوشی استفاده کرده یعنی در سال میشود ۵۰ روز حدود دو ماه صبح و شب از گوشی موبایل استفاده کرده است. این وقت ما هم بخشی از عمر ماست که تلف میشود لذا مدیریت زمان بسیار مهم است. اینکه فرزندان و حتی خودمان را کنترل کنیم زمان را مدیریت کنند. در زمانهای مشخص استفاده کنیم. زمان بگذاریم، نرمافزارهای هستند مانند نرمافزار سلامت دیجیتال در تنظیمات آن به شما میگوید که چقدر از گوشی خود استفاده کردهاید. پس هر زمان از آن استفاده نکنیم زمان مشخصشده داشته باشد. با همین نرمافزارها میتوانید محدود کنید که اگر بیشتر از دو ساعت مثلاً استفاده کردم هشدار دهد و بعدازاین زمان به شما هشدار میدهد. این قابلیت را میتوان برای فرزندان نیز فعال کرد. تمرکز روی هدف و بیدلیل و بیمنطق از این ابزار استفاده نکنید. این مدیریت زمان برای فرزندان نیز تأثیر دارد گاهی اوقات بچهها در هر زمان از رسانه استفاده میکنند که این درست نیست و هیچ منطق و دلیلی ندارد. فرزندان زیر ۷ سال تا جایی که میتوانند باید از رسانهها کمتر استفاده کنند زیرا جلوی خلاقیت و بارش فکری آنها را میگیرد. بچههای ۷ ساله دوم و این هفت سالها منظور تکامل است. هفت سال دوم که فرزند خوب و بد را تشخیص میدهد مدیریتشده و زمانبندیشده و آموزشدیده استفاده کنند. در ۷ سال سوم با نظارت و کنترل والدین استفاده کند این مدیریت زمان است و اگر بتوانیم زمان را مدیریت کنیم جلوی خیلی از آسیبها را گرفتهایم. خیلی اوقات فرزندان متوجه استفاده از گوشی موبایل نیستند ولی نمیفهمند که چقدر از این زمان گذشته است این زمان باید با مدیریت و تحت کنترل والدین و هدفمند باشد که یک استفاده سالم از رسانه داشته باشیم چه برای فرزندانم چه برای خودمان.
[۱] -میزان الحکمه/۱۴۸۹۴