صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۳۰- راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده ( اصل مدیریت مصرف )قسمت چهارم .مدیریت محتوا

متن

جلسه سی‌ام: ادامه مدیریت مصرف

۴-مدیریت محتوا: باید یاد بگیریم محتوا را مدیریت کنیم. هر محتوایی برای هرکسی خوب نیست؛ مثلاً کباب تازه با گوشت گوسفندی غذای سالم و مغذی و غذای خوبی است؛ همین کباب را اگر به بچه‌ی نوزاد بدهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ این بچه خفه می‌شود و می‌میرد. کباب که خوب بود، بچه که سالم بود، ولی این غذا برای این بچه مناسب نبود. این نکته مهم ایست که هر محتوا برای هرکسی مناسب و مفید نیست. اینکه می‌گویند فیلترینگ چیز بدی است نه برعکس فیلتر چیز خوبی است. فیلتر یعنی گرفتن آسیب‌ها، کثیفی‌ها، زباله‌ها و آشغال‌ها. اگر ماشینمان فیلتر نداشته باشد آلودگی بنزین وارد موتور می‌شود و آسیب می‌بینند. هرجایی از فیلتر استفاده می‌کنیم.

 برای چایی برای بنزین. برای محتوا هم نیاز به فیلتر داریم. ما باید خیلی از محتواها را کنترل کنیم. والدینی که آگاه هستند خودشان را کنترل می‌کنند می‌گویند که این مناسب نیست. این چیز طبیعی است و قانون و قاعده پذیرفته‌شده در دنیاست، برعکس این چیزی که به ما القا می‌کنند جالب است که در اکثر کشورهای دنیا مثل آمریکا، ایتالیا، آلمان و… قوانین فیلترینگ کودک و نوجوان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ تصویب و اجراشده است ولی متأسفانه ما در کشورمان چیزی به نام فیلترینگ نداریم. اینترنت خانواده گذاشتند اینترنتی نوجوان گذاشتن اینترنت فیلتر برای مدارس و کتابخانه‌ها و غیره وضع کردند. در کتاب دشمنان آنلاین مسئولان آفلاین می‌توانید قاعده‌ها و قوانینی که وضع کردند را ببینید. این محتواها باید کنترل‌شده در اختیار فرزندان قرار بگیرد. گاهی اوقات ما ابزار را تهیه می‌کنیم بعد به محتوای آن فکر می‌کنیم، ولی برعکس است باید شما محتوا را تهیه کنید و بعد به فکر ابزار باشید. محتوا مهم‌تر از ابزار است. شبکه اجتماعی را نصب می‌کنیم و فرزندان استفاده می‌کنند و وابسته آن می‌شود بعد می‌گوییم که این محتوای خوبی ندارد اگر قبل از اینکه به ابزار فکر کنیم به موضوع توافق کنیم این مشکل برای ما به وجود نمی‌آید.

 سایت‌های مفید برای پیدا کردن محتوای مناسب:

۱- سایت عمار یار برای انیمیشن و کارتون است وقتی وارد می‌شوید قسمتی دارد ویژه کودک و نوجوان وقتی آنجا کلیک کنید. انیمیشن ها و کارتون‌ها و محتوایی که مناسب کودک و نوجوان است در اختیار شما قرار می‌دهد. سایت عمار یار انصافاً یکی از بهترین و سالم‌ترین و پرمحتواترین سایت‌های داخلی ماست در حوزه کودک و نوجوان که محتوای سالم دارد.

۲- سایت اسرا ‏esra زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای. طبقه‌بندی سنی برای فرزندان آورده است. بازی‌هایی به شما معرفی می‌کند که این بازی‌ها مناسب‌ است و سالم ترست و بلکه آسیب‌هایش کمتر است؛ که می‌توانید از این بازی‌ها و محتواهایی که در اختیار شما قرارگرفته است استفاده کنید. نکته دیگری که سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دارد این است که پشت همه بازی‌ها، رده سنی را مشخص کرده است. گاهی اوقات فرزندان فکر می‌کنند که این میزانِ سختی بازی‌ها هستند و می‌گویند که من می‌توانم این بازی را انجام دهد نه این میزان سختی نیست بلکه میزان آسیب است. این به مثبت ۱۸ مثلاً آسیب کمتری دارد نه اینکه سخت‌تر است و فرزند می‌تواند بازی کند یا نکند. هرچند این بازی‌ها نقص‌هایی دارد مثلاً تفکیک جنسیتی ندارد ولی برای رده‌بندی‌های سنی مناسب است.

۳-یکی دیگر از سراچه‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، سایت تبیان است؛ که انیمیشن و فیلم‌های مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴- سایت کدو مو برای پدر مادرها مناسب است. وارد این سایت که می‌شوید و می‌گردید انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را معرفی کرده است. هرکدام از انیمیشن‌ها را که کلیک کنید اطلاعاتی در رابطه با آن می‌دهد مثلاً آسیب‌های انیمیشن، میزان خشونت انیمیشن، نقاط منفی، نقاط مثبت و… آن انیمیشن را می‌گوید. در این سایت.

۵-سایت بعدی nsainfo.ir یکی از سایت‌های است که پشت پرده فضای مجازی را به شما نمایش می‌دهد که چه کسانی آن را مدیریت می‌کنند و پشت پرده‌هایش چیست.

۶- سایت گرداب؛ کسانی که می‌خواهند در حوزه فضای مجازی اطلاعات کسب کنند و اخبار روز فضای مجازی را داشته باشند می‌توانند وارد سایت گرداب شوند. سایت گرداب که یک خبرگزاری فضای مجازی هست می‌تواند آخرین اخبار سایبری، آسیب‌ها و آخرین اخبار تکنولوژی و …که می‌توانید در سایت گرداب جستجو کنید و از آن استفاده کنید. این نکات مربوط به مدیریت محتوا. را اگر بتوانید محتوایی که در اختیار فرزندان قرار می‌گیرد را مدیریت کنید موفق هستید. در سال‌های اخیر محتواهایی که به بچه‌های ما می‌رسد بسیار زیاد است. در مقایسه تاریخی جالب مقایسه کردند که محتواهایی که در ۱۰۰ سال وارد ذهن انسان در قرن هجدهم می‌شد محتوایش برابر یک روز محتوای انسان قرن بیستمی است. به این عصر می‌گویند؛ عصر انفجار اطلاعات، یعنی انقدر این محتواها زیاد شده که اگر مدیریت‌شده و درست استفاده نکنیم هم وقتمان هم عمر هم سرمایه زندگی ما به بطالت می‌رود. منظور از سرمایه زندگی فرزندانمان هستند و اگر درست استفاده نکنیم معلوم نیست که به کجا خواهد رسید.

محتوای درس
اسکرول به بالا