صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۳۱- راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده ( اصل مدیریت مصرف )قسمت پنجم.مدیریت نیاز

متن

جلسه سی و یکم: ادامه مدیریت مصرف

۵-مدیریت نیاز: نیازها متفاوت‌اند و ما اگر بتوانیم نیازها را مدیریت کنیم اتفاق بزرگی را رقم زدیم. آدم‌ها دنباله‌رو نیازهایشان هستند به هر چیزی که نیاز داشته باشند دنبال آن می‌روند تا آن نیاز را برطرف ‌کنند. گاهی اوقات انسان نیاز به غذا، آب، تفریح و… دارد. وقتی نیاز داشته باشد آن موقع کاری انجام می‌دهد سراغ آب و غذا و. می‌رود. پس‌نیازها هستند که به کارها و رفتارهای ما سمت‌وسو می‌دهند و اگر ما نیازهایمان را بشناسیم و درست مدیریت کنیم می‌توانیم رفتارها را هم مدیریت کنیم. گاهی اوقات وقتی می‌خواهند شخصیت کسی را مدیریت کنند می‌گویند که رفتارهای او را مدیریت کنید و نیازهای او را مدیریت کنید. امروزه رسانه‌ها برای ما نیاز سازی می‌کنند و با نیازها و تمایلات انسان‌ها را مدیریت می‌کنند رفتارها و برخوردهای انسان‌ها را مدیریت می‌کنند.

 اینکه می‌گوییم نیازها را مدیریت کنیم یعنی چه؟ مرحله‌ای است که شما نیازها را بشناسید و بدانید که چه نیازهایی داریم.

 اولین مرحله اول آشنایی با نیازهاست. اینکه نیاز واقعی و نیاز کاذب چه فرقی باهم دارند به چه چیزی نیاز واقعی و به چه چیزی نیاز کاذب می‌گوییم؟ نیاز واقعی نیازی است که اگر نباشد در اصل زندگی ما اختلال به وجود می‌آید و اگر نتوانیم تأمین کنیم در زندگی‌مان مشکل به وجود می‌آید. ولی نیاز کاذب اختلالی در زندگی ما به وجود نمی‌آورد. گاهی اوقات ما به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رویم برای اینکه همه اجناس در آن موجود است یا اینکه تخفیف‌هایی دارد. یا اینکه یک‌بار در ماه ویاهفته خرید می‌کنیم؛ اما سود فروشگاه‌ها در کجاست؟ شما پنج نیاز اساسی در خانه داشتید که اگر از سر کوچه خرید می‌کردید حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌شد ولی وقتی وارد فروشگاه می‌شوید کالاهای بیشتری را خریداری می‌کنید به‌جای ۵ قلم ۵۰ قلم خریداری می‌کنید و چیزهایی که خیلی از آن‌ها را نیاز نداشته‌اید. وقتی حساب می‌کنید می‌بیند که ۱۰۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان تا یک‌میلیون تومان شده است و چون تخفیف گرفته‌اید خوشحالید، ولی چیزهایی خریداری کرده که نیازتان نبوده است. رسانه‌های دنیا وقتی می‌بینند که نیازهای انسان‌ها اشباع می‌شود برای آن‌ها نیاز سازی می‌کنند.

 مثلاً دریکی از رسانه‌ها تخم‌مرغ را دریکی از پلاستیک‌ها انداخته بودند و پایین آن نوشته بود که دیگر نگران شکستن تخم‌مرغ نباشید یعنی با باز کردن زیپ کیسه پلاستیکی آن داخل ماهیتابه افتاده و می‌شکند. رسانه‌ها نیاز کاذب را می‌سازند و روی آن کار رسانه‌ای انجام می‌دهند. گاهی اوقات بین نیاز و درخواست فاصله است. گاهی اوقات انسان به نیاز واقعی خود نمی‌رسد به نیاز کاذب خود می‌رسد. فرزند شما گاهی اوقات درخواست دارد که گوشی موبایل داشته باشد ولی نیاز ندارد. فرق بین نیاز کاذب و نیاز واقعی است فرق است بین درخواست و نیاز واقعی در جمع واردشده است و همه دوستانش گوشی موبایل دارند و ونیزمی خواهد؛ اما آیا گوشی موبایل نیاز دارد که درخواست خرید گوشی موبایل دارد یا نیاز کاذب؟ فرزند شما در ماه به چند گیک اینترنت نیاز دارد؟ گاهی اوقات اینترنت کم هم نیازش را برطرف می‌کند وقتی نمی‌تواند مدیریت کند و کنترل کند این آسیب ساز و به او لطمه وارد می‌کند. وقتی کسی بیش از نیاز محتوا امکانات و زیرساخت در اختیارش قرار بگیرد ممکن است آسیب ببیند.

اینترنت متناسب با نیاز، ابزار متناسب با نیاز، استفاده متناسب با نیاز. پدر مادرها باید نیازهای واقعی بچه‌ها را بشناسند و متناسب با نیاز فرزندان به آن‌ها محتوا دهند. بیش از نیاز آن‌ها به آن‌ها محتوا ندهند؛ زیرا محتوای بیش‌ازحد می‌تواند آسیب‌زا باشد. ما در بخش مدیریت چند مورد مدیریت را به‌عنوان راهکارهای مدیریت فضای مجازی تقدیم کردیم: ۱- مدیریت زمان. ۲- مدیریت مکان. ۳- مدیریت ابزار.۴- مدیریت محتوا و ۵-مدیریت نیاز. اگر بتوانیم مدیریت کنیم جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیریم و بسیاری از آسیب‌ها را با این مدیریت‌ها درمان کنیم.

محتوای درس
اسکرول به بالا