تدبیر ش۱۹ عواطف دینی را با آموزش عقلانی مبانی اسلام تعمیق ببخشید
در مسائل دینى، بر نقاط عقلانى و ظریف بپردازید و آنها را از استادان ماهرش فرا بگیرید. دین، عواطف هم دارد؛ لکن این عواطف به معنویات عمیق، به فکر عمیق تکیه دارد؛ این فکر را باید آموخت و با مبانى دینى آشنا شد و بر اساس آن، روى شخصیت خود، روى دل خود اثر گذاشت … ما باید دل خودمان را خیلى اوقات مخاطب قرار بدهیم … وقتـى به نمـاز مىایستیـد، بـه یــاد بیاورید که در مقابل خداوند متعال ایستادهاید و دارید با او حرف مىزنید … اکسیر، مادهى کیمیایى است که مىگویند مس را طلا مىکند. دل ما از مس هم که باشد، اکسیرِ ذکر آن را به طلا تبدیل مىکند. این، خیلى مهم است. ۱۹/۲/۸۶مدیران و اساتید دانشگاهها با برنامه ریزی، زمینه رشد دانشجویان را فراهم آورند
رشد دادن به دانشجوها از کارهایى است که به عهده ى اساتید و مدیریتهاست؛ اینجا مخاطب فقط اساتید نیستند؛ مدیریتها هم هستند. این کارها را واقعاً در برنامه بگذارید: مثل کارگاههاى آموزشى؛ اردوهاى علمى؛ جایزه به نوآورىها؛ مثل مطالبهى دستگاه صنعت از محقق جوانى که در دانشگاه دارد یک کارى را انجام مىدهد، … خوشبختانه در این دولت، معاونت مخصوصى به نام «معاونت علمى» براى کارهاى علمى بوجود آمد که این جزو برکات این دولت است … و کارهاى بسیار مهم و خوبى را مىتواند انجام بدهد. با کمک این معاونت، آقایانِ دو وزیر – هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، هم در دولت – مطالبه کنند، تا مدیران بتوانند وسائل را براى این معنا فراهم بکنند . ۲۵/۲/۸۶
تدبیر ش۲۲نظام آموزش و پرورش سنتی ما از نظر ابتناء به دو جنبهی ضد دینی و ضد ملی ، نیاز به اصلاح و تحول جدی دارد
آموزش و پرورش کنونی کشور ما،… دو عیب بزرگ وجود داشت. یک عیب از جنبه ی اعتقادی و ایمانی، یک عیب از جنبه ی سیاسی و مدیریتی کشور.
عیبِ جنبهی ایمانی این بود که آن کسانی که آموزش و پرورش جدید را وارد کشور کردند، نه فقط نیتشان متدین کردن مردم و جوانها نبود، بلکه بعکس، نیتشان دور کردن مردم از عقاید دینی بود. به طــــور مسلـم این… همان برنامهای بود که در آموزش و پرورش به یک شکل، در مسئله ی کشف حجاب به یک شکل، در مسئله ی کوبیدن مراکز مذهبی به وسیله ی رضاخان به یک شکل خودش را نشان میداد؛ یعنی توسعهی تفکرات غیر دینی، بلکه ضد دینی. آموزش و پرورش بر اساس یک چنین فکری به وجود آمد. و آن کسانی که از اول، آموزش و پرورش را درست کردند – عرض کردیم – بعضیشان آدمهای بیدینی هم نبودند، متدین هم بودند؛ – لکن اساس، اساسِ ضد دینی بود، نه غیر دینی؛ بر اساس ضدیت با دین بود. هر چه هم گذشت، این جنبهی ضد دینی، پیوسته و تا آخرِ دوران پهلوی بیشتر و بیشتر شد. آن جنبهی سیاسی و مدیریتی، جنبه ی ضد ملی آموزش و پرورش بود. اگر چه که آن رژیم دعوی ملیت داشت، واقعاً هم دنبال ملیت میگشت؛ چون ایدئولوژی که نداشتند؛ ناچار … یک جایگزین لازم دارد. این جایگزین را ملیت قرار داده بودند؛ … لکن آن ملیتی که دنبال میکردند، به معنای واقعی به معنای حفظ هویت ملی نبود. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه وابستگی های سیاسی آنها روز به روز بیشتر میشد و همین در کیفیت تعالیم و آموزشهای آموزش و پرورش خودش را نشان میداد؛… نظام آموزش و پرورش ما یک نظام غربزده، تقلیدی، مبتنی بر باورها و مبانی پذیرفتهی در اروپا بود … البته این، خطوط اساسیاش بود؛ نه اینکـه بخواهیــم یک تعریف کاملـی از آموزش و پرورش کرده باشیم. این دو عیب بزرگ؛ یعنی اول، جنبهی ضدیت با دین – حداقل مغایرت با مبانی دینی و اخلاق دینی و تربیت دینی – و دوم هم بشدّت ترجمهای بودن، وابسته بودن، تقلیدی بودن، از نیازهای حقیقی کشور و ملت ایران نجوشیده بودن، عیب اساسی آموزش و پرورش ما بود که ماند تا دوره ی انقلاب اسلامی. ۳/۵/۸۶نسبت به احیای معاونت پژوهشی و تقویت آن اهتمام بورزید
یکی از کارهای بسیار خوبی هم که شد در این دوره، احیای معاونت پرورشی است که بر اثر سوء سلیقه ی بعضی از گذشتگان، از بین رفته بود یا تقریباً از بین رفته بود. این احیا شد که بسیار چیز لازم و مهمی است. شما هم در بخشهای مختلف کشور، این را حتماً مورد توجه قرار بدهید و اهتمام لازم به مسئله ی پرورشیها و معاونت پرورشی و بخشهایی که مربوط به این کار است، بشود. ۳/۵/۸۶برای تحکیم عزت و حفظ روحیه مردمی پاسداران به تعمیق اخلاق و معارف دینی آنان همت گمارید
شما خودتان را مظهر عزت ملی و فخر ملی بدانید و این را موجب شکر در مقابل پروردگار قرار بدهید، موجب غرور و نخوت قرار ندهید. از مردم جدا نشوید، مردمی بودن خودتان را حفظ بکنید. به این بدنه ذیقیمت سپاه یعنی بسیج اهمیت بدهید. به فراگیری و در درجه اول فراگیری دین و معارف دینی اهمیت بدهید. مسئله معرفت اندوزی مسئله بسیار مهمی است عمق معارف در دل انسان موجب می شود انسان در برخورد با حوادث گوناگون راهش عوض نشود. آنهایی که دیدید راهشان عوض شد علت این بود که در درونشان این معارف عمیق نبود. هر جا عمق در عقاید و معارف انسان وجود داشته باشد آنجا انحراف خیلی کمتر محتمل خواهد بود. این فراگیری و بعد هم فراگیریهای فنون گوناگون و چیزهایی که برای سپاه لازم است باید مورد توجه قرار گیرد. ۱۸/۶/۸۶
تدبیر ش۲۳باید قله هایی را که اسلام جلوی ما قرار میدهد، طی کنیم
ما راه طولانیای در پیش داریم. درست است که انقلاب، به ما و به حرکت ما شتاب داد – ما پیشرفتهای زیادی کردیم. ما از یک ملت درجهی سهی دنیا، به یک ملت عزیز تبدیل شدیم؛ ملتی که ملتهای مسلمان به او چشم دارند. در درون خودمان هم پیشرفتها خیلی زیاد بوده است – اینها درست است، اما ما هنوز اول راهیم. اسلام ظرفــیتـش خیلی زیـاد اسـت. قــله هــایی که اسلام جـلو ما قرار میدهد، خیلی برتر از اینهاست. باید این قله ها را طی کنیم؛ باید به این قلهها برسیم. اسلام توانست یک ملت را که از تمدن بویی نبرده بودند و با علوم و دانش های بشری هیچ رابطه ای نداشتند، اینها را در رأس قله ی دانش جهانی قرار دهد که همه ی دنیای بشری از دانش اینها، از معرفت اینها، از نوشتههای اینها، از تفکرات و اندیشه های اینها بهره مند شوند. این هنر اسلام است. ما مسلمانها بودیم که خودمان را از این قلــه پرتاب کردیم پایین؛ ما بودیم که اشتباه کردیم، تن دادیم به ضعفها و ذلتها، که امروز دنیای اسلام عقب مانده است. ما میتوانیم دوباره این راه را پیش بگیریم و پیش برویم. «ذلک بأنّ اللَّه لم یک مغیّرا نعمه أنعمها علی قوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم». همان اندازه که ما در خودمان تغییر ایجاد کردیم، پیش رفتیم؛ خدای متعال ما را جلو برد. باز هم بایستی این حرکت ادامه پیدا کند. ۲۱/۷/۸۶
تدبیر ش۲۴عمق و کار آمدی درسهــا و نـــوآوریــــها دربخش نیروهای مسلح روز به روزبیشتر شود
خوشبختانه امروز دانشگاههای نیروهای زمینی و هوایی و دریایی و نیروهای اطلاعاتی ما با ظرفیتهای خوبی مشغول کارند؛ این ظرفیتها باید افزایش پیدا کند. عمق درسها، کار آمدی درسها، تلاش استادان و دانشجـــویان باید از آنچه که هست، باز هم بیشتــر شــود. استعداد ایرانی و تواناییهــــای ملــــی ایرانیــــــاناقتضاء میکند که نوآوریها در بخش نیروهای مسلح ما از جمله در ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سهگانهی آن، روزبهروز بیشتر شود…. کیفیت درسها و کارآمدی آموزشها راروزبه روزبیشترکنیدوانشاءاللَّهخودتان را برای به عهده گیری مسئولیتهای بزرگ در ارتش جمهوری اسلامی ایران و در سطح فعالیتهای عمومی کشور آماده کنید. ۲/۸/۸۶